40.000 keer een luisterend oor

In de Geleenstraat krijgt het team tienduizenden mensen aan de lijn. Op de voorgrond Meddy Karmaoui, linksachter Mick Hummel.

In de Geleenstraat krijgt het team tienduizenden mensen aan de lijn. Op de voorgrond Meddy Karmaoui, linksachter Mick Hummel. © Bas Quaedvlieg

Het telefoonteam van Serious Request krijgt in de actieweek tienduizenden bellers aan de lijn. Over verwarring over liedjes en de zoektocht naar Eric Corton.

Ruud Maas

Een zingende Tom Cruise? Meddy Karmaoui uit Rotterdam kan zich er niets bij voorstellen, maar de dame aan de andere kant van de lijn is ervan overtuigd. In de telefooncentrale in de Geleenstraat, een paar honderd meter van het Glazen Huis, doneert de vrouw uit IJsselstein vijftig euro voor de volgens haar door Cruise gezongen titelsong van Top Gun. Het ontaardt in een wat moeizaam gesprek als de vrouw bezweert dat de dj’s in het Glazen Huis wel weten wat ze bedoelt en dat Karmaoui dat maar even moet vragen aan de jongens achter het glas. Achteraf kan Karmaoui lachen om het gesprek.

De Rotterdamse is een van de twintig vrijwilligers die de telefooncentrale bemannen. Elke dag zit dat aantal klaar voor donaties die worden doorgebeld. Met een headset op doorlopen ze op hun computer een programmaatje waarmee de gegevens van de bellers worden verzameld, net als het lied dat ze graag horen. Via een zoekmachine hebben de telefonisten toegang tot de ‘muziekcomputer’ van 3FM waarin duizenden liedjes zitten. Zelfs van Beppie. Mocht een nummer te onbekend zijn, kunnen de telefonisten een lied toevoegen. „De kans is dan wel kleiner dat het nummer wordt gedraaid tijdens Serious Request. Maar bijna elk aangevraagd lied wordt in de week erna, tijdens Top Serious Request, gedraaid”, verzekert Renske Meijer.

Voor de vrijwilligers kunnen ze leunen op driehonderd mensen die vaak al maanden staan te popelen

Ze stuurt namens het Rode Kruis de vrijwilligers aan. De goededoelenorganisatie zet bij Serious Request zo’n 170 vrijwilligers per dag aan het werk, naast 25 vaste medewerkers. Voor de vrijwilligers kunnen ze leunen op een poule van driehonderd mensen die vaak al maanden staan te popelen. Zoals Mick Hummel uit Heerlen (23). Voor de tweede dag zit hij in het telefoonteam. Al in september gaf hij zich daarvoor op.

Omdat hij werkzoekende is, wil hij zijn tijd graag goed gebruiken nu 3FM zijn Heerlen aandoet. „Het leukste gesprek was met een jongen die aan de telefoon met zijn vader ging uitvechten welk nummer ze wilden aanvragen.” Een meisje achter Hummel haakt in. „Ik had een jongetje aan de lijn dat een knetterhard hardcorenummer wilde horen. Toen zijn we op YouTube gaan zoeken naar het allerhardste liedje dat we konden vinden.” Ook genoteerd: de titelsong van de Teletubbies en Vader Abrahams In ’t kleine café aan de haven. Om tijdens de gesprekken niet met de mond vol tanden te staan, hebben de telefonisten een handleiding achter de hand. Naast informatie over de donatiemodule worden er antwoorden in gegeven op veelvoorkomende vragen, bijvoorbeeld over het goede doel van dit jaar. Maar ook: waar Eric Corton uithangt. De afgelopen jaren was hij ambassadeur voor Serious Request, maar nu hij voor Radio 1 werkt kan hij dat niet meer combineren.

Gulle gevers kunnen een filmpje opnemen waarin ze uitleggen hoe ze hun geld hebben verzameld

Het aannemen van de telefoontjes is niet de enige taak van de vrijwilligers. Ze verzorgen de catering en staan bij de brievenbus voor het Glazen Huis om te zorgen dat mensen na het het afgeven van geld en het nemen van selfies verder lopen. Ook helpen ze mensen die zich met cheques melden. Gulle gevers kunnen een filmpje opnemen waarin ze uitleggen hoe ze hun geld hebben verzameld. Erna laten ze hun gegevens achter, zodat de bedragen waarmee ze goede sier maken, daadwerkelijk worden geïnd. Verder bestaat er een reservebank, vertelt Meijer. Een letterlijke, in een gebouw aan de Kruisstraat. Daar zitten vrijwilligers te wachten tot klusjes zich aandienen. „Ze zijn vliegende keep.” Mocht 3FM opeens lampjes nodig hebben, dan snellen zij naar een winkel. Of ze springen in als iemand van het telefoonteam zich schor heeft gezongen op het plein.

Vooral tv werkt magisch. Tijdens de uitzendingen staat de telefoon roodgloeiend

Over schorre stemmen gesproken: ben je na een shift van vijf uur niet moe gepraat? Nee, bezweert Hummel. „Er wordt goed voor ons gezorgd.We hebben water genoeg en krijgen soep en eten.” En, vult Meijer aan, de vrijwilligers gaan tot het gaatje. „Een meisje had drie shifts achter elkaar gedraaid, vijftien uur dus. Toen hebben we haar echt naar huis moeten sturen.” De lijn is 24 uur per dag bereikbaar. Waar het team overdag uit twintig mensen bestaat, zitten in de avond acht mensen klaar en in de nacht vijf. Dat is nodig. Dagelijks komen 18.000 telefoontjes binnen. Op de slotdag ligt dat aantal veel hoger: die dag bellen 20.000 tot 25.000 mensen. Om dat aan te kunnen worden in het land vier centrales ingericht: in Almere (60 vrijwilligers), Ede (50), Eindhoven (200) en Haarlem (150). Sowieso, als het telefoonnummer (0909 - 1336) wordt genoemd op de radio of in de tv-uitzendingen, schiet het aantal bellers omhoog. „Vooral tv werkt magisch. Tijdens de uitzendingen staat de telefoon roodgloeiend.”

Ondanks de drukte wordt geen gesprek afgeraffeld. „We hoeven geen abonnementen te verkopen, hè. Mensen die een emotioneel verhaal vertellen over waarom ze een bepaald lied aanvragen, kap je niet af.” Gesprekken van tien minuten zijn dan ook geen uitzondering. Hoewel vrijwilligers vanuit het hele land naar Heerlen reizen om hun steentje bij te dragen, hebben ook Limburgers zich massaal aangemeld. „Ze zijn supertrots dat 3FM nu in Limburg is.” Of Meijer daardoor nog verschil merkt met andere jaren? Ze lacht. „Jazeker, hier nemen vrijwilligers vlaai mee.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee