De miljoenendate van Heerlen

Print
De miljoenendate van Heerlen

Afbeelding: Logo

De komst van het Glazen Huis naar Heerlen kan de stad, regio en provincie het nodige opleveren. „Wij willen laten zien dat dit niet meer het Heerlen van vroeger is.”

Heerlen en het Glazen Huis, het is als een eerste date die de rest van je leven kan bepalen. De stad wil zich mooi maken, omdat het zomaar eens de laatste keer kan zijn dat er zo veel mensen in een korte tijd langskomen. 
Imago, financiën en trots. Het zijn de drie pijlers die straks gaan bepalen of het binnen hengelen van Serious Request door Heerlen een gouden zet is geweest. De stad houdt rekening met een half miljoen mensen in zes dagen tijd.
Junks
Wat moet dat opleveren? „Veel mensen die lang niet meer in Heerlen zijn geweest, zullen wellicht nog het beeld hebben van de junks en prostituees op straat. Maar het is niet meer het Heerlen van vroeger, we zijn clean”, zegt verantwoordelijk wethouder Barry Braeken (PvdA/OPH).
„Ik heb verhalen gehoord dat we de straten schoon zouden vegen, zorgen dat alle verwarde mensen buiten beeld blijven tijdens Serious Request. Grote onzin. Het is de vervelende realiteit dat er verwarde mensen op straat lopen, maar wel de realiteit voor heel Nederland”, vervolgt hij.
Heerlen wil zijn parels laten zien aan het grote publiek. „Denk aan het theater, waar Paul de Leeuw laatst nog lovend over was bij De Wereld Draait Door. En aan Cultura Nova, dat in mijn ogen op gelijke hoogte staat met het Oerol-festival”, stelt Braeken. „Dat zijn onze uithangborden. Daar hoeven we geen extra geld in te steken, we moeten alleen laten weten dat het er is.”
Aanpasssingen
Om de look and feel van de stad helemaal op peil te brengen, wordt een aantal aanpassingen gedaan. Op het Pancratiusplein komt een walk-of-fame, waar alle dj's en artiesten die in het Glazen Huis zitten hun handtekening achterlaten. „Dat wordt een blijvende herinnering aan het evenement.”
Ook worden links en rechts wat oneffenheden gladgestreken. „Enerzijds staat Heerlen er dan beter op, anderzijds hebben we er over tien jaar nog steeds iets aan als we iets doen aan onveilige situaties. Denk aan losliggende klinkers, waarover je zou kunnen struikelen”, zegt Braeken.
De wethouder wijst erop dat imago belangrijk is, maar de plaatselijke trots net zo goed. „Ik wil graag dat de Heerlenaar denkt: zo, dat hebben we mooi neergezet. Dat we een stad hebben waar we met zijn allen trots op kunnen zijn. Ik merk ook dat de belangstelling blijft groeien. Dat zie ik als een goed signaal.”
Buren
Maar ook de buren kijken mee. „Ik merk een grote betrokkenheid vanuit andere gemeenten. Vooral in Zuid-Limburg, omdat je daar toch dicht bij de kern zit. Ook daar wordt veel actie gevoerd. En het zegt genoeg dat er bij de opening van Magisch Maastricht wordt verwezen naar Serious Request.We gunnen het elkaar, maar hebben elkaar ook nodig.”
Op financieel vlak kijkt de wethouder onder meer naar Breda, waar bezoekers ongeveer twee miljoen euro hebben uitgegeven in de stad tijdens Serious Request. In Leiden, een van de meest succesvolle edities, was dat vijf miljoen euro. „Maar dat ligt in de Randstad.Wij moeten qua cijfers kijken naar steden als Leeuwarden en Enschede. Steden waar mensen echt naartoe moeten reizen en dus vaak ook even verblijven”, weet Braeken.
Horecaplein
Wat volgens de wethouder een voordeel kan zijn, is dat Heerlen de eerste stad is die het Glazen Huis op een horecaplein heeft staan. „We verwachten dat daardoor de drempel lager is om ergens naar binnen te gaan.”
Ook tijdens de laatste editie, in Haarlem, was de verwachting hoog onder de kroegbazen. De opbrengst is ze flink tegengevallen. „Maar dat komt door de grote horecadichtheid van Haarlem en het feit dat de uitbaters plotseling allemaal extra's in huis haalden. Daardoor hadden ze te veel over toen het Glazen Huis weg was.Wij adviseren de horecaondernemers dan ook: doe geen gekke dingen.”
Ook de detailhandel kan volgens Braeken een impuls krijgen. „Mensen zijn toch in Heerlen, lopen door de stad en moeten nog kerstinkopen doen. Dan krijg je klanten die normaal niet naar Heerlen komen.”
De gemeente investeert 675.000 euro in het evenement. Deze date moet slagen, wil het bedrag onder de streep positief zijn. Het vertrouwen is in ieder geval groot bij Braeken. „Ik weet niet precies hoe het met het aantal hotelovernachtingen zit, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar het Glazen Restaurant (actie met verschillende topchefs, red.) zie je dat je daar al bijna geen plek meer kan krijgen. Er is al een hoop gereserveerd.” 
Braeken wijst op de bijzonderheden in de stad. „Van een camping tot een icebar. camping tot een icebar. Ik denk dat het heel bijzonder wordt.”

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →