Limburg

Mural en straatkunst halen Heerlen uit verdomhoekje

Heerlen heeft er een nieuwe attractie bij; de enorme muurschildering Heerlen Heron is een blikvanger van formaat. Het werk van Vincent Lancée en Dave de Leeuw prijkt op een muur van Carbon6, het voormalige CBS-gebouw. Door die plek is het kunstwerk het eerste dat in het oog springt voor wie in Heerlen uit de trein stapt.
Print

Het werk moet de groeiende trots van de vroegere mijnstad versterken. Een groep anonieme Heerlenaren die zich Tuupe Zonder Naam noemen nam het initiatief voor de crowdfundingactie waarmee het geld voor de mural bijeen werd gebracht. Dat niet alleen de gemeente maar ook de provincie onverwacht snel meebetaalden maakt duidelijk dat de nog relatief prille kunstvorm breed gedragen wordt. Dat blijkt ook uit het feit dat veel Heerlenaren er ook geld in staken en ruim vierhonderd mensen de presentatie bijwoonden. 

Street Art Markt
Die presentatie ging zondag gepaard met en street art markt, waar uiteenlopende vertegenwoordigers van de straatkunst zich presenteerden. Van skaters en breakdancers tot verfspuiters en dj’s waren present. Bijzonder is ook dat organisaties als Street Art Heerlen en Heerlen Murals aanwezig waren. De organisaties hadden in het verleden wel eens woordenwisselingen, maar willen nu vaker samenwerken om Heerlen mooier te maken. 

Toeristische trekpleister
De inmiddels talrijke muurschilderingen hebben het beeld van de stad veranderd. Daarnaast vormen ze een toeristische trekpleister. Niet alleen de gemeente maar ook de VVV erkennen dat de buitenkunst honderden of mogelijk duizenden bezoekers trekt. Er moeten dan ook nog veel meer murals bijkomen, vinden gemeente, provincie en Internationale Bau Ausstellung. Dat voornemen is verankerd in het ‘plan van dertig miljoen’ dat de drie partijen hebben uitgestippeld om Heerlen een meer ‘urban’ karakter te geven.

Imago 
Ook de initiatiefnemers van de muurschildering willen het imago van de stad bijstellen. Het beeld van de nieuwe muurschildering, de reiger die als een Feniks uit de as verrijst staat symbool voor de heropleving van de stad. Het beeld komt terug op buttons en in de toekomst mogelijk ook tassen, T-shirts en posters om de stad te promoten. Dat sluit aan bij eerdere vormen van alternatieve ‘stadsmarketing met een knipoog’. Initiatieven als Honderd Procent Heerlen zetten Heerlen al op de kaart met een inburgeringscursus tijdens Serious Request. Ook op bierviltjes en stickers komen stukjes ‘moderne Heerlense straattaal’ terug met kreten als ouwhoer, enne, ram kikke, dat reegt me ram op en sjud me ene in.

Lees ook: Heron 'nieuw 'merk' stad

De schaamte voor de mijnstreek als ‘achtergebleven gebied’ maakt plaats voor trots op de eigenheid en het typische taalgebruik van Heerlense ‘tuupe’. Daardoor verandert het beeld van Heerlen, maar ook het beeld dat bewoners van zichzelf hebben., zo is de bedoeling. De nieuwe muurschildering draagt in elk geval letterlijk en figuurlijk bij aan dat nieuwe beeld, vinden de initiatiefnemers. Opvallend genoeg is die aangebracht op een steenworp van de mural Creed van Inti. Door een rel rond  dat werk werd de straatkunst bekend; toen de raadsfractie van GroenLinks het werk wilde verbieden omdat er een moslima met kogelriem op zou zijn afgebeeld leidde dat tot een storm van protest. Waardoor duidelijk werd hoe geliefd de murals in korte tijd bij veel Heerlenaren zijn  geworden. 

Arabische tekens?
Ook de nieuwe muurschildering lijkt een controversieel element te bevatten: naast alledaagse voorwerpen uit Heerlens heden en verleden en verwijzingen naar de aanslagen van 11 september staat er een Awacs-toestel op dat wordt aangevallen door een zwaard, voorzien van vreemde tekens. Arabisch? Nee hoor, zegt kunstenaar Dave de Leeuw. Het is een Romeins zwaard, als verwijzing naar het verleden van de stad als Coriovallum.