Kling kassa klingelingeling

© Fotolia

Hordes vrouwen komen op de dienbladen met kersthapjes af als vliegen op stroop. Het is nog geen elf uur, maar op de Allerhande Kerstmarkt zijn de schalen hertenbiefstuk, rauwe zalm en wildragout even snel leeg als die met kerststol of exotische vruchten.

Annemieke van Dongen

In het Spoorwegmuseum in Utrecht hield Albert Heijn dit jaar voor het eerst een kerstmarkt annex foodevement (afgelopen vrijdag tot en met zondag, red.) . Tussen de nostalgische locomotieven konden klanten inspiratie opdoen voor hun kerstdiner. Er waren workshops, er zong een kinderkoortje, chefkoks gaven bereidingstips.

Bij de ingang kregen bezoekers een boekje en potloodje mee. Zo konden ze meteen hun kerstboodschappenlijst aanleggen. De strijd van supermarkten om de kerstklant is in volle hevigheid losgebarsten. De glossy folders zijn op miljoenen deurmatten geploft, op tv gaat geen reclameblok voorbij zonder feestelijk gedekte tafel vol lekkernijen van de een of andere supermarktketen. December is voor supermarkten verreweg de belangrijkste maand, verklaart retaildeskundige Cor Molenaar. „Dat belang is alleen maar toegenomen, omdat we elkaar steeds meer culinair willen verwennen. Het geld mag rollen, er komen luxere producten op tafel. Supermarkten proberen zich met hun aanbod en kerstacties te onderscheiden.”

Dit jaar zullen we meer geld dan ooit uitgeven aan onze kerstboodschappen

Zo profileert Plus zich als dé plek voor de beste gourmetschotels, met tips van tv-kok en ‘gourmetfan’ Rudolph van Veen. Bij Lidl liggen al sinds 12 november driehonderd extra luxe Delicieux- producten in de schappen. Jumbo heeft vijf Michelinsterrenkoks gestrikt die in de kersteditie van zijn magazine recepten delen voor ‘klassieke kerstgerechten met een moderne twist’.

Dit jaar zullen we meer geld dan ooit uitgeven aan onze kerstboodschappen, verwacht GfK. Het marktonderzoeksbureau voorspelt dat we in de week voor kerst 735 miljoen euro achterlaten bij supermarkten. Met een gemiddelde besteding van bijna 100 euro per huishouden staat er voor de supers veel op het spel. „Consumenten switchen makkelijk van supermarkt”, zegt directeur Joop Holla van GfK. „Nu ook prijsvechters als Lidl en Aldi uitgebreide feestdagenassortimenten hebben, moeten de andere formules een tandje bijzetten.”

Door de hele kerst open te zijn bijvoorbeeld. Zo kunnen klanten bij 94 Jumbo’s direct na de kerkdienst op 25 december verse broodjes halen. Op kerstavond is een deel tot 22.00 uur open. „We merken dat we hiermee duidelijk voorzien in een behoefte”, reageert directielid Colette Cloosterman-Van Eerd van het Brabantse familiebedrijf. „Enerzijds zijn er veel klanten die op het laatste moment nog verse producten, vergeten ingrediënten of zelfs het complete kerstmenu komen shoppen.”

Ook met services als thuisbezorging, afhaalmogelijkheden en maaltijdboxen beconcurreren de supermarktketens elkaar keihard om elke kerstklant. In de reclameboodschappen die ze zelf uitzenden, laten ze in de donkere dagen voor kerst echter hun warme gezicht zien. Zo herhaalt Jumbo zijn actie om arme en eenzame mensen een gezellig kerstdiner te bezorgen. En Lidl laat Robert ten Brink opdraven om een familie te herenigen aan de kerstdis.

Als mensen hier een leuke dag hebben, blijft dat gevoel ook na de feestdagen hangen

„De tijd van vrede op aarde en een warm samenzijn met geliefden is bij uitstek het moment om klanten met positieve gevoelens te binden aan je merk”, zegt Molenaar. Ook de Allerhande Kerstmarkt is daarop gericht. „Als mensen hier een leuke dag hebben, blijft dat gevoel ook na de feestdagen hangen”, weet marketingdirecteur Saskia Egas Reparaz van Albert Heijn. „Daarnaast proberen we ze te inspireren eens iets anders klaar te maken met kerst. In 80 procent van de families staat elk jaar hetzelfde op tafel.”

Al is het de vraag of die doelstelling ook voor vrede aan de kerstdis zorgt. De echtgenoot van Joke Jonker (62) maakte zich al zorgen toen zij vertelde dat ze met een vriendin naar het Allerhande Kerstfestival ging. Of ze ook dit jaar toch wel gewoon haar traditionele garnalencocktail maakt?

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee