Raceauto van Hogeschool Zuyd op Silverstone Circuit

Print
Raceauto van Hogeschool Zuyd op Silverstone Circuit

Het ontwerp van de FUZE-racewagen die in juli deelneemt aan Formula Student op het Silverstone Circuit Foto: Rob van Loevezijn

Op het Britse Silverstone Circuit rijdt tijdens de Formula Student competitie van 20 tot 23 juli voor het eerst een Zuid-Limburgse raceauto mee. Studenten van Zuyd Hogeschool ontwierpen en bouwden de elektrische auto, voor een deel uit de 3D-printer, samen met bedrijven uit de regio.

Zuyd Hogeschool bouwt samen met regionale partners onder de naam Project FUZE aan de FUZE-racewagen, in samenwerking met Limburg Economic Development (LED). Formula Student is een Britse competitie waarbij studententeams een raceauto op kleine schaal ontwerpen, bouwen en testen. Uiteindelijk racen de teams ook tegen elkaar. De wedstrijd, die Motor Industry Research Association (MIRA) sinds 1998 organiseert, vindt sinds 2007 plaats op het Silverstone Circuit. 

Rijgedrag
Het doel is om jonge ontwerpers te stimuleren tot ondernemen en om jongeren te bewegen tot een carrière in technische wetenschappen. Ook vormt de competitie een schakel tussen afstudeerders en arbeidsmarkt. Studenten van opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, ICT en Technische bedrijfskunde in Heerlen werken aan de auto. Branding en communicatie, evenementen en businessplan nemen studenten in Sittard en Maastricht voor hun rekening. Projectleider van FUZE Rob van Loevezijn: ‘Het is niet zo moeilijk om een auto goed te laten rijden op een recht stuk. De kunst is te controleren wat-ie in de bochten doet. De wedstrijd gaat meer om rijgedrag en om technische kwaliteit dan om snelheid. Met de twee elektromotoren van elk 140 pk kunnen we zo’n 150 kilometer per uur.’

Samenwerking
Zo’n dertig bedrijven uit de regio werken mee aan het project. Zo maakt het bedrijf Tractus3D de body van de auto – die 1 meter 40 groot is – met een 3D-printer en maakt het Steinse CeraCarbon aluminium remschijven. Ook werken studenten met de vezel Dyneema van DSM, gevestigd op de Brightlands Chemelot Campus. Daarnaast werken ze samen met de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) en Hogeschool PXL in Hasselt. Van Loevezijn: ‘Het is echt uniek dat de body helemaal zelfdragend is. Dat is nog nooit eerder gedaan. De huid van de raceauto is van koolstofvezel. Als dat breekt, is het zo scherp als een scheermes. Daarom zijn er Dyneema-vezels in het materiaal verwerkt, die net als het gaas in veiligheidsglas het materiaal bij elkaar houden.'

Testen
Ieder team – er doen er zo’n veertig aan de competitie mee – ontwerpt een prototype raceauto en presenteert die aan een fictieve fabrikant. De auto moet onder andere goedkoop, betrouwbaar en makkelijk in onderhoud zijn en wordt beoordeeld op ontwerp en duurzaamheid. Ook wordt het ontwerp onderzocht op technisch vlak en op veiligheid en moeten de teams laten zien dat hun bedrijfsplan realistisch en uitvoerbaar is. De studenten onthulde de auto op zaterdag 17 juni bij leverancier van showmaterialen Highlite International in Kerkrade. De auto is nog niet helemaal af. Het team, dat in september 2015 met het project begon, is nog bezig met de assemblage. Van Loevezijn: ‘Waar ik het meest naar uitkijk? Het moment dat-ie gaat rijden!’

Dit verhaal is onderdeel van een een innovatief en multimediaal project. De redactie van De Limburger onderzoekt de maatschappelijke en economische betekenis van Brightlands. Dit project is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Brightlands, zonder dat deze partij invloed heeft gehad op de inhoud van de verhalen.
Lees meer op de site van Brightlands