Maastricht

Tramlijn Maastricht-Hasselt krijgt impuls

Print
De tramverbinding is al jaren een hoofdpijndossier, zowel in Maastricht als in Hasselt. Sinds woensdag lijkt er licht aan het einde van de tunnel. De Belgen zijn akkoord met de inkorting van het tracé van het Centraal Station in Maastricht naar het Mosae Forum. De kosten zijn voor rekening van de Nederlandse partijen. Maar wat waren nu precies de knelpunten?
  1. ROUTE
    In 2014 sijpelen de eerste signalen van technische problemen rond de tram Vlaanderen-Maastricht door. Vooral de Wilhelminabrug blijkt een knelpunt. Die brug is te zwak, al is daar in de eerste plannen al rekening mee gehouden.  Alleen blijkt nu ook de vork van de Wilhelminabrug technisch niet in orde. Er moeten oneffenheden worden weggewerkt, waardoor er hoogteverschil ontstaat. In combinatie met de te nemen bochten is dat voor een tram niet te doen. De provincie en de gemeente Maastricht pleiten definitief voor een eindhalte van de tram Hasselt-Maastricht bij Mosae Forum en dus niet bij het centraal station. De Belgen zijn het daar in eerste instantie niet mee eens. Woensdagmiddag gaat de Belgische minister Weyts alsnog akkoord. 

     
     
  2. KOSTEN
    Het is februari 2007 als de Belgische minister Kathleen van Brempt de plannen voor een sneltram tussen Maastricht en Hasselt presenteert. Kosten dan nog: 55 miljoen euro. Door alle tegenslagen gaat het project ruim 100 miljoen kosten. Daar gaan de partijen niet mee akkoord, dus wordt er gezocht naar een oplossing; het verleggen van de route bijvoorbeeld. De kosten voor die omlegging nemen de Nederlandse partijen op zich. Nieuwe raming: een dikke 70 miljoen euro.
     
  3. TEGENSTAND OMWONENDEN
    Een hotelketen en meerdere burgers gaan tegen het bestemmingsplan in beroep. En met succes. Om de tramlijn toch mogelijk te maken, moet de gemeente Maastricht een nieuw bestemmingsplan opstellen.