Bieden vanachter je tablet

Print
Bieden vanachter je tablet

Afbeelding: Fotolia

Klikken, bieden en dan: afwachten. In spanning. Internetveilingen zoals Catawiki, BVA Auctions en Vakantieveilingen zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. „Koopjes jagen op internet is verslavend.”

Hans Matla is de grootste stripverzamelaar van Nederland. Hij bezit meer dan 70.000 Nederlandse stripboeken die tussen 1834 en nu zijn verschenen. „Ik heb bijna alles”, zegt hij. Op reguliere beurzen of veilingen komt de kenner maar zelden iets nieuws tegen. 

Een uitzondering is Catawiki, een website waarop bijzondere objecten worden geveild, variërend van oldtimers en kunst tot munten, postzegels en diamanten. „Ik heb gewonnen”, roept Matla enthousiast, als hij een blik werpt op zijn computer. De uitgever en verzamelaar had geboden op een serie prentbriefkaarten van striptekenaar Pieter Kuhn (De avonturen van Kapitein Rob), en zijn bod van 110 euro blijkt het hoogste. Matla is blij met zijn nieuwe aanwinst. „Catawiki is een fantastisch platform. Het voordeel is dat je heel gericht kunt zoeken. Ik kijk er elke dag even op.”

Behalve stripboeken verzamelt Matla ook literatuur, van onder anderen Louis Couperus enWillem Frederik Hermans, en onlangs begon hij munten te verzamelen waarop Romeinse keizers staan afgebeeld. 

Het laatste uur wordt het echt spannend. Het geeft een enorme adrenalinekick

Matla koopt veel via Catawiki. Hij vertelt trots dat hij onlangs nog een volledige jaargang van Het Dubbeltje, het eerste Nederlandse striptijdschrift, op de kop wist te tikken. „Als je iets wilt hebben, is het hopen dat de ander als eerste opgeeft. Ik wacht altijd af en bied op het laatste moment. Het laatste uur wordt het echt spannend. Het geeft een enorme adrenalinekick.” Verkopen via Catawiki doet hij ook. Voornamelijk stripboeken die hij dubbel heeft. „Via internet kunnen miljoenen mensen meebieden. Op een fysieke veiling passen er hooguit tweehonderd mensen in een zaal.” 

Hoe werkt het? De verkoper kan een bijzonder object aanbieden dat een geschatte waarde heeft van minstens 75 euro. Er moet een gedegen beschrijving bij, en duidelijke foto’s. Vervolgens beoordeelt één van de 107 veilingmeesters van Catawiki of het object wordt geaccepteerd. Zo ja, dan wordt de zogenoemde kavel toegevoegd aan een veiling in een bepaalde categorie. Mensen kunnen bieden tot de veiling sluit. Het bieden begint altijd bij één euro. Als er op het laatste moment nog wordt geboden, dan komt er steeds een minuut bij, tot het laatste bod wordt uitgebracht. 

De koper maakt vervolgens het geld over naar Catawiki (plus 9 procent commissie), die het bedrag nog even in bewaring houdt. De verkoper stuurt het object op naar de koper en als die vervolgens zijn goedkeuring geeft, wordt het bedrag (min 12,5 procent commissie voor de veilingsite) overgemaakt naar de verkoper. 

Catawiki, gevestigd in Assen, begon in 2008 als een online-community voor stripboekenverzamelaars. In 2011 begon het bedrijf ook met veilingen en al snel kwamen er miljoenen bezoekers op de website af. In vier jaar tijd heeft het bedrijf een gigantische groei doorgemaakt. De site die maandelijks door meer dan twaalf miljoen mensen wordt bezocht, verkoopt wekelijks ongeveer 20.000 bijzondere objecten. „Ongeveer de helft van onze gebruikers komt uit Nederland en België”, zegt directeur en oprichter René Schoenmakers – zelf stripverzamelaar. 

De site is inmiddels ook vertaald in het Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans en Chinees. „We groeien hard in Frankrijk en Italië, maar we hebben kopers en verkopers van over de wereld. Deze week zelfs voor het eerst één uit Noord-Korea.” Het bedrijf doet nu volwaardig mee met andere grote veilingwebsites, zoals eBay, Marktplaats en het snelgroeiende BVA Auctions en Vakantieveilingen. Dit laatste bedrijf (een onderdeel van Emesa) stond jarenlang op de Fast50- lijst van Deloitte met de snelst groeiende technologiebedrijven. In 2013 haalde Emesa nog een groei van 1216 procent. 

Het grote verschil tussen Catawiki en andere veilingwebsites is dat die laatsten geen veilingmeesters inzetten en niet louter bijzondere objecten aanbieden, maar van alles. BVA Auctions, één van de grootste online veilingwinkels in Nederland, veilt bijvoorbeeld alles wat je maar kunt bedenken. En dan met name name in opdracht van overheden, banken, curatoren, leasemaatschappijen, de industrie en het bedrijfsleven. Denk aan faillissementsveilingen. 

Ook gigant eBay veilt allerlei producten, maar is de afgelopen jaren steeds meer veranderd in een traditionele webshop, zoals Amazon of Bol.com. Een ander groot verschil is dat de verkoper bij eBay en BVA zijn eigen beginprijs mag vaststellen, terwijl dat bij Catawiki niet mag. Dat betekent dat het bij Catawiki kan gebeuren dat je bijvoorbeeld voor een bijzondere vaas minstens 500 euro wil hebben, maar er slechts 200 euro voor krijgt. Je moet de vaas dan verkopen en bent hem dus als het ware kwijt. Bij Marktplaats, BVA of eBay is dat anders. 

Marktplaats appelleert aan dat typisch Nederlandse, kneuterige Echt-HEMA/Vrijmarkt-op-Koninginnedag- gevoel

Feit is dat eBay in Nederland nooit zo sterk voet aan de grond heeft gekregen. Marktplaats - niet voor niets in 2004 opgekocht - is van oudsher veel populairder. Nederlanders vinden Marktplaats gemakkelijker in het gebruik, al was het maar omdat je er ook gebruik van kunt maken als je geen creditcard hebt. Daarnaast appelleert Marktplaats, veel meer dan eBay, aan dat typisch Nederlandse, kneuterige Echt-HEMA/Vrijmarkt-op-Koninginnedag- gevoel. Bij Marktplaats ben je aan minder regels gebonden dan bij veilingsites. Dat geeft vrijheid maar heeft als nadeel dat je als koper makkelijker bedrogen uit kunt komen. Bij eBay is de kopersbescherming beter geregeld, omdat je als verkoper aan veel meer regels bent gebonden. 

Ook hanteert de site een uitgebreid reviewsysteem, waardoor je kunt zien of de verkoper betrouwbaar is. John Laurence, handelaar in aardewerk en keramiek, houdt het daarom graag bij eBay en Catawiki. In zijn winkel, Antiekcentrum Amsterdam aan de Elandsgracht, constateert hij dat steeds minder mensen naar winkels of reguliere veilingen gaan. 

De valkuilen bij internetveilingen kent hij als geen ander. „Het werkt verslavend, want in iedereen zit diep van binnen een handelaar”, zegt hij. „Daarnaast raken veel mensen hun verstand kwijt, door de spanning of doordat ze iets té graag willen hebben. Ze bieden dan ver over de waarde heen. Auction fever heet dat.”

Patricia Dijkman ziet dat ook vaak gebeuren op Vakantieveilingen.nl. Mensen die niet goed controleren hoeveel iets ergens anders kost. Zelf zou dat haar niet snel overkomen. Ze struint wekelijks en soms zelf dagelijks Vakantieveilingen.nl af naar leuke koopjes. Zo scoorde ze onlangs nog voor 12,50 euro een diner voor twee personen bij een Grieks restaurant. Maar ook cadeautjes voor vrienden of familie, een weekendje weg, naar een pretpark met haar kinderen, uit eten met haar man of naar de sauna met vriendinnen; ze koopt het allemaal via Vakantieveilingen. 

Eerst doet ze vooronderzoek. „Ik controleer wat de waarde is en wat de prijzen bij andere aanbieders zijn. Daarnaast lees ik eerst alles heel goed, zodat ik niet bedrogen uitkom. Bijvoorbeeld een hotel voor 25 euro. Dat is mooi, maar soms komt daar in het weekend nog een toeslag van 15 euro bovenop. Dan is het ineens niet echt een koopje meer.” 

Naar eigen zeggen gaat er soms veel tijd zitten in het koopjes jagen. „Als ik echt iets wil dan zet ik wekkertjes vlak voor de veiling afloopt. 
In de laatste tien seconden, dan moet je gaan bieden. Die spanning is enorm. Het geeft me een ontzettende kick als ik weet dat ik voor de helft van de prijs ergens zit te eten.”