‘Volg de borden, dan kan er niks misgaan’

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Nog een jaar en dan rijden weggebruikers door de A2-tunnel bij Maastricht. Zonder oponthoud door verkeerslichten. Een grote verbetering, maar de nieuwe situatie zal voor veel mensen in het begin nog wat onwennig zijn. Want welke rijbaan moet je straks nemen? Waar maak je de keuze voor de bovenste of onderste tunnelbuis? Hoe volg je de juiste route? Een verkenningsrondje met Ralf Blom, projectleider Grond, Weg- en Waterbouw bij Avenue2 en Michel Lambers, verkeerspsycholoog.

Meyke Houben

Op de tafel in het kantoor van Ralf Blom liggen metersgrote vellen papier. Daarop een kluwen aan wegen: de aanvoerroutes van de A2 en de A79 naar de A2-tunnel, de verknoping van de twee snelwegen bij Maastricht en de parallelwegen naast en boven de tunnel. Zelfs bij Ralf duurde het even voordat alle rijroutes en verbindingen ‘tussen de oren’ zaten, maar nu hebben de wegen geen enkel geheim meer voor hem. Tijdens een testrondje legt hij uit welke mogelijkheden de weggebruiker heeft als de tunnel straks klaar is. Voor het gemak beperkt hij zich tot de automobilist die vanuit het noorden richting Maastricht rijdt en dan kiest uit drie opties: rechtstreeks de stad in, via de tunnel naar het ziekenhuis aZM of het MECC, of doorrijden richting Luik.

VANAF A2/A79 NAAR LUIK„Voor verkeer dat over de snelweg richting Luik wil, verandert er niet zo veel”, legt Ralf uit. „Alleen moet je straks al eerder, bij knooppunt Kruisdonk, een keuze maken. Als je de borden Liège, Maastricht-Zuid volgt, kom je vanzelf in de onderste tunnelbuis terecht. Die buis is bestemd voor doorgaand verkeer. Je blijft dus op de A2 rijden. Omdat er verder geen afslagen zijn, geldt in de onderste tunnelbuis een snelheidslimiet van 100 kilometer.”

VANAF A2/A79 NAAR AZM EN MECCRalf: „Bij Kruisdonk volg je de borden ‘Maastricht’. Dan word je vanzelf naar de splitsing A2/N2 geleid. Een handige vuistregel is: rechts aanhouden voor de regio. Dan kom je automatisch op de N2 terecht. Voor Randwyck, waar onder meer het ziekenhuis en MECC liggen, neem je de bovenste tunnelbuis voor lokaal verkeer. Hier mag je 80 kilometer per uur rijden. Volg de borden Cadier en Keer, Maastricht-Centrum Zuid. Voor Randwyck neem je afslag 54 naar Maastricht- Centrum Zuid en Cadier en Keer.”

VANAF A2/A79 NAAR CENTRUMVoor deze route heeft de weggebruiker meerdere opties. „Je kunt kiezen voor Maastricht- Noord of Maastricht-Zuid’, vertelt Ralf. „Ook hier geldt: houd rechts aan bij Kruisdonk. Volg de borden Cadier en Keer, Berg en Terblijt, Hasselt, Maastricht.Wil je naar het centrum via de Noorderbrug, dan kies je daarna voor de afslag Maastricht-Centrum Noord, Berg en Terblijt, Hasselt. Via het nieuwe viaduct word je rechtstreeks naar de Noorderbrug geleid, zonder dat je nog stoplichten tegenkomt. Voor Maastricht-Zuid volg je dezelfde route als naar Randwyck. Je komt dan via de bovenste tunnel en afslag 54 uit bij de Kennedysingel en slaat rechtsaf om over de Kennedybrug naar de binnenstad te gaan.”

SIGNALERINGEen groot deel van de borden die straks de rijroutes aangeven, hangt nu al boven de weg. Vaak afgeplakt met grote oranje kruisen. „Dat lijkt misschien verwarrend, maar we zijn al bezig met het testen van de signalering in en rond de tunnel”, zegt Ralf. „De borden boven de weg, inclusief de signalering die onder het bord hangt, maken daar deel van uit. Ze moeten communiceren met de systemen in de tunnel. Daarnaast was het eenvoudiger om de borden op te hangen, voordat er verkeer over de nieuwe routes rijdt. Nu hoefden we geen wegen af te sluiten en is er minder overlast.”

NAVIGATIE UITWie de borden volgt als de tunnel open is, kan eigenlijk niet verkeerd rijden, meent Ralf. Dat is verkeerspsycholoog Michel Lambers met hem eens. „Voor weggebruikers moeten de routes zo vanzelfsprekend mogelijk zijn”, zegt Michel. „In Maastricht is de situatie vrij complex, waardoor mensen misschien iets langer moeten wennen. Dat geldt vooral voor automobilisten die de oude situatie kennen. Een struikelblok is dat veel weggebruikers op de automatische piloot rijden. Dat kan hier niet. Het devies is: zet je navigatie uit en let op de borden. Dan kan er niks misgaan.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee