60 is the new 40

Print
60 is the new 40

Afbeelding: MGL

Over niet al te lange tijd zal mijn leeftijd beginnen met een 6. In mijn jeugd waren zestigers verschrompelde appeltjes die achter de glasgordijnen aan een glaasje Els La Vera nipten, terwijl ze Khomeini-achtige banvloeken uitspraken over de moderne tijd.

Tegenwoordig is 60 the new 40. De zestiger is als de held uit zijn jeugd: Steve Austin, The Six Million Dollar Man: better, stronger, faster. En al die samengebalde vitaliteit vormt een magisch elixer waaraan jongeren zich kunnen laven. Tja. Ik lees in de Volkskrant een ontnuchterende zin van Tom de Bruyne van reclamebureau SUE: „Onze economie is geobsedeerd door creativiteit, flexibiliteit en jeugdigheid. In deze context zijn we bijna gewend geraakt om ouderen te zien als star, niet creatief en niet hip.” Daar sta je dan met je new 40. Een dergelijk beeld, ‘frame’ heet dat tegenwoordig, zet zich zo goed vast in de hoofden van mensen dat feiten die het ondergraven, worden genegeerd. Zo wordt geroepen dat ouderen vaker ziek zijn. Dit klopt niet, blijkt uit onderzoek na onderzoek. Het zijn juist de dertigers die kinderen en carrière proberen te combineren die het vaakst uitvallen, vaak omdat ze zelf achterbankkinderen zijn geweest: nooit door de regen naar de pianoles of hockeytraining hoeven te fietsen. Over die ‘flexibiliteit’ nog dit. Onderzoek suggereert dat wat als ‘inflexibiliteit’ wordt gezien, vaak bestaat uit een kritische houding ten opzichte van veranderingen. Dat is iets anders dan ‘niet willen’. Die scepsis is gebaseerd op ervaringen met nep-revoluties en valse profeten. Maar dat wordt dan weer ‘geframed’ als zuurheid. Tijd voor een Elske. Met suikerklontje!

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →