Je eigen huis als hotel

Print
Je eigen huis als hotel

Afbeelding: Ill. Marco Jeurissen

Een nachtje weg in Kasteel Baexem? Of liever toch die überhippe Maastrichtse studio, of de designkerk in Heerlen? Deze zomer alleen al boekten 17 miljoen reizigers wereldwijd met hulp van Airbnb ‘hotelkamers’ bij particulieren. Ook in Limburg stijgt de populariteit, en daar is zeker niet iedereen blij mee.

door Kim Noach

Het idee dat je tijdens je weekendje weg tussen de locals ‘woont' en daarmee een unieke ervaring beleeft in bijvoorbeeld een boerderij in plezierig plattelandsdorp Buggenum of in een chique loft in überhip Maastricht. 
Dát is een geweldig pluspunt van Airbnb. Plus het feit dat je een volledig ingericht appartement krijgt met de luxe van een hotelkamer in een authentieke privésfeer. 
Je proeft couleur locale, hebt contact met bewoners, krijgt tips waar dat ene fijne restaurantje zit dat de massa met de Capitool-reisgids of TripAdvisor nog niet ontdekt heeft en welk koffietentje fluweelzachte espresso schenkt in plaats van vloeibaar teer. 

Succes

Airbnb is sinds de oprichting in 2008 een knallend succes en de grote online vriend van steeds meer reizigers voor het boeken van verwegvakanties, dichtbijstedentrips (ook voor de zakelijke gast) of evenertussenuit- weekendjes in Limburg. 
Deze zomer alleen al boekten 17 miljoen mensen wereldwijd hun vakantie via Airbnb. Even voor uw begrip: dat zijn meer mensen dan in bijvoorbeeld Zweden of Zwitserland wonen. Ook in Limburg stijgt de populariteit van dit platform. In Maastricht bijvoorbeeld worden (tijdens carnaval) tot wel negenhonderd accommodaties aangeboden. 

Daarmee is deze stad met stip hofleverancier in Limburg. Volgens een Airbnb-woordvoerder was er het afgelopen jaar zelfs een stijging van 60 procent wat betreft aangeboden woningen. Het bedrijf houdt niet bij hoeveel aanbieders onze provincie in totaal kent of hoeveel overnachtingen er geboekt zijn het afgelopen jaar. 

Verhuurder 

Het principe is simpel. Mensen die een kamer, appartement, huisje willen verhuren, kunnen deze ruimte aanbieden op de website. Reizigers boeken rechtstreeks bij de verhuurder. Airbnb regelt de betalingen en vraagt aan zowel reiziger als verhuurder een commissie voor deze diensten. 

Waar komt dat succes vandaan? Het is laagdrempelig, want binnen enkele muisklikken heb je een kamer geboekt. De site kent een gladjes gestyled uiterlijk voor het visueel verwende (en aan social media gewende) reizigerspubliek dat via hippe filmpjes vol ‘perfecte' mensen meegenomen wordt naar de mooiste plekken op aarde. Onder het ronkende motto ‘Welkom Thuis' zijn in meer dan 190 landen ‘unieke' locaties te boeken. Ooit in een middeleeuws kasteel of iglo willen slapen? Airbnb heeft het. 

Hotelbranche 

Daar waar je misschien niet zo snel bij een vreemde in huis zou overnachten, bieden reacties of kritieken van andere gasten je een houvast of iemands huis echt zo leuk en schoon is als op foto's te zien is. 

De hotelbranche kijkt ondertussen tandenknarsend toe hoe de populariteit van Airbnb blijft groeien. Volgens een onderzoek van KPMG zou 40 procent van de branche last hebben van (oneerlijke) concurrentie. 

Ook in Limburg is kritiek. De gemeente Maastricht is in augustus een onderzoek gestart naar de omvang en gevolgen van Airbnb voor de reguliere hotels en B&B's. 
VVV-directeur Anya Niewierra noemde het oneerlijke concurrentie. Verhuurders die via het platform hun kamers of woningen aanbieden, hoeven niet te voldoen aan strenge (brand)veiligheidseisen of dragen (nog) geen toeristenbelasting af. In de Randstad zijn al klachten binnengekomen dat huisjesmelkers hun kansen ruiken en de markt daarmee ‘vervuilen'. 

Kritiek

Airbnb - met het hoofdkantoor in San Francisco - schudt de kritiek makkelijk van zich af door te stellen dat het slechts faciliteert. Kritische vragen over de (eind)verantwoordelijkheid inzake veiligheid of fiscus wordt handig doorgesluisd naar (particuliere) eigenaren van accommodaties. 
Gemeenten worstelen ook met het fenomeen. Amsterdam heeft het populaire platform - als enige stad buiten de VS (!) - zover gekregen dat er 5 procent toeristenbelasting wordt geïnd voor elke geboekte overnachting in de stad. En dat levert de stad dit jaar naar schatting 5,5 miljoen euro op aan toeristenbelasting! Met ruim zesduizend accommodaties is de hoofdstad goed voor de helft van het aanbod in Nederland. 

 Aanbod

Maastricht volgt de ontwikkelingen nauwgezet. Een rondje langs enkele andere Limburgse gemeenten leert dat verdringing van de reguliere hotelbranche (nog) niet aan de orde is. In Venlo speelt het thema niet. Roermond brengt na overleg met hoteliers in kaart hoe groot het aanbod op Airbnb en de soortgelijke Wimdu-site is in de regio. En Heerlen volgt de ontwikkelingen op afstand. Er wordt niet actief gespeurd naar (illegale) bijverdiensten van inwoners. 
en woordvoerster zegt wel dat de gemeente in actie schiet bij een vermoeden dat er sprake is van Airbnb- verhuur. Dan volgt er alsnog een naheffing van gemeentelijke belastingen. 
Over de inkomsten die mensen via Airbnb binnenhengelen moet belasting betaald worden. Maar beleid ontbreekt in de praktijk. 

De Belastingdienst is bezig een manier te vinden om websites als Airbnb en de particuliere verhuurders aan te pakken. Ook het kabinet is een onderzoek gestart naar hoe particuliere woningverhuur beter gereguleerd kan worden, om daarmee de reguliere hotelbranche tegemoet te komen. 

Wordt ongetwijfeld vervolgd...