Sleur zorgt voor jubilerende baby

Print
Sleur zorgt voor jubilerende baby

Afbeelding: Roger Dohmen

Zijn doel is jongerenwerker worden. Daarom volgt Henk Hover een sociale opleiding. Maar om te ontsnappen aan de sleur die zijn baan bij zorginstelling Op de Bies dreigt te worden, solliciteert hij bij de toenmalige Omroep Limburg. Vanaf 2000 presenteert hij de Limbo Top 10, zijn eigen baby, die donderdag jubileerde.

Toen hij deze baan aannam, wist hij dat hij met zijn eigen bandje, Averegs, nooit meer wereldberoemd zou worden. Aan het woord Henk Hover (49), onder meer presentator en bedenker van de Limbo Top 10 op L1 
Radio. „Wij hebben namelijk de afspraak dat je als muziekredacteur geen aandacht schenkt aan eigen muziekproducties. En de samenstellers van de Limbo Top 10 mogen niet stemmen op producties waaraan ze zelf hebben meegewerkt. L1-medewerkers Frans Pollux en Peter Beeker zijn geen muziekredacteur en hebben die beperking niet. Maar om een voorbeeld te geven: de laatste cd van Frans Pollux heb ik zelf moeten kopen, zo terughoudend is hij in het onder de aandacht brengen van zijn werk. Bovendien, je eigen collega’s leg je langs een strengere meetlat. Waar je andere artiesten nogal eens het voordeel van de twijfel gunt, moeten collega’s altijd beter presteren dan op hun laatste plaat.” Hover stemt overigens zelf niet mee, hij stelt de Limbo Top 10 samen. Hij bedacht de formule en presenteert vanaf de start in 2000 het programma, dat vorige week de kaap van 200 uitzendingen op de radio rondde. Zo’n twaalf mensen uit de Limburgse muziekscène stellen maandelijks hun persoonlijke - „en vooral eigenwijze” - top 5 samen. De nummer één krijgt vijf punten, de tweede vier en de nummer vijf ten slotte één punt. 
 
INVLOED
„Als je zoekt naar mensen die het wereldje volgen, kom je al snel bij journalisten uit. Nee, vooral geen mensen uit de muziekindustrie. De enige ‘platenbaas’ die ooit in de jury heeft gezeten was Jos Laumen, die er in terechtkwam als eigenaar van een platenzaak. Later pas begon hij met het label Limbo Music. Maar hij mocht ook niet stemmen op eigen producties.” Henk Hover - in Echt samen met zijn muzikale vrouw stichter van een gezin met drie eveneens muzikale kinderen - houdt toch een vinger in de pap. Hij vertelt bijvoorbeeld dat hij bij een gelijke stand een nieuw nummer altijd voor laat gaan op een nummer dat al langer uit is. En hij kijkt in zo’n geval ook of er bijvoorbeeld vijf of zeven juryleden voor een nummer hebben gekozen. En uit alle afvallers zoekt Hover de nummer 11, een soort tip. 
 
COMPLEET
„In het begin liet ik de lijst nog wel eens checken door bijvoorbeeld Tom Doesborg. Nu niet meer. Ik krijg ook nooit commentaar op de samenstelling, maar iedereen is welkom om te komen controleren. Ik heb vanaf het begin alle Excel- sheets bewaard. André Bloemen, kenner van dialectliedjes, houdt ook al vanaf de start een releaselijst bij met nummers die zijn uitgekomen. Die wordt rondgemaild. Die lijst is overigens nooit compleet, maar completer vind je nergens.” Dat Hover als presentator van muziekprogramma’s bij L1 terecht zou komen, staat in zijn jeugd niet in de sterren geschreven. Eigenlijk wil hij jongerenwerker worden. „Ik heb in Sittard de Mikojel-akademie gedaan, een hbo-opleiding voor het begeleiden van groepen mensen met creativiteit als middel. Daar heb ik mijn passie voor het hele audiovisuele gebied ontwikkeld. Daarna heb ik onder meer gewerkt als cameraman en vier jaar als docent bij de Hogeschool Sittard. Daar heb ik goed geleerd te organiseren, wat veel overeenkomsten heeft met het maken van een programma voor een doelgroep.” Als na vier jaar als hoofd recreatie en vorming bij Op de Bies in Landgraaf de sleur dreigt toe te slaan, solliciteert Hover als redacteur volkscultuur bij de toenmalige Omroep Limburg. „Dat was in een tijd dat de omroep veranderde van alleen radio naar ook tv. Op de radio ontstond daardoor een vacuüm. Ik deed de revue in Echt, maakte muziek en had een breed netwerk, dus ik kreeg de baan. Hoewel ik als radioman begon, werkte ik binnen een half jaar ook voor televisie.” 
 
CLIPJES
Over tv gesproken, de Limbo Top 10 wordt daar niet meer uitgezonden. Is dat een opmaat naar het verdwijnen op de radio? „Nee hoor, het belang van de lijst wordt door de L1-leiding onderkend. Maar men vond de kwaliteit van de clipjes onder de maat. Het is ook goed je af en toe eens te bezinnen. Het is een uitdaging een format te verzinnen, waarin het wel weer op televisie kan.” Hover heeft ook een eenvoudige verklaring voor het feit dat sommige artiesten meer aan bod komen dan andere: „Wie hard werkt, komt meer aan bod. Uit de Limburgse muziekwereld komt weinig nieuws. En net als je dat denkt, komt er tóch iets. Alle muzikanten die hier in bandjes spelen, vormen regelmatig nieuwe combinaties. Zoals Mark Courage, die met Baroesjko de Limburgse weg heeft gevonden. Dat is het leuke aan creatieve muziek.”

 

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen