Grensbewaking 'rampzalig' voor Limburg

Print
Grensbewaking 'rampzalig' voor Limburg

Vrachtwagens worden tegengehouden bij de grens tussen Zweden en Denemarken in Malmö. Acht Schengen-landen hebben als reactie op de vluchtelingencrisis weer grenscontroles ingevoerd. Afbeelding: ANP

Als Europese landen weer permanente grensbewaking invoeren, pakt dat „rampzalig” uit voor de Limburgse economie. Verkapte grenscontroles, steekproeven en de situatie in Calais kosten de logistieke sector nu al handenvol geld.

Controles aan de binnengrenzen van de Europese Unie. Volgens de één de enige manier om de toestroom van vluchtelingen een halt toe te roepen, volgens de ander het begin van het einde van een Europa zonder grenzen. Er wordt al behoorlijk gezaagd aan de stoelpoten van het Schengen- verdrag, dat vrij verkeer in de EU regelt. Sinds het begin van de vluchtelingencrisis hebben acht Europese landen weer grenscontroles ingevoerd. Het crisisoverleg vandaag tussen de EU en Turkije wordt gezien als de laatste kans om het douane- spook te verjagen. Lukt het niet om opvang van vluchtelingen buiten het grondgebied van de EU te regelen, dan is de verwachting dat de landen van de gemeenschap zullen reageren met herinvoering van grensbewaking of aanscherping van bestaande controles. Over de wijze hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, lopen de meningen uiteen. Voorstanders van een keihard ‘grenzen dicht’ pleiten voor herinvoering van permanente controles voor personen- en vrachtverkeer. Er gaan ook stemmen op die het vrachtverkeer willen ontzien, en dan is er nog een mengvorm waarbij vooral wordt ingezet op regelmatige steekproeven met zo weinig mogelijk overlast. 
Nederlandse wegvervoerders vrezen ondertussen het ergste: lange files aan de grens. Ze maken, zo meldde het CBS vorige week, na Poolse transporteurs de meeste internationale ritten in Europa. Vorig jaar reden Nederlandse trucks 7,4 miljoen keer ‘op het buitenland’. Limburg is binnen ons land een van de belangrijkste logistieke hotspots. Directeur René Richters van het SMART Logistics Centre, een Limburgse organisatie voor de logistieke sector, zegt dat Limburgse transportbedrijven hard getroffen zullen worden door vertragingen aan de grens. 

Nederlandse wegvervoerders vrezen ondertussen het ergste: lange files aan de grens. 

Hij constateert nu al knelpunten, bijvoorbeeld op de route naar Groot-Brittannië. Door de problemen met vluchtelingen bij Calais zijn de controles verscherpt. Het gevolg: ontevreden klanten en boetes bij te laat leveren. „Er zijn bedrijven die daardoor opdrachten mislopen. Je moet er niet aan denken wat er straks gaat gebeuren als er weer overal in Europa grenscontroles zijn”, zegt Richters.Karel Balliauw, directeur van Langen Transport in Elsloo, bevestigt dat. De vertragingen hebben zijn bedrijf al orders gekost. „Als je niet kunt garanderen dat je op tijd kunt leveren, zoeken klanten naar alternatieven.” Balliauw stelt dat de vertragingen nu nog meevallen. Maar hij vreest voor een ramp als het principe van ‘Schengen’ wordt losgelaten. Fnuikend voor een bedrijfstak die het sowieso al zwaar heeft als gevolg van de crisis, moordende concurrentie en files. „Als daar ook nog eens vertragingen door grenscontroles bij gaan komen, gaat de transportsector kapot.” 

Als je niet kunt garanderen dat je op tijd kunt leveren, zoeken klanten naar alternatieven.

Volgens Jan Zuidam, voorzitter van de Limburgse werkgeversorganisatie LWV, is de inschatting van de Langen-directeur niet overdreven zwartgallig. Als ‘Schengen’ in de ijskast gaat, heeft dat inderdaad „rampzalige gevolgen”, meent Zuidam. „De logistiek is een van de belangrijkste pijlers van onze economie. Het zal grote financiële gevolgen hebben voor de sector en voor de hele Limburgse economie.” Zuidam hoort nu al veel klachten. „Extra controles en steekproeven leiden tot vertragingen en die kosten geld. Het gaat nu al om behoorlijke bedragen.” Corné Geerts, directeur van logistiek dienstverlener Seacon, spreekt niet van een ramp, maar erkent dat het wegvallen van de vrije doortocht in Europa de branche opzadelt met een „behoorlijke uitdaging”. „Om producten op tijd van A naar B te krijgen, moeten we dan alternatieven zoeken voor het wegtransport.” Dat is niet altijd mogelijk, zegt hij. „Als je van Limburg naar het Ruhrgebied moet rijden, dan zit er weinig anders op dan aan te sluiten in de rij bij de douane.” Ook de consument zal er last van krijgen. „We zijn gewend aan ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Grenscontroles zouden dat een stuk lastiger kunnen maken. Laten we hopen dat het niet zover komt.”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen