Landen we straks allemaal op een ronde landingsbaan?

Print
Wat heeft capaciteit van vier rechte landingsbanen, zorgt voor minder geluidsoverlast én maakt landen bij veel wind een stuk makkelijker? Een landingsbaan in de vorm van een cirkel. De Nederlandse wetenschapper Henk Hesselink werkte jaren aan het idee.

In een filmpje op Youtube legt de wetenschapper uit hoe het precies werkt. Omdat de landingsbaan geen begin en eindpunt heeft, kunnen vliegtuigen op elk willekeurig punt landen en starten. Dat is vooral handig als er sterkte dwarswind is, waardoor vliegtuigen vaak een hoop manoeuvres moeten uitvoeren. 

Daarnaast is er minder geluidsoverlast omdat de aanvliegroutes eenvoudiger zijn. Je hoeft bijvoorbeeld geen bochten over bebouwd gebied te maken om goed uit te komen voor een bepaalde baan. In totaal kunnen er drie vliegtuigen tegelijkertijd starten en landen. 

Passagiers in het vliegtuig zullen weinig merken van de cirkelvormige landing, vertelt Hesselink. ,,Ze voelen wel een lichte bocht, maar het is zeker niet zo dat het lijkt alsof je in een achtbaan zit."


De landingsbaan vanaf bovenaf, met in het midden de terminals. © Netherlands Aerospace Centre

20 miljoen
Het idee van Hesselink is ook in het buitenland niet onopgemerkt gebleven. De BBC plaatste het uitlegfilmpje op hun facebookpagina, waar het inmiddels al meer dan 20 miljoen keer bekeken is. ,,Ik wist wel dat het een leuk onderwerp was, maar dat het zo bekeken wordt verbaast me", zegt hij tegen de NOS. ,,Dat het ook het grote publiek aanspreekt, vind ik erg leuk."

Het project is al een aantal jaren in ontwikkeling en heet The Endless Runway. Hesselink, die zelf bij het Netherlands Aerospace Center werkzaam is, werkte er samen met vijf instituten uit heel Europa aan. De subsidie kwam vanuit de Europese Commissie. 

3.5 kilometer
Voor zo'n enorme landingsbaan (die baan moet een minimale diameter van 3.5 kilometer krijgen) is een enorm stuk land nodig. Het ligt dan ook niet voor de hand dat vliegvelden hun rechte landingsbanen zullen vervangen voor een cirkelvormig exemplaar.

Volgens Hesselink kan het nog jaren duren voordat het project daadwerkelijk werkelijkheid kan worden. Voorlopig is er ook alleen nog maar onderzoek gedaan met computersimulaties, en is er nog nooit een vliegtuig écht geland op een dergelijke ronde landingsbaan.