De Limburger lest zijn dorst vaak over de grens

Print
De Limburger lest zijn dorst vaak over de grens

Afbeelding: MGL

De prijzen van frisdrank, sapjes en mineraalwater zijn de afgelopen vijf jaar alleen in Finland harder gestegen dan in ons land. De prijsbewuste Limburger lest zijn dorst vaker ‘over de grens’.

Dat de auto te boek staat als ‘melkkoe’ van de Staat wisten we al. Uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de hoeders van de schatkist inmiddels ook een andere lucratieve bron van inkomsten hebben gevonden om gaten in de begroting te vullen. Tussen februari 2011 en februari 2016 zijn de prijzen van niet-alcoholische dranken in ons land met ruim 17 procent gestegen. 

Belangrijkste oorzaak volgens het CBS: het heffen van extra belasting op fris in 2014 en - sinds 1 januari van dit jaar - ook op sapjes en mineraalwater. De algemene prijsstijging in Nederland, dus zonder bemoeienis van de overheid, lag in dezelfde periode namelijk op ‘slechts’ 7,5 procent. 

Van alle dranken die verkocht worden in supermarkten en slijterijen is de prijs van mineraalwater sinds 2011 het hardst gestegen. Een fles bruisend of ‘plat’ water werd in vijf jaar tijd 30 procent duurder, hebben de statistici becijferd. Bijna de helft van de prijsstijging, melden ze, wordt veroorzaakt door de gestegen verbruiksbelasting. In januari 2014 werd die voor mineraalwater verhoogd van 4,13 eurocent naar 5,70 eurocent per liter. Na de verhoging per 1 januari 2016 bedraagt de belasting 8,83 eurocent per liter. 

Dat is evenveel als de heffing die al bestond voor frisdranken als cola en limonade. Die drankjes werden in vijf jaar tijd bijna 25 procent duurder. Van die stijging belandde 5,3 procent rechtstreeks in de staatskas. Vruchten- en groentesappen stegen relatief het minst. De prijs ging in vijf jaar tijd met 9 procent omhoog. Daar staat weer tegenover dat bijna twee derde van die stijging veroorzaakt wordt door de gestegen gebruiksbelasting, meldt het CBS. 

Finland is qua prijsstijging voor niet-alcoholische dranken met een plus van 21 koploper in Europa. Het land waar levensmiddelen traditioneel duur zijn, wordt op de voet gevolgd door Nederland, dat een stijging van 17 procent laat zien. België bezet met een toename van 12 procent de derde plek. Ter vergelijking: de gemiddelde prijsstijging in de eurozone over de afgelopen vijf jaar bedroeg 6 procent. 

Het scheelt handenvol geld

Duitsland zit precies op het gemiddelde en de prijzen van met name mineraalwater waren daar sowieso al lager dan in ons land. Het gevolg: naast brandstof, alcoholische dranken, drogisterijproducten en rookwaar hebben Limburgse consumenten nog een extra reden om hun euro’s niet in eigen land, maar bij de buren uit te geven. 
De overheid hoopt aan de belastingverhoging op frisdrank 244 miljoen euro over te houden. Of dat bedrag wordt gehaald, is onzeker. 

De verhoging van de accijns op bier in 2013 leverde ‘slechts’ 24 in plaats van de begrote 39 miljoen euro op. Belangrijkste oorzaken: afname van de totale bierconsumptie en toename van het ‘kooptoerisme’ in de grensregio’s. Dat laatste zou bij frisdrank ook wel eens het geval kunnen zijn. „Je bent gek als je het niet doet”, zegt Kirsten Keesmekers (28) uit Sittard. Zij koopt sinds enige tijd met name cola en andere frisdrank ‘over de grens’ in Tudderen. „Mijn ouders kwamen hier al elke week en ik doe het nu ook. Het scheelt handenvol geld.” 
Keesmekers sluit aan bij Limburgse kooptoeristen die de talrijke drankenhandels en supermarkten in de Duitse grensplaatsen al bezochten voor alcoholische dranken en nu dus ook komen voor ‘fris’ .

Waarom moet het bij ons zo duur zijn? 

De prijzen van bier, wijn en gedistilleerd stegen in ons land sinds 2011 met gemiddeld 10 procent. „Waarom moet het bij ons zo duur zijn? Ik heb het idee dat vooral de Staat profiteert,” vraagt Mirjam Mostert (32) uit Sittard zich af, terwijl ze op de parking voor de Aldi in Tudderen enkele dozen Hugo Frizzante en en wat flessen wijn („het is voor een feestje”) in de kofferbak laadt. 
De statistici van het CBS bevestigen haar vermoeden: ruim de helft van de prijsstijging van alcoholhoudende dranken is een direct gevolg van de hogere accijns, heeft het statistiekbureau becijferd. 
Mostert beseft dat het kooptoerisme ten koste gaat van de Nederlandse winkeliers. „Het is eigenlijk best sneu. Ze kunnen er niets aan doen dat de prijzen in Duitsland lager zijn, omdat onze overheid de belasting verhoogt, maar als klant koop je toch daar waar het goedkoop is.” 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →