Nog meer piepjes in de cabine

Print
Nog meer piepjes in de cabine

Afbeelding: illustratie Jean Gouders

Een proef met oogscanners en dashboardcamera’s bij 500 vrachtwagenchauffeurs moet in kaart brengen of truckers wel op de weg letten. Vakbonden en chauffeurs - ook in Limburg - zijn niet enthousiast. „We moeten niet te veel piepjes in de cabine horen.”

Over twee weken start de grootste transportverzekeraar in Nederland, TVM, met het proefproject ‘veilig rijgedrag’ voor vrachtwagenchauffeurs. In 500 trucks van 30 verschillende transportbedrijven wordt een zwarte doos ingebouwd die de g-krachten in de cabine, snel accelereren en overhellen van vrachtwagens meet. De helft van die vrachtwagens wordt ook uitgerust met een camera op het dashboard die op de weg gericht is en met een oogscanner die op de chauffeur is gericht. De scanner volgt de irisbewegingen van de trucker. Er gaat een signaal af als de ogen van de chauffeur langer dan drie seconden niet op de weg kijken.Wanneer de chauffeur hard remt of een forse stuurbeweging maakt, worden de tien seconden voor de ingreep en de tien seconden erna door de dashcam vastgelegd. 

Vermoeidheid bestrijd je door te zorgen voor een fatsoenlijke planning

De proef heeft tot verontwaardiging geleid bij de vakbonden CNV en FNV. Die zeggen dat de oorzaak van de ongevallen waar vrachtwagens bij betrokken zijn al jaren bekend zijn: vermoeidheid en te veel afleiding. „Vermoeidheid bestrijd je door te zorgen voor een fatsoenlijke planning. En de afleiding versterk je alleen maar als je nog meer apparatuur inbouwt die gaat piepen als de chauffeur zijn ogen even van de weg heeft”, zegt FNV-bestuurder Egon Groen. 

TVM hamert op het bevorderen van de verkeersveiligheid. Volgens gegevens van Rijkswaterstaat zijn van 2010 tot 2014 rond de 70 mensen per jaar omgekomen bij ongelukken waarbij vrachtwagens zijn betrokken. Doel van de proef van TVM is om dat aantal over vier jaar teruggebracht te hebben naar nul. 

Volgens de FNV zitten chauffeurs niet te wachten op een camera, al is het dan een scanapparaat, dat hen in de gaten houdt. „Chauffeurs worden al behoorlijk gecontroleerd door de planners”, zegt Groen. 
De FNV vermoedt bovendien dat TVM als verzekeraar de truckers graag wil aanspreken op eventueel gemaakte fouten. De vakbond bestudeert in dit kader een uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens over een transportbedrijf dat camera’s in de vrachtwagencabines had geplaatst, zonder daar vooraf de chauffeurs over te raadplegen. Die camera’s moeten van de Autoriteit worden verwijderd, omdat ze de privacy van de truckers schenden. De FNV heeft de klacht ingediend en de bond vraagt zich nu af of die uitspraak kan worden gebruikt om de proef van TVM aan te vechten. 

Dit gaat ver. Wie gaat die beelden bekijken? 

Overigens ontkent Paul Haverkamp namens verzekeraar TVM dat de resultaten van de proef gebruikt worden om de chauffeurs op af te rekenen. „De data zullen primair worden gebruikt om via concrete acties het aantal verkeersslachtoffers te beperken.” 

Een rondgang langs Limburgse transportbedrijven leert echter dat de proef van TVM met argwaan wordt bekeken. Berend-Jan Schuring van Expeditie Thijs inWeert - onderweg met 40 eigen vrachtwagens - vindt de proef in eerste instantie een inbreuk op de privacy van de chauffeur. „Dit gaat ver. Wie gaat die beelden bekijken? Worden ze opgeslagen? Ik denk niet dat we aan zo’n proef zouden meewerken.” 

In tweede instantie denkt Schuring dat de beelden van ongevallen of bijna-ongelukken wellicht voor opleidingsdoeleinden te gebruiken zouden zijn. „Dan werken voorbeelden die vastgelegd zijn met bewegend beeld altijd goed.” 

René Hulsbosch van internationaal transportbedrijf Holten in Hoensbroek, onderweg met 35 eigen trucks, is ook niet blij met de proef. „Het gaat steeds verder allemaal. De chauffeurs horen een piepje als ze hun wegvak verlaten, als ze willen inhalen, de truck remt en geeft een signaal als ‘ie te dicht op z’n voorganger rijdt. De chauffeur krijgt gewoon te veel signalen te verwerken. Hoe weet je nog het verschil tussen al die piepjes? We gaan langzaam maar zeker de kant op van platooning (colonnerijden voor vrachtwagens waarbij de voorste chauffeur de trucks stuurt, red.) waarbij alleen nog maar naar het belang van het overige verkeer wordt gekeken. Maar misschien kijk ik er te veel als voormalig chauffeur naar.” 

Ruud van der Lee is directeur van het gelijknamig transportbedrijf dat onder andere een vestiging in Herten heeft. Zijn 300 trucks rijden met gevaarlijke stoffen. „Onze chauffeurs hebben daarvoor alle benodigde opleidingen. Die weten waar ze mee bezig zijn. De nieuwste trucks van de laatste jaren hebben al een remassistent en een eyescan zou van toegevoegde waarde kunnen zijn. Misschien vooral voor chauffeurs uit het Oostblok die naar onze mening echt de juiste opleiding missen. En laten we wel wezen; camera’s zie je tegenwoordig overal. Laatst werd een van onze vrachtwagens op de ringweg rond Antwerpen aangereden door een personenauto. Dankzij de camerabeelden die vanuit een andere truck waren gemaakt, hebben we kunnen aantonen dat onze chauffeur niets te verwijten viel.” 

 

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje