Hoe geef je 42 miljard slim uit?

© Reuters

Goede doelen in de hele wereld kunnen hun geluk niet op. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg deelt de komende jaren maar liefst 42 miljard euro uit voor het verbeteren van de wereld. Maar hoe geef je zo’n fortuin slim uit?

Raymond Boere

Bij Unicef weten ze het wel. Mocht Zuckerberg het duizelingwekkende bedrag volledig aan hen schenken, dan laten zij er acht jaar lang 58 miljoen kinderen mee naar de basisschool gaan die nu nog nooit een klas van binnen hebben gezien. En dan blijft er nog genoeg geld over om ook de 650 miljoen kinderen die al wel onderwijs krijgen, nog beter les te geven. Ondervoeding van 70 miljoen kinderen en ouders is in één klap de wereld uit. En 210 miljoen kinderen hebben eindelijk schoon drinkwater. Unicef heeft nu elk jaar grofweg vijf miljard euro te besteden. Het goede-doelen-budget van Zuckerberg is maar liefst acht keer zoveel.

Of Unicef tot de gelukkige ontvangers behoort, houdt Zuckerberg nog even geheim. De multi-miljardair wil met zijn geld in elk geval de gelijkheid in de wereld verbeteren, ziektes bestrijden, mensen samenbrengen, beter onderwijs opzetten en er sterke gemeenschappen mee opbouwen.

Het is die aankondiging alleen al waarmee hij een warm onthaal krijgt van andere grote weldoeners in de wereld, zoals Bill Gates en zijn vrouw Melinda. „Wauw! Het voorbeeld dat jullie daarmee geven, is inspiratie voor ons en de hele wereld”, schrijven ze. Gates schonk zelf al 31,5 miljard euro aan goede doelen.

Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat hij zijn geld aan een beter doel kan besteden

Zuckerberg belooft uiteindelijk 99 procent van zijn aandelen aan goede doelen te geven. Hij begint vooralsnog met één miljard euro per jaar, maar zelfs zo’n bedrag verstandig uitdelen is nog een hele kunst, weet de Rotterdamse hoogleraar filantropie Lucas Meijs. „Welke goed doel Zuckerberg ook kiest, er zullen altijd mensen zijn die vinden dat hij zijn geld aan een beter doel kan besteden.”

Volgens Meijs kan Zuckerberg het verschil maken als hij heel precies keuzes maakt welke goede doelen hij selecteert en van de gebaande paden durft af te wijken. „Als hij een ziekte wil bestrijden, dan zou het hem sieren als hij kiest voor iets waar bedrijven niet in willen investeren omdat het commercieel niet interessant is. Dan kun je als filantroop echt iets betekenen.”

Meijs wijst naar Microsoft-oprichter Bill Gates die onder meer geld investeerde in de bestrijding van malaria. „Hij wil geen medicijn ontwikkelen maar de ziekte uitroeien. Er is geen commerciële partij die in zo’n project stapt.”

Durven experimenteren als filantroop is volgens Meijs onontkoombaar. „Juist mensen die zoveel hebben te besteden, kunnen het zich veroorloven te experimenten en zo een echte toegevoegde waarde krijgen bij het verbeteren van de wereld.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee