Hotel is hip, maar komt het vol?

© Berend Vonk

De bouw van hotels lijkt populairder dan ooit en elke gemeente ziet ze graag komen. Als alle plannen slagen, heeft Midden- Limburg er over een paar jaar honderden hotelkamers bij. Of ze vol komen, zal moeten blijken.

Remco Koumans

Jarenlang lagen de plannen voor een Nobis-hotel langs de A2 bij Nederweert ‘op de plank’. Totdat Weert aankondigde intentieverklaringen te hebben gesloten voor de bouw van twee nieuwe hotels. Een tegen de binnenstad aan, gericht op Chinese toeristen en eentje, jawel, langs de A2 pal aan de overkant van de snelweg waar het Nederweerter hotel staat gepland.

Een hoteloorlog lijkt in de maak, want Nederweert wil de buurgemeente houden aan een in 2006 gesloten convenant waarin staat dat een hotel langs de A2 alleen in Nederweert zou mogen landen.

Weert houdt het vooralsnog op ‘de kracht van clustering’ en denkt dat de drie hotels met samen 440 kamers prima naast elkaar kunnen bestaan omdat ze allemaal ‘hun eigen doelgroep bedienen’.

Niet alleen in het Weerterland is de hotelbusiness in beweging. Ook aan de oostkant van de Maas liggen verschillende plannen klaar. Op de Roerkade in Roermond moet een familiehotel verrijzen. Een steenworp verderop, nabij het Designer Outlet, staat in het plan Jazz City een hotel gepland met 138 kamers.

Er zijn in Nederland maar een paar hotels die zo’n grote aantrekkingskracht hebben dat ze voor de bezetting volledig onafhankelijk zijn van de omgeving

Aan het Stationsplein is Hotel Roermond bezig met nieuwbouw die tevens een uitbreiding van het aantal kamers betekent en dan is er nog het voormalig klooster in Koningsbosch dat over een paar jaar omgetoverd zou moeten zijn in een hotel met 86 kamers. Al met al 779 hotelkamers die straks wachten om bezet te worden. „Er zijn in Nederland maar een paar hotels die zo’n grote aantrekkingskracht hebben dat ze voor de bezetting volledig onafhankelijk zijn van de omgeving. Neem het Eftelinghotel. Daar slapen mensen omdat ze naar het pretpark gaan. Voor het overige geldt dat veel hotels juist wel afhankelijk zijn van hun omgeving”, vertelt Rachel Lardenoye, als consultant verbonden aan het bureau Horwath HTL, dat zich onder meer bezighoudt met advieswerk in de hotelbranche.

„Voor zakelijke gasten en toeristen geldt dat omdat je ergens moet of wil zijn, je ook een hotelovernachting boekt. Elke hotelondernemer zal aan de voorkant een marktonderzoek uit laten voeren of er vraag is naar zijn plan. Daarbij kan het zo zijn dat een hotel vanwege een unieke locatie of een uniek concept voor een gedeelte zijn eigen vraag kan creëren. Dat kan ook de slagingskans van een hotel vergroten als de hotelmarkt vol dreigt te raken.”

Richten op doelgroepen zoals Chinese toeristen, gezinnen of zoals bij het plan voor het Van der Valk-hotel in Weert de zakelijke gast en 55-plussers, kan dus een meerwaarde hebben. Lardenoye: „Of een hotel uiteindelijk rendabel blijkt, hangt ook af van de gemiddelde kamerprijs. De bezettingsgraad zegt in dat opzicht niet alles. Er zijn hotels met een relatief lage bezettingsgraad die wel financieel gezond zijn omdat ze een hoge gemiddelde prijs hebben. Maar dan moet het die prijs wel waard zijn.”

Giel Polman, directeur van de VVV Midden-Limburg, heeft ook kennis genomen van de hotelplannen. „Ik denk dat het belangrijkste om te concluderen is dat Limburg steeds populairder wordt als vakantieplek. Innovatie is goed, een overschot aan kamers echter niet. Dat kan ten koste gaan van andere, bijvoorbeeld kleinere hotels. Het is in eerste instantie aan de ondernemers om middels een goed businessplan aan te tonen dat er vraag naar is. Vervolgens zijn ook de gemeenten aan zet om toeristisch beleid op elkaar af te stemmen. Vooral nu de economie groeit en ook de zakelijke markt weer aantrekt.”

illustratie Berend Vonk

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee