Als hij maar geen renner wordt

Print
Als hij maar geen renner wordt

Afbeelding: MGL

Als hij maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien halfdood’, zong Boudewijn de Groot in 1973 in ‘Jimmy’. Anno 2016 is ‘als hij maar geen wielrenner wordt, ze rijden hem misschien dood’ een stuk toepasselijker.


Dat de wielersport bol staat van het gevaar en de dood achter elke boom schuilt, bleek zondag in Gent-Wevelgem. Terwijl wereldkampioen Peter Sagan naar de overwinning sprintte, vocht Antoine Demoitié voor zijn leven in een ziekenhuis in Lille. De onbekende Waal, die reed voor het bescheiden Wanty-Groupe Gobert, ging halverwege de koers onderuit. Toen hij zich wilde oprichten, werd hij aangereden door een motor en geraakt aan zijn hoofd.

Een fatale klap bleek later. Antoine Demoitié: behalve ingewijden had tot vorige week niemand ooit van hem gehoord. 

Nu is hij het symbool voor alles wat er fout kan gaan in de koers en dat is een heleboel. De waslijst aan ongevallen begint akelige proporties aan te nemen. Op weg naar de eindzege in de Classica San Sebastian werd Greg van Avermaet vorig jaar van de sokken gereden. In Kuurne-Brussel-Kuurne was Stig Broeckx het slachtoffer: de Belg van Lotto-Soudal kwam ervan af met een gebroken sleutelbeen, gebarsten rib en een gekneusde hand. Ook Peter Sagan, Sergio Paulinho (Vuelta, 2015) en Jakob Fuglsang (Tour 2015) werden omver gereden en iedereen herrinnert zich nog het Tour-drama Johnny Hoogerland. 

Omdat er altijd schuldigen worden gezocht als het ergens fout gaat, krijgen de motards in het peloton de zwartepiet. Ze zijn met te veel, ze rijden te hard, ze houden zich niet aan de regels. Kortom: ze gedragen zich onverantwoord en brengen de veiligheid van de renners in gevaar, zo heet het. De waarheid zal, zoals vaak, wel ergens in het midden liggen.

In het geval van Antoine Demoitié was er vooral sprake van domme pech. De man die de onfortuinlijke renner aanreed, had veel ervaring en heeft, voor zover bekend, geen aantoonbare fouten gemaakt. Voor de internationale wielerunie (UCI) moet het noodlottige ongeval hoe dan ook een signaal zijn om de regelgeving nog eens onder de loep te nemen en het aantal motards in de koers te beperken. 

Of de wielersport ermee geholpen is? Steeds meer blijkt dat wielrenners vogelvrij zijn. Niet alleen in de koers, maar ook erbuiten. Hoe kwetsbaar renners zijn, bleek toen vijf teamgenoten van Giant-Alpecin in januari van de weg werden gemaaid tijdens een trainingskamp in Spanje.Wonder boven wonder vielen er geen doden, maar de ravage was enorm. Onder anderen kopman John Degenkolb en de FransmanWarren Barguil werden afgevoerd met zware blessures. Vorig jaar nog kwamen tweeWaalse renners om het leven bij trainingsongevallen. 

Laurens ten Dam werd vorige zomer vlak over de grens bij Maastricht aangereden. Balans: een gebroken rugwervel en weken inactiviteit. 

Veiligheid is in de wielersport een relatief begrip. Met het verplicht dragen van een koershelm is het gevaar bij lange na niet geweken. Het huidige wielrennen is gevaarlijker dan Formule 1. Fernando Alonso maakte in de Grand Prix van Australië zo’n enorme klap dat zijn bolide de aanblik had van een kapot getrapt blikje sardienen, maar zelf oogde de Spanjaard hooguit een tikje beduusd, alsof hij te grazen was genomen bij een kussengevecht. 

De hightech van de F1 is niet besteed aan de eenzame fietser. Antoine Demoitié had alleen zijn eigen karkas ter bescherming en dat bleek niet sterk genoeg. 

Voetbal of wielrennen? Als ouder zou ik geen seconde twijfelen. Het is de keuze tussen een afgeknapte hamstring of - in het ergste geval - een gebroken been en een gewisse flirt met de dood. Wielrenners dansen steeds vaker op een dun koord. 

Achter elke bocht schuilt de man met de zeis. De omgeving van Antoine Demoitié weet er sinds zondag alles van. 

Reageren? p.delait@mgl.nl 
 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →