Heerlen

Forse kritiek op schuldeiser Essent

Print
Forse kritiek op schuldeiser Essent

Foto: ANP

De rechtbank heeft harde kritiek op de opkoper van schulden van Essent-klanten. Maar ook de energiereus zelf liet volgens de rechter steken vallen, waardoor een consument onnodig werd gedaagd.

Essent verkoopt op grote schaal vorderingen op oud-cliënten aan het Zweedse bedrijf Hoist Kredit AB. De manier waarop Hoist de zaken vervolgens afwikkelt, stuitte vanaf 2014 zeker zes keer op forse kritiek van de rechtbank Limburg.

Betekenis
Vorige week oordeelde de rechter dat Hoist heeft nagelaten een Essent-klant met een betalingsachterstand duidelijk te maken waar een geëiste betaling mee te maken had. ‘In plaats van de moeite te nemen een radeloze consument uitleg te geven over de inhoud van een nota of de betekenis van een betaling, kiest de schuldeiser ervoor slechts te herhalen dát er een schuld is’, oordeelt de rechter.

Onderbouwen
Dit laatste verwijt treft niet alleen Hoist, maar volgens de rechter ook het door dit concern ingeschakelde incassobedrijf GGN en Essent zelf. Hoist schiet ‘ernstig tekort’ in het onderbouwen van de vordering en zou ook de processuele kant van de zaak veel te gemakzuchtig benaderen. ‘Bij goed overleg’ vooraf had een rechtszaak voorkomen kunnen worden. Dat was ‘sneller en goedkoper geweest’, ‘maar ‘ook minder belastend voor alle betrokkenen’.

Onwaarheden
In de vijf andere zaken uit de rechter soortgelijke kritiek en verwijt hij Hoist zelfs enkele keren onwaarheden te verkondigen. Door het bedrijf in rekening gebrachte incasso- en rentekosten zijn door de rechter weggestreept, en in sommige gevallen ook de hoofdvordering zelf.

Hoist stelt er alles aan te doen te voorkomen dat zaken voor de rechter worden gebracht. Essent gaat de laatste uitspraak met Hoist bespreken. Volgens een woordvoerster gaat de energieleverancier zelf "het hele proces van incasso nog eens bekijken om dergelijke zaken te voorkomen.”