Eten maken voor de Stones, Springsteen en Dolly

Print
Eten maken voor de Stones, Springsteen en Dolly

Afbeelding: Roger Dohmen

De Rolling Stones, George Bush, Bruce Springsteen, Dolly Parton en Michael Schumacher. Ze hebben één ding met elkaar gemeen. Ze nuttigden een of meerdere vliegtuigmaaltijden uit de keuken van Ludie Jeukens (Travel’inn) in Maastricht.

Niets zo lekker dan te klagen over vliegtuigeten. Verondersteld wordt dat het er door de vele kostenreducties niet beter op wordt. Dat klopt slechts ten dele. Uiteraard is het vaak kwantitatief wat minder. En met de enorme opkomst van de prijsvechters, zullen passagiers aan boord steeds vaker de portemonnee moeten trekken. „Maar over het algemeen is de kwaliteit er wel op vooruit gegaan”, meent Ludie Jeukens. „Veel maatschappijen huldigen inmiddels het vers-principe.” Liever een smaakvolle boterham met verse zalmsalade dan een zompig pureeprutje. 

Ludie Jeukens (60) staat precies 25 jaar aan het roer van airline-cateraar Travel’Inn. Zijn bedrijfje (35 medewerkers) voorziet vele honderden bemanningsleden en passagiers wekelijks van spijs en drank. „Op zo’n vijftig vluchten per dag van Maastricht Aachen Airport en de luchthaven Luik-Bierset.” Veelal vrachttoestellen. „De een wil koosjer, de ander halal, een derde Europees. We moeten rekening houden met allergieën, gluten… En vergeet niet dat de captain en copiloot omwille van de veiligheid niet hetzelfde mogen eten.”

Het is de kunst om je klanten te blijven verrassen

Jeukens nam in 1979 een frituur/ automatiek over in Maastricht. „Ik zou in 1986 een weekje uithelpen in de keuken op de luchthaven in Beek, maar ben er nimmer meer vertrokken.” Toen zijn werkgever in 1991 failliet ging, nam hij de toko over. Tegenwoordig runt hij met zijn vrouw Marjo, dochter Rachel en schoonzoon Patrick het bedrijfje Travel’Inn, de shop en het restaurant in de passagiersterminal in Beek en restaurant De Hangaar bij het Jetcenter. Daarnaast verzorgt hij de catering voor bedrijven, gemeenten, evenementen als het Glazen Restaurant in Heerlen en Beek for Speed, maar ook voor brandweerlieden tijdens calamiteiten.

„Het is de kunst om je klanten te blijven verrassen”, zegt Ludie Jeukens. „Je moet vernieuwend zijn. Je kunt piloten niet week-in week-uit hetzelfde kostje voorschotelen.” Hij heeft daarom twee medewerkers in dienst met ervaring in sterrenrestaurants. „Ook win ik advies in bij sterrenkoks als Hans van Wolde.”

Speciale aandacht is er voor de smaakbeleving. Door de droogte en druk in de cabine werken de smaakpapillen 30 procent slechter. Het laffe kipfileetje, dat aan de grond best appetijtelijk zou smaken, moet extra worden gekruid voor consumptie in hoger sferen.

Het wensenlijstje is zeer divers

Met de Tefaf op komst breken voor Jeukens extra spannende dagen aan. Om de rijken van deze planeet bij vertrek in hun privé-jets te kunnen verwennen met gastronomische hoogstandjes, is het alle hens aan dek. „Het wensenlijstje is zeer divers. Van een simpele sandwich tot een bepaald soort kaviaar en een exclusieve wijn. Om cliënten maximaal te kunnen plezieren staan we constant in contact met Maastricht Handling Services. Eén persoon hier en één persoon daar die alle bestellingen coördineert.”

Ludie Jeukens verzorgt niet alleen het eten tijdens de vlucht, maar ook de drank en lectuur. „Behalve de geëigende dagbladen ook tijdschriften in een specifieke taal. We bieden een totaalproduct. Service en kwaliteit staan voorop.”

Een kwarteeuw airline-catering. Jeukens heeft veel passagiersvluchten vanaf Beek zien vertrekken. „Ryanair was qua catering voor ons geen hoogvlieger. Maar de reizigers zorgden wel voor omzet in het restaurant en de winkel. Neem daarbij alle omzet in hotels en in de taxibranche en het gemis is toch duidelijk voelbaar. Zie Luik. De Chinezen zetten daar per vlucht zo’n 12 tot 14.000 euro om in de tax- freeshop. Gelukkig is er nu een nieuwe exploitant voor Maastricht. Iemand die de markt kent, zelf handel heeft qua vracht. Ik heb hier wel een goed gevoel bij. ”

‘Oan de geng’ en blijven lachen

De laatste drie jaren zijn topjaren qua omzet (dit jaar zo’n 2,5 miljoen euro). „Door de vleugels uit te slaan”, zegt Jeukens. „Met TNT op Bierset als klant hebben we qua omzet flink geplust. Gelukkig zien steeds meer bedrijven dat hun piloten een goede maaltijd verdienen.”
Jeukens prijst zich gelukkig. Met ook personeel dat bereid is om flexibel te werken. „Er zijn dagen dat het wat rustiger is, maar ook tijden dat je echt de mouwen moet opstropen. Tefaf, Pinkpop. Dan is het knallen, ‘oan de geng’ en blijven lachen.”