Beethoven ‘anders’ en Lili Marleen in een carnavalsjasje

Print
Beethoven ‘anders’ en Lili Marleen in een carnavalsjasje

Foto: Guy van Grinsven

Sjpringe op de vijfde van Beethoven, teekezinge met Kurt Weill, sjoenkele op Robert Stolz. Dat is het recept van het carnavalsconcert 2017 van de philharmonie zuidnederland.

Het klinkt als een vrij willekeurig samengestelde, om niet te zeggen rommelige potpourri van muzikale richtingen, maar de rode lijn zal tijdens de uitvoeringen van de concertreeks dit jaar al snel duidelijk worden: carnaval, vastelaovend, maar dan anders. Op z’n Rijnlands, met een vleugje Berlijn en Wenen. Vorig jaar ging het roer al om bij het traditionele concert aan de vooravond van vastelaovend, dat toen een Venetiaanse inslag kreeg, en die koers wordt dit jaar voortgezet met de neus naar het oosten. Dirigent/slagwerker Raymond Spons (1970, Eijsden): „Toen dit concert op initiatief van André Rieu senior voor het eerst op het programma kwam, 64 jaar geleden, werd het programma nog vrij eenvoudig samengesteld. Alles met ‘carnaval’ in de titel was in principe bruikbaar. Wat je in de jaren daarna zag, was dat het concert steeds carnavalesker werd, dat we het spoor van de klassieke muziek - en dat is toch de stiel waar wij goed in zijn - een beetje bijster raakten. Toen ik vorig jaar ‘op de bok’ kwam, hebben we juist die klassieke muziek weer voorrang gegeven. Carnavalsliedjes, prima, maar wel in een klassiek jasje.” 

Repertoire
Het repertoire wordt daar niet smaller door, benadrukt Spons. „Er liggen veel verbindingen tussen carnaval en de klassieke muziek, sommige voor de hand liggend, andere minder.” Voor de hand liggend is bijvoorbeeld de tijdens vastelaovend luidkeels meegebrulde versie van het Slavenkoor uit Nabucco. Een succesnummer van Beppie Kraft, maar toch echt gecomponeerd door Verdi. En er zijn er meer. Spons: „Als je kijkt naar nummers uit de Keulse carnavalstraditie, liedjes uit de jaren 30, nummers van Willi Ostermann, Heidewitzka, Herr Kapitän of Wer soll das bezahlen?, die konden voor hetzelfde geld uit operettes ‘geleend’ zijn. Ze werden destijds ook gespeeld door symfonieorkesten. En natuurlijk hoort er ook een snuifje wals, een flinke vleug operette bij. Een klassieker als Lili Marleen. Het repertoire van de vroege Berliner Revue. Voor de rest: mag het nog even geheim blijven?” Klein tipje van de sluier oplichtend: tijdens de repetities woensdag waren Sef Thissen en Suzan Seegers van de partij. 

Sprankelend
Spons maakt er geen geheim van: behalve een verrassende avond in carnavalssfeer - zonder al te veel feestneuzerij en alaaf! - is het vastelaovendconcert ook een prima gelegenheid om de klassieke muziek en zijn orkest te promoten. „We weten dat we bij deze concerten veel mensen trekken die niet tot onze reguliere aanhang behoren. Die mensen willen we laten zien dat klassieke muziek niet per definitie zwaar en moeilijk is, maar ook heel leuk en sprankelend kan zijn, dat je ervan kunt genieten...”  Donderdag nog de generale repetitie, en dan is de philharmonie zuidnederland er helemaal klaar voor. 

De carnavalsconcerten vinden plaats (aanvang 20.11 uur, tenzij anders gemeld) in de theaters van Weert (17-2), Heerlen (18-2), Maastricht (19 en 21-2), Venlo (22-2, 19.33 uur), Geleen (Hanenhof, 23-2), Roermond (24-2) en Sittard (25-2, 19.11 uur).