Energiebedrijf Essent gaat toiletpotten en wifi-routers repareren

Print
Energiebedrijf Essent gaat toiletpotten en wifi-routers repareren

Foto: Van Assendelft Fotografie

Essent start een eigen klusservice, waar klanten én niet-klanten terechtkunnen voor een kapotte ruit, verstopte toilet en allerlei huiselijk onderhoud.

ZoOpgelost is de naam van de nieuwe dienst, die in heel Nederland beschikbaar is: een abonnement kost 1 euro per maand, daarnaast geldt een vaste prijs per klus. Een lekkende kraan herstellen kost bijvoorbeeld 53,96; Een slimme thermostaat installeren 51,26 en de waterleiding verplaatsen 70,20 per meter. De dienst is ook zonder abonnement beschikbaar, alleen is iedere klus dan 10 procent duurder.  

Voor ZoOpgelost werkt Essent samen met Mainplus dat voor corporaties, verzekeraars en vastgoedeigenaren al zo’n 150.000 woningen onderhoudt.



Volgens Mark van Zon, commercieel-directeur van Essent, vragen consumenten in klantpanels zélf om de dienstverlening. Die past bij het motto ‘Helemaal Thuis’, waarbij Essent het huis van klanten ‘comfortabel en energiezuinig’ wil maken. "Mensen hebben minder tijd om te klussen en zijn ook minder vaardig dan vroeger. Ze zoeken een oplossing plus de garantie dat ze een kwalitatief goede klusjesman of installateur krijgen."

Trend
De service past in de trend dat leveranciers zich naast het aanbieden van gas en licht steeds meer toeleggen op andere dienstverlening. Nu Nederlanders steeds vaker zonnepanelen op het dak leggen en duurzame energie oprukt, staat het traditionele verdienmodel van energiebedrijven onder druk. 

Leveranciers doen onder meer verkoop en onderhoud van cv-ketels, zonnepanelen, laadpalen, slimme meters en energieadvies. Maar ook niet energiegerelateerde services rukken op. Zo is NLE tegenwoordig een serviceprovider, die naast energie internet en televisie aanbiedt. 

Commercieel-directeur Van Zon erkent dat de dienst in de bredere marktontwikkelingen past. "In deze tijd gaat het er om hoeveel waarde je klanten kunt bieden en hoe je je als aanbieder onderscheidt.” 


Een monteur installeert een slimme meter 

Moordend
Dat geldt te meer nu de concurrentie op de Nederlandse energiemarkt moordend is. Dertien jaar na de liberalisering op 1 juli 2004 dingen ruim vijftig aanbieders naar de gunsten van de consument. "Er is enorm veel margedruk en weinig te verdienen", zegt Ward van den Berg, energie-expert bij adviesbureau Roland Berger. "Dat is een groot probleem voor energiebedrijven."

Andere complicatie is dat stroom en gas bij elke aanbieder gelijk zijn. Dankzij de strenge regulering van de Autoriteit Consument en Markt bestaat er nauwelijks verschil in serviceniveau en is overstappen eenvoudig. Jaarlijks wisselt een op de zes huishoudens van leverancier, blijkt uit cijfers van de ACM. Vorig jaar ruim ging het om 1,25 miljoen gezinnen. 

Propositie
Volgens Van den Berg is de stap van Essent dan ook logisch. "In de industrie zie je dit al. Veel bedrijven willen één aanspreekpunt voor hun installaties, verlichting, zonnepanelen, etcetera. Essent brengt dat model nu naar huishoudens. In gewone huizen komen daarnaast steeds meer complexe systemen te staan. Via deze dienst kom je bij klanten en potentiële klanten thuis en kun je mensen ook gemakkelijker andere diensten aanbieden."


Energiebedrijven doen steeds meer. Zo zit NLE in de laadpalen voor elektrische auto's. 

Hans de Kok, directeur van onlinevergelijker Pricewise, vraagt zich af of veel mensen gevoelig zijn voor de nieuwe propositie. "Voor een deel van de klanten zal het absoluut aantrekkelijk zijn. De meeste consumenten kijken veelal naar de prijs en of stroom groen of niet groen is."

Essent verwacht dat een substantieel aantal Nederlanders – zowel klanten als niet-klanten – van ZoOpgelost gebruik zal maken. "Onze ambitie is dat binnen drie jaar de helft van onze klanten zich via deze dienst een keer laat helpen", zegt Van Zon.

Betaalbaar
De prijzen van ZoOpgelost lijken in ieder geval betaalbaar. Er is wel een klein addertje onder het gras: de tarieven gelden alléén tijdens kantooruren gedurende de week. Voor een spoedklus dient een hoger bedrag worden betaald, op zon- en feestdagen zelfs het dubbele. Essent stelt wel dat klussen normaliter enkel op kantoortijden worden ingeboekt.