De Tefaf van het blik en rubber

Print
De Tefaf van het blik en rubber

Passen en meten om de oldtimers een mooie plek in de hallen van het MECC te geven. Afbeelding: Jean-Pierre Jans

In het MECC start vandaag de 23ste editie van Interclassics Maastricht. 35.000 vierkante meter vloeroppervlak vol oldtimers. Voor de verkoop, maar ook voor de show. Waarbij de liefhebber zich niet laat tegenhouden door aangescherpte belastingregels.

Luid getoeter. De doorgaans rustige ring om congrescentrum MECC in Maastricht is nu bijna drukker dan de A2 in de avondspits. Grote vrachtwagens vol glimmende bolides rijden af en aan. Alleen de opbouw van Interclassics is al de moeite waard om te bekijken. De automobielbeurs gaat vandaag de 23ste editie in. 275 exposanten tonen er hun waar. In de aankomsthal van het MECC vult een rubberlucht de neusgaten. Op de beursvloer wordt druk ingeparkeerd om de bolides een mooie plek te geven. Het is vooral handel de komende dagen in het MECC. 

Zelfs nu, nog voordat de eerste bezoekers binnen is geweest, wordt er al volop gekocht en verkocht. 
Nee, van een instortende markt nadat het mes in de belastingvoordelen ging, is weinig te merken. „De aanpassingen hebben vooral de zogeheten ‘youngtimers’ geraakt”, zegt Erik Panis, directeur van Interclassics. „Voor auto’s ouder dan veertig jaar is er niets veranderd, voor de benzinerijders tussen 26 en 40 jaar is een overgangsregeling van 120 euro per jaar. Dat kan de gemiddelde liefhebber best dragen. 

Je ziet de auto’s waarover nu het meest betaald moet worden duidelijk minder in het straatbeeld

De maatregelen zijn vooral genomen om de handel in youngtimers voor dagelijks gebruik wat tegen te gaan.” Fiscalist Peter Janssen van RSM, hoofdsponsor van Interclassics, bevestigt dat beeld. „Het gaat vooral om bijvoorbeeld de iets oudere Mercedes, die lekker rondreed op diesel. LPG- en dieselrijders met auto’s tussen 26 en 40 jaar betalen namelijk het volle tarief voor wegenbelasting en kennen geen overgangstarief.” Janssen verwacht dat er vooral in de toekomst gevolgen zijn voor de oldtimerwereld. „Je ziet de auto’s waarover nu het meest betaald moet worden duidelijk minder in het straatbeeld. En daar zijn ook bijvoorbeeld wagens uit de jaren tachtig bij, die veel mensen zich nog volop herinneren.” 

Ook de Maestrichtse Oldtimer Club (MOC) zag het ledental niet drastisch afnemen. De club is sinds zeven jaar aanwezig op Interclassics, en showt er jaarlijks vijf auto’s van leden. „De echte liefhebber laat zich niet tegenhouden”, weet bestuurslid Henk Blom. Maar goed ook, zeker voor MOC dat inmiddels 133 leden kent. „Leden zijn bij ons auto’s”, verduidelijkt Blom. „Wij vinden het elk jaar weer bijzonder om op Interclassics onze oldtimers te mogen showen. Daarbij zorgen we bij onze stand voor een hapje en een drankje.We moeten toch dat bourgondische ook een beetje uitdragen”, lacht hij. 
Interclassics-directeur Panis hoopt misschien dit jaar al de bezoekersgrens van 30.000 te slechten.

En lukt het niet dit jaar, dan volgend jaar zeker, zo is de verwachting. Dan is het thema immers ‘Ferrari’, en daar zal zeker veel interesse voor zijn. Dit jaar is de rode draad overigens 100 jaar BMW. „Ook een trekker”, verwacht Panis. „Eén van de best verkochte automerken in Nederland.” 

Meer beursruimte is er niet in Maastricht

Met de gedroomde 30.000 autoliefhebbers is de max in het MECC letterlijk bereikt. Meer beursruimte is er niet in Maastricht. Vandaar ook dat Interclassics afgelopen jaar de buitenlandse snelweg op reed. In Brussel werd het Belgische zusje van de Maastrichtse beurs ten doop gehouden. Met een bezoekersaantal van 14.000 stemde dat debuut in Brussels Expo tevreden. „Zeker omdat we maar twee hallen hadden gehuurd. Voor dit jaar hebben we dat aantal al verdubbeld. In Brussel willen we groeien.We denken aan drie keer zo groot als deze beurs.” Daarmee stoppen de ambities niet, zegt de in het Belgische Lanaken geboren Panis. „We bekijken of we in een ander land nog een derde Interclassics kunnen starten.” 

Wij willen de Tefaf van de oldtimerbeurzen zijn

Zowel de ‘sleutelaar’ als de hobbyrijder vindt de weg naar de beurs. „Maar hier komen ook veel gewone autofans. Die komen herinneringen aan hun jeugd ophalen, toen auto’s die hier nu getoond worden volop rondreden.” Behalve blik en rubber zijn er ook volop ‘V-tjes’ in het MECC. Beveiligers. Oldtimers vragen om een stevig oogje in het zeil. Erik Panis wil niet kwijt welke maatregelen er genomen zijn en hoeveel beveiligers er rondlopen. Maar dat ze nodig zijn, is wel helder. Zeker als de directeur wat bedragen noemt. „We hebben een BMW507 staan die 1,8 miljoen moet ‘doen’.” Topper is een Bentley Vanden Plas Le Mans. Ettelijke miljoenen waard, zegt Panis. Die niet veel later weer richting beursvloer trekt. 

Werk aan de winkel, zo even voor de ‘Preview Night’. Zeker met de ambities en de kwaliteitslat van Interclassics. Panis: „Elke beurs van ons heeft een bepaald kwaliteitsstempel. Wij willen de Tefaf van de oldtimerbeurzen zijn.” 


Passen en meten om de oldtimers een mooie plek in de hallen van het MECC te geven. foto’s Jean-Pierre Jans

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →