Geen plofkip in flauwekulsaus meer

Print
Geen plofkip in flauwekulsaus meer

Afbeelding: ANP

De drie grootste supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Lidl hebben vanaf begin 2016 geen plofkip meer in hun vleesschap. De kritische actiegroep Wakker Dier bestempelt dit als een doorbraak.

AH bevestigt dat per 1 januari de overstap naar een ‘nieuwe AH-kip’ een feit is. „We verkopen dan geen reguliere kip meer. We zijn trots dat we de omschakeling hebben voltooid.” 

De supers stappen over naar vlees van kippen die diervriendelijker worden gehouden. Samen verkopen Albert Heijn, Jumbo en Lidl ongeveer de helft van alle kip die in Nederland wordt gegeten. De overstap betekent dat zo’n 85 miljoen kippen per jaar een beter leven krijgen, becijfert Hanneke van Ormondt van Wakker Dier. „De impact is dus groot. Het is nog niet het welzijnsniveau dat wij willen, maar wel een doorbraak om bij stil te staan.” 

De kippen groeien zo snel, dat ze met allerlei kwalen kampen

De actiegroep doopte vleeskuikens die op de gangbare manier worden gehouden vier jaar geleden om tot plofkip. De kippen groeien zo snel, dat ze met allerlei kwalen kampen. De grote supersstappen nu over op kippen die iets meer tijd en ruimte krijgen om te groeien. Daardoor zijn ze minder vaak kreupel, hebben ze minder pijn door voetzweren en hebben ze minder antibiotica nodig. 

Hoewel de kip nog geen ster van Beter Leven verdient, het welzijnskeurmerk van de Dierenbescherming, spreekt ook die organisatie van een doorbraak. „Het is goed om te zien dat nu concrete stappen worden gezet. Dat geeft het vertrouwen dat de supermarkten echt werk maken van betere leefomstandigheden voor alle dieren”, zegt directeur Frank Dales van de Dierenbescherming. 

Lidl en Albert Heijn geven aan dat hun hele vleesschap per 1 januari plofkipvrij is. Jumbo zal in de tweede week van februari helemaal om zijn naar haar Nieuwe Standaardkip. De overstap geldt alleen voor verse kip. Die wordt iets duurder, beamen de supermarkten. AH vertelt al hoeveel: kipfilet gaat iets meer dan een euro meer per kilo kosten, de bouten worden 40 cent duurder. Van de verschillende ketens stelt Jumbo de hoogste eisen, zoals de hoeveelheid daglicht en de meeste bewegingsruimte per kip. 

Plofkip in flauwekulsaus

Ook de kleinere supermarkten zitten niet stil. De ketens MCD en Boon’s Markt geven aan dat ook zij vanaf begin 2016 al hun verse plofkip vervangen door hun Betere Kip, met dezelfde welzijnseisen als Jumbo. De meeste andere supers stappen later dit jaar over op betere kip. Zij hebben inmiddels hun nieuwe kip geïntroduceerd en faseren de plofkip uit. Alleen Nettorama loopt achter, stelt Wakker Dier. 
De supermarkten lopen daarmee voor op de planning. Drie jaar geleden spraken ze in het zogenoemde Kip van Morgen-convenant af te stoppen met plofkip. Maar dat zou pas in 2020 zijn. De afgesproken welzijnsverbeteringen waren zo gering, dat Wakker Dier ze afdeed als ‘plofkip in flauwekulsaus’. 
Nu de supermarkten een grote stap gemaakt hebben, richt de actiegroep haar pijlen op de horeca. Op de menukaart van restaurants en kantines prijkt nog vaak reguliere kip.