Het laatste nieuws, Nieuws, Nieuws en Media, Laatste nieuws, Actueel nieuws, Limburg, Sport nieuws, Dagblad de Limburger
Advertentie
div_v2.gif
 25/04/2014 06:59 Tip ons: nieuwsemail.gif foto'semail.gif Mobiel:Het laatste nieuws op je mobiel en pda lees je via www.Limburger.nl/mobiel e-mail nieuwsbrief:@
div_v2.gif


Spion van Oranje

Na afloop van Spion van Oranje blijf je vooral met de vraag zitten of er niemand van het verzamelde talent voor en echter de camera wist waar de noodrem zat. In de openingsbeelden van deze ‘actiekomedie’ wordt het Paleis op de Dam met een werkelijk oorverdovende en trommelvlies splijtende klap opgeblazen en zitten we tussen de digitale puinhopen van een film die laveert tussen De avonturen van
Bassie & Adriaan en Mission impossible.


Het actie-gedeelte van de actiekomedie wordt gepresenteerd via donderende geluidseffecten en achtervolgingen van papier-maché en het komediegedeelte is, met dank aan een lamlendig script van Tijs van Marle, al vrij snel het spoor bijster en wordt definitief doodverklaard vlak na de eerste grap over het haar van Gerard Joling.
Toch het verhaal dan maar, in grote lijnen een kale kapstok waar eindeloos uitgesponnen grappen, optredens van bekende Nederlanders (Lachen mensen! Patty Brard!) en vette knipogen naar de populaire cultuur aan hangen. Paul de Leeuw speelt de dubbelrol van François en Bruno. François is een mislukte couturier die hunkert naar erkenning van zijn moeder (Nelly Frijda). Hij krijgt zijn kans als zijn psychopatische tweelingbroer Bruno aanslagen op Nederland begint te plegen, omdat hij zich wil wreken op zijn moeder, die hem ooit zou hebben verkocht. Volgt een eindeloze scene in de grafkelder van de Oranjes; niet bepaald een gevalletje van fijnzinnige humor, maar laat dat nou niet het probleem zijn.
Het zit hem er vooral in dat elk vondstje, dat op papier al niet al te sterk was, drie keer wordt overreden en dan nog een eindje achter de auto wordt
aangetrokken en dan nog eens wordt opgeserveerd in de hoop dat er misschien nog iemand vergeten is te lachen.
Dit mechanisme wordt ook gehanteerd bij de twee pijnlijke bijrollen van Plien van Bennekom en Hans Kesting, de een een nymfomane verpleegster en de
ander een half mens/half robot, beide goed voor een (1) lach, maar vervolgens uitgemolken totdat iedereen pijn in zijn kaken heeft van het niet-lachen. En nooit geweten dat niet-lachen zo verdomd vermoeiend is.
Nee, uw recensent heeft zich niet geamuseerd bij Spion van Oranje, misschien ook omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn die beter zouden moeten
weten. Paul de Leeuw voorop, koning van het kleine scherm, maar hier niet op zijn plek in een ongemakkelijke dubbelrol. De producenten zijn afgelopen jaren nota bene betrokken geweest bij films als Zwartboek, Alles is liefde en Oorlogswinter. En
de jonge regisseur werd de afgelopen jaren, ondermeer door zijn film Vet hard binnengehaald als de nieuwe Dick Maas, maar heeft nog een lange weg te gaan.
Het ziet er allemaal behoorlijk armoedig uit. Het eindeloos middengedeelte van Spion van Oranje speelt zich af in het hoofdkwartier van de slechte Bruno
af en dat ziet er uit als een leegstaand hypotheekadviesbureau op een troosteloos bedrijventerrein.
En zo voelt de hele film eigenlijk.
Ach, waar maak je je druk om? Om dit: het treurigstemmende tafereel van mensen met talent die hun publiek veel te laag inschatten.