Johan van de Beek

© MGL

In het weekeinde herlas ik nog eens Brussel: Eurabia van journalist, arabist en columnist Arthur van Amerongen. Van Amerongen, die een blauwe maandag voor deze krant werkte, won in 2006 met Loes de Fauwe de prijs voor de Nederlandse Dagbladjournalistiek met de serie Kasba Amsterdam, een portrettenreeks van geslaagde Marokkanen.

Johan van de Beek

Ik was er erbij die avond toen hij en Loes elkaar om de hals vielen. Ook deze krant was genomineerd, maar moest het afleggen tegen hun inzending. Later, nadat hij een jaar lang ondergedoken is geweest in de salafistische parallelwereld van Brussel, omschrijft Van Amerongen Kasba Amsterdam als ‘eenzijdig positief en optimistisch’. Hij heeft er, schrijft hij, volledig naast gezeten. Brussel heeft hem de ogen geopend. Hier maakt hij deel uit van ‘een getto vol moslims met middeleeuwse opvattingen die op geen enkele manier in contact staan met de Belgische samenleving. Sterker nog, ze verachten die samenleving.’ Hij stopt met roken, drinken en snuiven, studeert islamitische theologie en probeert, aangevuurd door ‘volstrekt humorloze pluisbaarden in pofbroeken’ zelf moslim te worden. Tevergeefs. Het boek komt uit in 2008. De recensies kun je uittekenen. Van Amerongen wordt uitgemaakt voor racist en fascist. Er wordt aangifte tegen hem gedaan wegens discriminatie. De Wereld Draait Door annuleert op het laatste moment een uitnodiging. Nu, zeven jaar later, wordt Brussel: Eurabia geciteerd door mensen die ‘Molenbeek’ en de banlieues willen verklaren. En Van Amerongen? Die schrijft hallucinante columns voor de Volkskrant en twittert vanuit Portugal als Don Arturito. Van ketter naar profeet. Of, om in zijn eigen woorden te blijven: goed vóór de oorlog.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee