De Limburgse schoenenreus is bijna gesneuveld

De PRO-schoenenwinkels mikken op jongeren, maar maken weinig of geen winst.

De PRO-schoenenwinkels mikken op jongeren, maar maken weinig of geen winst. © Macintosh

Het winkelconcern Macintosh is ten onder gegaan aan jaren van wanbeleid, verkeerde keuzes, de crisis en een onderschatting van de opkomst van webwinkels. De Limburgse schoenenreus is bijna gesneuveld.

Peter Bruijns

Precies vijftig jaar na de sluiting van de Limburgse mijnen dreigt er een eind te komen aan Macintosh, het confectiebedrijf dat in de vorige eeuw door de Staatsmijnen werd opgericht om werk te scheppen voor de mijnwerkersvrouwen, maar dat zich daarna ontwikkelde tot een breed detailhandelsbedrijf.

Ook de vorig jaar aangestelde talentvolle topman Kurt Staelens heeft Macintosh niet van de ondergang kunnen redden. Met de verkoop van de Kwantum-woonwinkels, de Britse schoenenzaken en bandagefabrikant NEA haalde hij lang niet genoeg geld op om de schulden af te bouwen en de resterende schoenenwinkels op te waarderen.

Zijn ingreep kwam ook te laat. De langdurige kredietcrisis, de concurrentie van internet en vooral jaren van weifelend beleid en verkeerde aankoop- en inkoopkeuzes hadden hun verwoestende werk al gedaan: het winkelconcern zat op zwart zaad.

Het kapitaal dat Macintosh in 2011 nog verdiende met de verkoop van Belcompany, was besteed aan dividend voor de aandeelhouders en het opkopen van Britse schoenenwinkels en andere expansieplannen, maar er werd te weinig geïnvesteerd in de Nederlandse en Belgische winkels en in onlineplatforms.

Jarenlang hoonde de vorige directie de opkomst van Zalando weg: die maakten immers geen winst. Te lang rekende Macintosh erop dat mensen hun schoenen toch altijd eerst zouden willen passen in winkels. Macintosh heeft een cross-channel-strategie waarbij mensen online kunnen kopen en in de winkels kunnen passen en ruilen. Mooi bedacht maar niet goed uitgewerkt. Inmiddels is Zalando winstgevend en valt Macintosh om.

Maar het is te gemakkelijk om het internet de schuld te geven. Als bijna een vijfde van alle uitgaven aan schoenen online wordt gedaan, wordt nog altijd 80 procent in winkels verkocht. Maar dan moet je er als winkelier wel voor zorgen dat consumenten bij jou naar binnen stappen. Manfield, Dolcis en Invito kregen steeds minder mensen over de vloer: klanten willen tegenwoordig worden verrast met actuele spullen, niet met schoenen die al een half jaar geleden zijn ingekocht.

Kledingwinkels zoals H&M, Zara en Primark weten dat: ze bieden snel wisselende modellen voor een redelijke prijs. Macintosh heeft een schrale troost: de afgelopen jaren gingen al veel andere schoenenwinkels over de kop: denk aan Schoenenreus, Van Dalen, Taft, House of Shoes. In drie jaar zijn al 500 schoenenwinkels verdwenen.

Als de winkels van Macintosh niet worden gered, vallen er nog eens zoveel gaten in de winkelstraten.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee