Mediakennis delen en experimenteren

Print
Mediakennis delen en experimenteren

Er moet voortdurend een innovatief klimaat heersen bij Media Valley. Afbeelding: Bas Quaedvlieg

Media Valley in Sittard moet de plek worden waar studenten en jonge ondernemers hun kennis en expertise op het gebied van media met anderen delen.

Mensen nemen informatie heel anders op dan pakweg tien jaar geleden. Vooral de sociale media spelen hier een belangrijke rol in. Wat is waar? Hoe zorg je nu dat je de juiste informatie krijgt? Is die wel betrouwbaar? Wat is relevant voor mij? 

Op die vragen moet toch een antwoord mogelijk zijn, dacht Loek Radix, tot voor kort interim-directeur bij Media Groep Limburg, uitgever van deze krant. Hij was het die studenten in huis wilde halen om hun expertise op het gebied van multimedia-design te koppelen aan de inhoudelijke kennis van de Limburgse journalisten. En dus komen vanaf nu zo’n 75 studenten Communication and Multimedia Design (CMD) van Zuyd Hogeschool in het hoofdkantoor van de Limburgse kranten in Sittard. 

Het werk van de studenten kan straks te zien zijn op bijvoorbeeld de website van de Limburgse kranten of bij TV Limburg. „Wat ze precies gaan maken, ligt niet van te voren vast”, zegt Tom Janssen die als kwartiermaker voor Media Valley is aangesteld. „Want dan zouden de studenten alleen maar uitvoerend bezig zijn. Het gaat er juist om dat ze meedenken in het hele proces.” 

De juiste mensen bij elkaar, daar gaat het om

Het is de bedoeling dat deze studenten/jonge ondernemers straks ook opdrachten krijgen van bedrijven in de regio die een oplossing zoeken voor een multimedia probleem. „Zo ontstaat een inspirerende ontmoetingsplek en netwerk met media-experts waar ook lezingen en seminars gegeven worden. De juiste mensen bij elkaar, daar gaat het om”, zegt Janssen. 

Zuyd Hogeschool ziet graag dat studenten al vroeg met bedrijven kennis maken. „Onze studenten zijn gewend om zonder papier een verhaal te vertellen. Dat doen ze al jaren. Het zijn technische en creatieve mensen. Journalisten hebben kennis van onderwerpen maar nauwelijks een idee van digitale oplossingen. Het is mooi om die twee groepen bij elkaar te brengen”, zegt Maurice Copier van Zuyd. 
Na vandaag beginnen tweedejaars studenten bij Media Valley. Een aantal vierdejaars maakt er zijn afstudeerproject. 

Media Valley krijgt subsidie van provincie Limburg. Tom Janssen gaat er vanuit dat straks ook instanties als het Arcus College, de Universiteit Maastricht en de Hogeschool voor de Journalistiek aanschuiven. 
 
 

 

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen