Winkelen 2.0: zintuigen prikkelen

Print
Winkelen 2.0: zintuigen prikkelen

Afbeelding: Fotolia

Winkels met gapend personeel en muffe ballenbakken hebben hun tijd gehad. Wie de klant wil verleiden, moet ervoor zorgen dat in één winkel alle zintuigen worden geprikkeld.

door Cyntha Rood 

Hutspot in Amsterdam is zo'n typisch voorbeeld van een vernieuwende winkel. Bij binnenkomst staren opgezette dieren de klant aan, het design is minimalistisch aanwezig. Wie verder loopt, komt zo in de kelder annex kapsalon. Daar staat het prototype hippe kapper een klant te knippen - denk: hoed, baard, jeans en ruig schort. Op de hoek zit een koffiebar waar je biologische bakkie leut natuurlijk wordt geschonken door een minstens zo hippe barista.
Concept stores, zoals Hutspot, duiken overal op. Winkels, waar op een sms'ende verkoopster na, niets spannends gebeurt, worden langzaam zeldzamer. Loop door een gemiddelde winkelstraat in een grote stad en je struikelt over de nieuwe winkelconcepten. Van de gelikte, informatieve winkels van internetgigant Coolblue, tot kleine creatievelingen die zich met hun handgemaakte producten vestigen in leegstaande winkelpanden; the sky is the limit.

Suffe winkels
Chantal Riedeman is eigenaar van winkelexpertisebureau Shopology. „Het verbaast me dat er nog zo veel gewone, suffe winkels bestaan. Van die winkels waar alleen een paar rekken en een kassa staan, en waar verder weinig vernieuwends gebeurt. Maar een deel van de consumenten lijkt nog niet aangehaakt op de hippe trend van vernieuwende winkels. Zij bezoeken liever hun oude, vertrouwde adresjes.” Kindermodewinkel Vip-Kidz begon onlangs in het Zuid-Hollandse Bleskensgraaf. Als eigenaresse Annemieke Wemmers de deuren van de winkel opendoet, ruikt het nog naar verf. Maar al gauw nemen hordes kinderen en een walm van snoepmatten en friet de zaak over.
De eerste weekenden na de opening - de winkel is alleen open op vrijdag en zaterdag - neemt de drukte allesbehalve af. Logisch, dit is een experience store. Meiden laten zich optutten en hun haar invlechten voordat ze op de foto worden gezet door de huisfotograaf. Vlak achter de studio vergaapt het grut zich aan de nieuwste kinderfilms in een heuse minibioscoop. Op de begane grond staren groepjes kinderen naar de iPads op de leestafel. Pa en ma laten zich ondertussen inspireren door de stylisten die hen laten zien hoe leuk de nieuwste kinderkleding is. Kassa's zijn de grote afwezige in Vip-Kidz. Wie wil overgaan tot een aankoop, doet dat online. Tot kwart voor twaalf 's avonds bestellen, betekent de volgende dag in huis.

Nieuwe stijl
Wemmers vindt haar winkel nieuwe stijl niet meer dan logisch. „Voor Vip-Kidz heb ik ervaring opgedaan bij kindermodeketen Sam Sam. Ik merkte dat steeds meer kinderkleding via de webshop werd verkocht, ondertussen willen de klanten in de winkel wél advies en inspiratie opdoen. Die combinatie bied ik met de Vip-Kidz showroom. Ik geloof heilig in de mix van een online shop en een reguliere, maar inspirerende winkel.” Kijk naar een merk als Apple, oppert
Wemmers. „Apple opent niet voor niets showrooms.”
Dat een dagje Vip-Kidz voor veel bezoekers een flinke rit door een oer-Hollands weidelandschap betekent, is een andere reden voor de amusementswaarde van de winkel. „Ik moét wel op deze schaal uitpakken”, zegt Wemmers. „Bleskensgraaf ligt in the middle of nowhere. Wie een uur rijdt voor onze kinderkleding, moet echt komen voor een dagje genieten.”
Dat is precies wat het moet zijn, vertelt Riedeman: een dagje uit. „Guus Meeuwis heeft Royal Albert Hall in Londen onlangs uitverkocht, terwijl je zijn muziek net zo goed gratis kunt beluisteren op YouTube.

Beleving
Kennelijk willen mensen graag geld uitgeven aan een belevenis, een ervaring, maar dan wel in een onweerstaanbare vorm. Dat is funshoppen. In deze winkels word je net als in een Efteling helemaal ondergedompeld. Alle zintuigen worden geactiveerd en geprikkeld. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de Markthal Rotterdam of in de Jumbo Foodmarkt in Breda en Amsterdam-Noord. En natuurlijk in de talloze winkels die lifestyle combineren met horeca. Daar ga je heen omdat je je vrije tijd aan winkelen wilt besteden.”
Tegelijkertijd is er nóg een vorm van winkelen in opkomst: runshoppen. Riedeman: „Ter illustratie noem ik Gamma en Praxis, zij zijn bezig met city stores. Daar heb je geen afdelingen met laminaatvloeren, maar alleen met hamers en spijkers. Zaken die je snel even nodig hebt. Ikea experimenteert daar ook mee.”

Funshoppen
Een compleet andere vorm van funshoppen is The Loft. Het ruime grachtenpand waarin deze vernieuwende winkel van augustus tot begin september zat gevestigd, baadt in het daglicht. Van de complete, ingebouwde designkeuken tot de boeken op het nachtkastje: alles in het interieur aan de Amsterdamse Prinsengracht was te koop. Voor wie door de ruimte liep, voelde het misschien ongemakkelijk om lukraak laatjes open te trekken of nonchalant de springveren van het bed te testen. Bezoekers waanden zich bijna indringers in andermans woning. Dat was precies de bedoeling van het idee, dat rondom een fictieve bewoner werd uitgestippeld. In de tijdelijke winkel toonden diverse interieur- en lifestylemerken hun producten zoals het in een echt huis eruit zou kunnen zien.
Initiator en stylist Kassandra Schreuder: „Mijn plan was een winkel neer te zetten waarbij zowel interieurprofessionals als geïnteresseerde consumenten inspiratie op konden doen. Met een mix van allerlei producten waarbij vakmanschap centraal stond. Het moest echt voelen alsof je bij iemand thuis kwam die daar al twintig jaar woonde en werkte. Het fictieve personage had bijvoorbeeld een baan in de mode, er lagen daarom spullen zoals messen waarmee je stof snijdt. Daar werkte hij al jaren mee, dus die waren een beetje versleten.”

Spanning
Van hippe kappers naast de kledingrekken tot supersonische mini-bioscopen: wie eventjes een winkel binnen wil lopen, zou er nerveus van worden. Schreuder: „Veel bezoekers vonden het spannend dat ze moesten aanbellen en
een lift in moesten stappen naar de vijfde verdieping. Spannend ook dat ze iets mochten wegnemen uit een compleet gestylede omgeving. Maar het went. Dit was de derde editie van The Loft en de bezoekersaantallen liggen elk jaar hoger.” Wemmers: „De ondernemer in mij denkt vooruit. Het is elk weekend waanzinnig druk en de webshop loopt als een trein. Wil je als winkelier mee blijven doen, dan moet je wel blijven vernieuwen.”

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →