Is Schiphol wel veilig?

Print
Is Schiphol wel veilig?

Afbeelding: ANP

De afgelopen twee jaar waren er dertien bijna-ongelukken op Schiphol. Zijn het incidenten, of is er meer aan de hand?

Er komt een groot onderzoek naar de veiligheid op luchthaven Schiphol. Aanleiding is een reeks bijna-ongelukken de afgelopen jaren. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid wil nu weten of het incidenten zijn of dat er structureel iets mis is op ’s lands grootste luchthaven. 
Afgelopen zondag nog had het zomaar goed mis kunnen gaan. Een vliegtuig reed op een baan waar een ander toestel juist probeerde te landen. De landende piloten maakten een doorstart waarmee ze een crash voorkwamen. 

De Onderzoeksraad had zondag het besluit tot een groot onderzoek al genomen, maar het incident illustreert wel de problemen op Schiphol, stelt ze. In de afgelopen twee jaar ging het zeker dertien keer bijna mis. Zo vlogen op 10 mei 2015 twee toestellen rakelings langs elkaar toen één piloot een doorstart moest maken. Het vliegtuig dreigde daardoor een opstijgend toestel op een andere baan te raken. Het ging net goed, omdat de één naar links vloog en de ander naar rechts. 

Een maand later vertrok een Airbus vanaf een startbaan die nog niet was vrijgegeven. In 2014 ging het acht keer mis, veelal omdat er te weinig afstand was in de lucht. Eén keer stond er een auto van de vogelwacht op de startbaan, en er was een aanrijding met een vliegtuigtrap. 

Een groot ‘thematisch’ onderzoek moet nu uitwijzen of het incidenten zijn, of dat er iets mis is in het ontwerp of het gebruik van de luchthaven. De Onderzoeksraad benadrukt dat er geen acuut veiligheidsprobleem is, maar dat het belangrijk is dat Schiphol eens goed wordt doorgelicht, ook met het oog op de toekomst.

Incidenten zijn wel afzonderlijk onderzocht, maar niet de onderliggende trend

Schiphol is nu al de vijfde grootste luchthaven in Europa en de veertiende in de wereld, maar wil fors groeien. In vier jaar tijd zullen er naar verwachting 500.000 vliegtuigen per jaar landen en vertrekken, nu zijn dat er 450.000. 

De Onderzoeksraad had eigenlijk al eerder met dit onderzoek willen beginnen, maar die plannen moesten worden uitgesteld om te kunnen achterhalen wat er precies was gebeurd met de neergehaalde vlucht MH17 in de zomer van 2014. 

Luchtvaartdeskundigen zien het onderzoek van de raad niet als alarmerend, maar eerder als geruststellend. „Afgelopen jaren zijn de incidenten wel afzonderlijk onderzocht, maar niet de onderliggende trend. Nu zou kunnen blijken dat bijvoorbeeld de banen beter kunnen worden aangelegd of de luchtverkeersleiding beter moet instrueren”, zegt Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de universiteit van Delft. 

Ook luchtvaartdeskundige Benno Baksteen maakt zich niet heel veel zorgen over de veiligheidssituatie op Schiphol nu dit onderzoek is aangekondigd. „Pas als er nooit incidenten zijn, is dat alarmerend. Er zijn namelijk altijd incidenten, alleen worden ze dan hoogstwaarschijnlijk niet opgemerkt. Het gaat er in de luchtvaart om hoe de incidenten worden afgehandeld.” 

Schiphol zegt blij te zijn met het onderzoek. „Veiligheid is een topprioriteit binnen onze sector.” 
De luchtverkeersleiding zegt dat het onderzoek ‘nieuwe inzichten’ kan opleveren, waarmee de veiligheid van het vliegveld kan worden verbeterd.