Kassa voor winnaar LVK?

Print
Kassa voor winnaar LVK?

Vragen de artiesten die het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer winnen plotseling Hollywood-prijzen? Afbeelding: beeldbewerking Robert Muts

Grote blijdschap. Je vastelaovesliedje van dit jaar dingt morgen mee in de finale van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer in Venray. Misschien ga je zelfs winnen. Wat betekent winst in deze prestigieuze carnavalswedstrijd? Loop je als nummer één binnen?

De kracht van het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer (LVK) is de hoeveelheid tv-exposure. Niek Dirkx, de helft van het Susterense duo Spik en Span dat vorig jaar het LVK op zijn naam schreef met het nummer Es vastelaovend Limburg bênne vêlt, is helder in zijn commentaar. „Wat me opvalt, is dat we nu ook in Zuid- en Noord-Limburg worden geboekt”, zegt de zanger. „We hanteerden voor ons winnend liedje dezelfde prijs als erna. Ik denk namelijk dat het niet werkt als je ineens de prijs omhoog gooit”, aldus Dirkx, die in de regel zelf de boekingen voor het duo doet.

Ik denk namelijk dat het niet werkt als je ineens de prijs omhoog gooit

Rob Knubben van Marlstone Events, het bureau waar je bijna alle carnavalsartiesten uit het A-segment kunt boeken, laat een genuanceerder geluid horen. „Het winnen van een LVK-finale heeft zeker commerciële waarde”, meent de zoon van Beppie Kraft. „Met name in Midden- en Noord-Limburg wil men graag pronken met de LVK- winnaar op het affiche. Het LVK is in de loop der jaren steeds belangrijker geworden voor artiesten, omdat het wordt uitgezonden door L1. Je bereikt in één keer heel veel mensen. Waar ik wel eens wakker van lig, is dat een nieuwkomer de finale wint. Die heeft nog geen eigen repertoire, en is voor een boekingskantoor dus het moeilijkst te verkopen. Maar ook een groep als het Ald Prinse Convent uit Grubbenvorst levert problemen op: twaalf man met één nummer, heel lastig te boeken. La Bamba daarentegen won het LVK op het ideale moment. Ze hadden al repertoire voor een half uur.” 

Waar ik wel eens wakker van lig, is dat een nieuwkomer de finale wint.

Volgens Knubben wordt La Bamba al drie jaar vooruit geboekt. „Als mensen bellen en ze horen dat ze op een bepaalde datum bezet zijn, zeggen ze: doe dan maar volgend jaar.” LVK-winst verlengt het seizoen voor een act, vertelt Knubben. „Een LVK-winnaar wil je ook wel op je feestje in de zomer.” 

Ron Roemen van La Bamba zegt dat het duo de prijs de afgelopen twee jaar slechts een klein beetje heeft verhoogd, van 600 euro naar 750 euro exclusief btw voor een half uur. La Bamba zit voor 2017 helemaal vol en voor 2018 grotendeels.
Laten we de prijs van La Bamba - volgens Roemen in het A-segment aan de onderkant - eens als uitgangspunt voor een rekensommetje nemen. Het carnavalsseizoen, waarin artiesten soms drie-, viermaal op een avond optreden, laten we buiten beschouwing. Verder gaan we ervan uit dat ook artiesten vier weken vakantie nemen. Blijven er circa acht maanden over die, om met Knubben te spreken, het seizoen verlengen. Dat zijn 32 weekends waarin je in het ongunstigste geval één keer optreedt, en in het beste geval driemaal. Een eenvoudig rekensommetje leert dan dat die seizoensuitbreiding je tussen de 24.000 euro (32 maal 750 euro) en 72.000 euro (32 weekends met 3 optredens van 750 euro) extra op kan brengen. Niet verkeerd.

Een LVK-winnaar wil je ook wel op je feestje in de zomer.


Maar tegenover die verdiensten staan natuurlijk ook de nodige uitgaven. Zo kost het maken van een geluidsband voor één liedje rond de 800 euro, is er geld nodig voor geluidsman, website en bühnekleding en gaat er ook nog - onbetaalde - tijd zitten in het schrijven van de nummers. „De eerste jaren is het alleen maar investeren”, zegt Roemen, „en het kan uiteindelijk ook nog allemaal verspilde energie zijn.” Quinn Warmerdam van drievoudig LVK-winnaar W-Dreej uit Venlo, die dit jaar met drie liedjes in de LVK-finale is vertegenwoordigd, praat niet graag over geld. „Dan gaan ze je misschien als geldwolf zien. Je begint bij je eigen carnavalsvereniging met zingen vanuit je hart, voor nop. De essentie van een artiest is het overbrengen van de joeks. Maar als je succes hebt, trekt het groeiende aantal optredens een wissel op je privé-leven en ik vind dat daar best iets tegenover mag staan.” W-Dreej is de komende twee jaar volgeboekt.

Bijna allemaal uit zelfde stal
Zestien van de twintig LVK- finalisten komen uit de studio van Marlstone Music in Ulestraten. Dat voedt de mare dat je zonder Marlstone Music (dat los staat van boekingskantoor Marlstone Events) geen kans op het LVK. Omdat 180 van de 232 nummers die dit jaar werden ingestuurd bij Marlstone zijn opgenomen, is het echter niet vreemd dat die verhouding van circa 80 procent wordt weerspiegeld in de finale. In het algemeen investeren de artiesten zelf. Zij krijgen voor hun geld een professioneel arrangement en de muziek wordt gespeeld door studiomuzikanten. Factoren die artiesten kunnen helpen hun liedje door de voorronde te loodsen en vanaf de halve finale op tv te komen.

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →