De oren en violen van sir George

Print
De oren en violen van sir George

Afbeelding: ANP

De Vijfde Beatle werd hij genoemd. Sir George Martin (90) produceerde bijna alle hits van het Liverpoolse viertal, waarop hij ook zijn eigen muzikale sporen naliet. Ddeze week overleed hij.

Op 22 maart komt er bij het Britse veilinghuis Omega Auctions een bijzondere Beatlesplaat onder de hamer. Het is een acetate waarvan één exemplaar bestaat. Op kant A staat Hello Little Girl, een eigen Lennon-McCartney-nummer. 
Op kant B zingen The Beatles Till There Was You, een evergreen. 

Het is deze lakplaat die manager Brian Epstein op 13 februari 1962 meeneemt naar het Londense kantoor van platenmaatschappij EMI. Hij heeft een afspraak met de 36-jarige George Martin, de baas van Parlophone Records, een sublabel van EMI. Epstein pocht dat ‘zijn jongens’ ooit groter zullen zijn dan Elvis; als iemand ze maar het vertrouwen zou geven en een contract aanbiedt. 

Enkele weken eerder hebben The Beatles auditie gedaan bij Decca. Die wijst hen af: „Gitaargroepen zijn uit.” Epstein krijgt wel de tape mee. Daarvan laat hij in de Londense platenzaak HMV acetates persen. Een plaat zal professioneler overkomen, is zijn gedachte. Martin luistert naar de lakplaat en, zo wil de overlevering, herkent die sprankelende originaliteit van The Beatles. De producer, klassiek geschoold aan de Guildhall of Music, geeft de groep het voordeel van de twijfel en plant een eerste opnamesessie. Op maandag 6 juni. 

Zo begon het. Van de eerste sessie komt een eerste single: Love Me Do. Gevolgd door een, tot dan toe, ongekende rits successen. Met elke nieuwe plaat weten The Beatles de wereld te verrassen. Aanvankelijk vooral met hun aanstekelijke energieke sound, later ook met gedurfde muzikale vondsten. En juist die zijn vaak toe te schrijven aan de invloed van George Martin. Het strijkje in Yesterday, zijn idee. Net als het hoge trompetje in Penny Lane. Het arrangement in Eleanor Rigby, Martin schreef het. De producer speelt zelf piano op Misery en In My Life. Hij verzorgt de orkestratie voor instrumentale versies van Beatleshits als This Boy en The Night Before. En tekent voor de muziek van de animatiefilm Yellow Submarine

Kijken The Beatles eerst vooral op tegen Martin, later wordt hun relatie er een van creatieve kruisbestuiving. Hoogtepunt in die samenwerking is de elpee Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band uit 1967. Onder invloed van lsd komen de muzikanten met excentrieke wensen: dierengeluiden in Good Morning en een stoomorgel in Mr. Kite. Voor A Day In The Life haalt hij een symfonieorkest naar de studio. In Strawberry Fields Forever smeedt Martin drie in tempo verschillende vroege versies psychedelisch aaneen. 
Na het uiteengaan van The Beatles in april 1970 bleef Martin werken met McCartney. En de acetate? Het veilinghuis rekent erop dat die minstens 10.000 pond opbrengt. 
 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →