Spotters leiden trucks uit de file

Print
Spotters leiden trucks uit de file

Afbeelding: ANP

File? Dat ligt straks niet meer aan het vrachtverkeer. Verladersorganisatie EVO, brancheorganisatie TLN, regionale overheden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben gisteren handtekeningen gezet onder een langjarig programma van samenwerking om de drukte tijdens de spits te verlichten en diverse regio’s beter bereikbaar te maken. Kosten: 39 miljoen euro.

Het is hoog tijd voor vernieuwing, vindt Arthur van Dijk, voorzitter van de brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). „Het wordt de komende jaren fors drukker op de weg en op het water. De economie trekt aan. Bovendien komt er meer vracht, nu van Schiphol en later door de komst van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam.” Het vrachtverkeer veroorzaakt volgens TLN nog geen half procent van al die files. Maar vertraging kost per vrachtwagen zeker 70 euro per uur. De fileschade voor het Nederlandse bedrijfsleven wordt op minimaal 650 miljoen geschat. 

SLIM 
Het bedrijfsleven en de overheid steken nu samen 39 miljoen euro in allerlei slimme oplossingen. Op de planning staat onder andere een meerdaagse verkeersverwachting die straks de beste rijtijden voorspelt. Eén van de instrumenten tegen overvolle wegen is truckspotting. Truckspotters letten op vrachtwagenchauffeurs in de file en helpen met alternatieven.  Truckspotting is al getest, weet TLN-voorman Van Dijk. 
Een bedrijf maakt tijdens de spits opnames van langsrijdend verkeer. Op basis van de logo’s op de vrachtwagens in de file wordt contact gezocht en dan volgt slim overleg met de transporteur en diens klanten, zo vertelt hij. 

LOGISTIEK MAKELAAR
„Die truckspotter is een logistiek makelaar. Hij zoekt naar andere aanlevertijden of verbetering in de planning. Dat geeft de klant de zekerheid dat de spullen op tijd komen. Bovendien gaan de kosten omlaag, in brandstof en tijd. En minder dieseluitstoot is beter voor het milieu.” Een hele reeks slimme projecten staat op stapel in onder andere de Randstad, Brabant, de regio’s rond Zwolle, Apeldoorn, Arnhem-Nijmegen en Twente. Ook wordt onderzocht of vervoer van stadsrand naar het centrum efficiënter kan. „Steden stellen milieuzones in en vaste bezorguren voor vervoerders. We werken nu aan plannen waarin bedrijven lading delen. Dan stoppen bijvoorbeeld twee grote trucks aan de rand van de stad met voorraad voor verschillende drogisterijketens. Eén bestelauto rijdt van daaruit door om beide drogisterijen te bevoorraden. Zo dragen we ook bij aan de leefbaarheid in de stad.” Eind volgend jaar wordt de balans opgemaakt van de experimenten. 

VERKEERSVERWACHTING 
Transport en Logistiek Nederland hoopt dan tevens een eind op streek te zijn met de eerder genoemde ‘verkeersverwachting’. Voorzitter Van Dijk wil dat overheden en transporteurs hun sterk toegenomen digitale gegevens delen om een meerdaagse verkeersverwachting mogelijk te maken. „Dan kunnen transportbedrijven bijvoorbeeld binnenvaart met vrachtwagens afwisselen of nog meer lading delen op routes. Ook kun je elke rit strak plannen. Dat is slimmer, goedkoper en duurzamer.” De verkeersverwachting moet er nu komen, benadrukt TLN, voor het fileleed weer toeneemt: „We hebben haast om de drukste regio’s beter bereikbaar te maken.”

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →