Snoepen aan een snackje van Linda

Print
Snoepen aan een snackje van Linda

Linda de Mol zou zo graag zien „dat we in Nederland wat minder hard tegen elkaar zijn, niet meer lijnrecht tegenover elkaar staan”. Afbeelding: Pepijn Leupen/HH

Linda de Mol is een teef die van de tv getrapt moet worden. Als je iemand aids gunt is het Arie Boomsma wel. Tineke Schouten is een snol en Do moet van het podium geschoten worden.

Wees gerust, ik ventileer hier niet mijn mening. Dit zijn enkele van de intellectuele en filosofisch perfect uitgekristalliseerde reacties van zomaar wat Twitter-schorriemorrie. Gelukkig komen steeds meer bekenden in opstand tegen deze digitale etterbakkerij. Ook Linda de Mols videoplatform LINDA.tv doet een duit in het zakje, op verfrissende wijze: ze laat de gore reacties voorlezen door de lijdende voorwerpen zelf. 

Het is een van de troeven van het videoplatform dat sinds eind oktober bestaat en nu lekker op gang komt. Via de site en app zijn videosnacks te zien, korte fragmenten uit tv-programma’s en online kanalen die je volgens de redactie ‘gezien moet hebben’.

Het past binnen de FOMO-trend, The Fear of Missing Out, de angst om iets missen. Dagelijks komt er een handvol nieuwe fragmenten bij op Linda’s platform, gisteren bijvoorbeeld het spelletje waarbij zangeres Adele een winkel binnengaat en per se moet zeggen wat de Amerikaanse talkshowhost Ellen DeGeneres haar via een oortje influistert. De snacks worden aangevuld met eigen superkorte programmaatjes. Leuk voor bij het wachten op je bus, voor als je vergadering vijf minuten later begint of wanneer je niet rookt op je werk, maar toch af en toe je zinnen wil tverzetten.

Bedoeling van De Mol en haar team is dat mensen (vooral vrouwen natuurlijk) straks 3,50 euro per maand betalen voor de video’s. „De prijs van een glas wijn”, rekent De Mol (die as we speak een tweede seizoen van Familie Kruys opneemt) voor. Zover is het nog niet, je kunt nu een halfjaar gratis kijken en als abonnee van het magazine zelfs een jaar voor noppes. 

Het platform biedt, mag je ondertussen concluderen, veel leuks voor wie van entertainment en de daarbij horende gezichten houdt. Erg geestig is bijvoorbeeld de rubriek De Mobiel van.. waarin tot nu toe De Mol zelf, Paul de Leeuw, Chantal Janzen, Irene Moors en Saskia Noort hun telefoon overhandigen aan de prijswinnende journalist Antoinnette Scheulderman. Zij scrolt zonder pardon door de contactenlijst, whatsappberichten, foto’s en apps. Het zorgt ervoor dat we de ‘sterren’ op hun puurst (lijken te) zien. Ze zijn verslaafd aan Candy Crush (Linda de Mol) of schrijven de namen van hun collega’s ook wel eens verkeerd (we zien de verkeerd gespelde namen Albert Verlinden, Erland Galjaar opduiken) en gillen dat roddelberichten met collega’s over andere bekenden niet voorgelezen mogen worden. Ook hebben ze nog even vlug wat pikante fotootjes verwijderd. Of ze onthullen hun seksleven (bij LINDA. altijd als sex geschreven, want opwindender) zoals Noort die ons inwijdt in ‘vastklampsex’. 

Andere geestige rubrieken op het platform: actrice Kimberley Klaver die in bad gaat met BN’ers als Lange Frans en Johnny de Mol, Halina Reijn die haar struggles over leven en uiterlijk deelt op weg naar haar veertigste verjaardag, een hernieuwde kennismaking met de kandidaten die jaren geleden meededen aan Linda’s trouwshow Love Letters en de komische dramaserie Bitterzoet met onder anderen Jennifer Hoffman. 

Na deze snacks overheerst steeds één gevoel: waarom is dit fragment nu alweer klaar? Ach, elk glas wijn is ook veel te snel leeg. 

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →