‘Duitse tolwet nog steeds in strijd met EU-recht’

Print
‘Duitse tolwet nog steeds in strijd met EU-recht’

Foto: DL

Ook het in december gesloten compromis tussen Brussel en Berlijn over tolheffing voor personenauto’s op de snelwegen druist in tegen EU-recht. Dat concludeert de wetenschappelijke dienst van de Bondsdag.

Volgens een rapport van de dienst, die de Maut op verzoek van De Groenen heeft getoetst aan het EU-recht, zijn Duitsers ook na de aanpassing van de oorspronkelijke tolwet op last van Brussel nog steeds goedkoper uit dan automobilisten uit andere EU-landen. Dat komt neer op „rechtstreekse discriminatie op basis van nationaliteit”, concludeert de dienst, een doodzonde binnen de Europese Unie.

Het rapport komt vlak na de aankondiging dat Berlijn de tolheffing voor vrachtverkeer zwaarder dan 7,5 ton gaat uitbreiden. Met ingang van medio 2018 moeten trucks niet alleen betalen voor het gebruik van de autosnelwegen, ook op de Bundesstrassen, vergelijkbaar met onze provinciale wegen, wordt dan tol geheven.

Volgens Transport en Logistiek Nederland waren Nederlandse vervoerders vorig jaar  144 miljoen euro kwijt aan de Duitse tol en  betaalden ze 59 miljoen euro voor het gebruik van de Belgische autosnelwegen, waar eveneens een vrachtwagentol bestaat.

Lees zaterdag meer in De Limburger.