Esther laat je zingen aan de top

Zingen bij Fusion betekent tekst, muziek én choreografie van buiten kennen.

Zingen bij Fusion betekent tekst, muziek én choreografie van buiten kennen. © Jeroen Verreijt

Vocal Group Fusion uit Sittard boekte onlangs twee grote successen. Op de Limburgse Koordagen werd de groep verkozen tot ‘Koor van het Jaar’. En tijdens het Balk Top Festival eindigden de zangers als tweede.

Jan Cuijpers

Dat Vocal Group Fusion de successen schier aaneen rijgt, is geen toeval. Vanaf het moment dat het Sittardse koor met dirigente Esther Zaad in zee ging, werd de weg naar boven ingeslagen.

De uit Geleen afkomstige musicus kan inmiddels een trackrecord overleggen waar je u tegen zegt. Ze werd driemaal algeheel winnaar van de Limburgse Koordagen: in 2002 met Thorensis en in 2008 en 2015 met Fusion. Tijdens het laatste Balk Top Festival werd ze niet alleen tweede met Fusion in de hoogste afdeling, ze promoveerde ook nog met het Venlose vrouwenkoor Quint naar de eerste klasse. Als je de vergelijking met voetbal trekt, is Esther Zaad een succestrainer.

Eerst even iets over de ontstaansgeschiedenis van Fusion. De naam is welbewust gekozen, blijkt als we voor aanvang van een repetitie met de leden praten. Toen de voorloper van dit koor zonder dirigent kwam te zitten, bleek een beoogde opvolger er wel in te willen stappen.

„Ik wil graag op concours, dan kan ik de smik er over leggen.” 

Maar hij had al een ander koor, dat ook lichte muziek zong. Hij wilde het stokje overnemen mits de leden van dat andere koor mee mochten komen. Fusion was geboren. Hoogtepunten uit die tijd? Een tour met de Belgische zanger Helmut Lotti (wie kent hem nog?) en met het Ierse duo Des&Brid door Ierland. Pas negen jaar na de fusie maakte Esther Zaad haar opwachting. Vanaf dat moment werd Fusion een vocal group. „Ik wil graag op concours”, zegt de dirigente, „dan kan ik de smik er over leggen.”

Dat klinkt tamelijk dictatoriaal. Maar Nicole Bemelmans, Jessica Hamers en NicoleWillems – samen het bestuur – bezweren tijdens de repetitiepauze in het gemeenschapshuis van Limbricht dat het zó erg niet is. „Fusion is een tamelijk hechte groep, van zestien zangers en zangeressen. We lachen samen en huilen samen”, vertelt Bemelmans. Tuurlijk ontstaat er wel eens spanning tussen de professionele aanpak van Zaad en de hobbymatige benadering van de zangers. Dan vindt de prof dat het leerproces te langzaam gaat, „maar dat wordt uitgesproken en dan kunnen we verder”, aldus de bestuursleden.

„Sommige leden hebben moeten wennen aan haar strenge aanpak, maar Esther heeft wel het niveau omhoog gebracht.” Duidelijk is dat Esther Zaad het beste uit een groep zangers wil halen. „Maar de slechtste zanger bepaalt het niveau. Dan pas ik partijen aan. We investeren in individuele en groepsrepetities. Maar dan wil ik wél dat iedereen die op de repetitie komt zijn partijen kent. En als het bij de een wat langzamer gaat dan bij de ander, dan wachten we op elkaar.”

Deze avond hebben niet alle koorleden hun partij onder de knie. Zaad laat dan ook luid en duidelijk weten niet tevreden te zijn, hoewel ze zelf ook enkele verzachtende omstandigheden opsomt. „We zijn niet compleet vanavond. Een van de baritons kan niet vanwege werk en we hebben een invaller op bas. Bovendien zijn we al tweemaal op concours geweest en is de tijd erg kort om het kerstconcert voor te bereiden.”

Dan nog, voor de leek klinken de vierstemmige liederen nu al schitterend. Niet voor niets dat het jaarlijkse kerstconcert in Munstergeleen al is uitverkocht en er zondag 20 december om 20.00 uur nog een uitvoering in het Sittardse Gruizenkerkje is toegevoegd.

Het allerbelangrijkste is het voortbestaan van het koor

Door de korte voorbereidingstijd zal Fusion het kerstrepertoire niet van buiten zingen, iets wat het koor anders altijd doet. Sterker nog, de zangers moeten naast tekst en melodie ook nog een hele choreografie in hun hoofd stampen. Dat gebeurt met hulp van regisseur Jeu Renkens uit Sittard, waarbij Zaad wel altijd de vinger aan de pols houdt: „De koorklank mag niet lijden onder de choreografie en de regie moet het muzikale ondersteunen, niet de overhand krijgen.”

Op het Balk-festival was de gemiddelde leeftijd van de deelnemende zangers van de 89 koren ongeveer 25 jaar. Die leeftijd was door de leden van Fusion aardig opgekrikt.

Het is niet voor niets dat Esther Zaad het liefst wil verjongen. „Het allerbelangrijkste is namelijk het voortbestaan van het koor, zodat je goed repertoire met de juiste mensen kunt zingen. De mannengroep bestaat al negen jaar uit dezelfde mensen.We zijn dan ook naarstig op zoek naar jonge mannenstemmen erbij.”

De laatste repetitie voor Balk ging overigens heel slecht, vertelt iedereen. „Dan hebben we toch de mentaliteit om het met zijn allen aan het klinken te krijgen”, zegt Zaad. „We krijgen altijd complimenten over de klankkleur. Dit koor zingt lichte muziek met een klassieke sound, maar dat is mijn schuld”, aldus de klassiek geschoolde dirigente. „Maar een collega van me zei onlangs dat we er vooral niets aan moeten veranderen.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee