En weer bleef een tafel in het restaurant leeg

Print
En weer bleef een tafel in het restaurant leeg

Bij Café 1900 in Maastricht komt het een paar keer per week voor dat mensen die gereserveerd hebben, niet komen opdagen. Afbeelding: Loraine Bodewes

Wat doe je als restauranthouder als mensen een tafel bij je reserveren maar vervolgens niet komen opdagen en ook niet reageren op je telefoontje? Een aanbetaling vragen, het creditcardnummer noteren of een zwarte lijst aanleggen? Restauranthouders zijn er nog niet uit.

Vier tafels bleven paaszondag onbezet in Café 1900 in Maastricht. Vijftien mensen die gereserveerd hadden, zijn gewoon niet gekomen. Een strop van zeker 400 euro, schat eigenaar Peter Magné. Want aan die tafels heeft hij niks kunnen verdienen en met de ingekochte zalm en asperges kon hij niet veel meer beginnen. En dat extra personeelslid had hij eigenlijk ook niet hoeven optrommelen. 

Het lijkt wel of het steeds vaker voorkomt, zegt hij. Dat mensen reserveren maar niet komen. „We houden de hele avond de tafels bezet en moeten ‘nee’ verkopen aan mensen die graag bij ons hadden willen komen eten. Dat vind ik nog het ergste.” 

Natuurlijk heeft Magné de mensen die gereserveerd hadden gebeld om te vragen wat er mis was gegaan. „Ik dacht, de zomertijd is ingegaan, dan kun je je vergissen. Maar de mensen namen niet eens de telefoon op.” Samen met zijn vrouw Gemma runt hij al bijna dertig jaar dit café aan het Orleansplein. 

Dat kan natuurlijk gebeuren, maar bél dan even

No-show, het niet komen opdagen na een reservering, neemt toe, zeggen ze. Net als reserveren voor bijvoorbeeld 21 personen en dan maar met 11 man komen. „De rest kon niet, roepen ze dan doodleuk als ze binnenkomen. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar bél dan even”, zegt Magné. „Dan hoef ik niet al die plaatsen bezet te houden.” 

Mensen schamen zich nergens meer voor, zegt hij. „Ze reserveren gewoon op drie plaatsen en waar ze die dag dan toevallig in de buurt zijn, gaan ze eten. En niet afbellen hè.” Hoe vaak komt het voor dat Café 1900 met lege tafels blijft zitten? „Iedere week wel een paar keer.” En vorig jaar, tijdens de Dolle Konijndagen, na carnaval, kwamen 27 van de 600 mensen niet opdagen. 
Terwijl er nog 200 mensen waren die graag hadden willen komen. Het ergste was wel die keer dat er voor 24 personen was gereserveerd, het eten al besteld was, „varkensfilet met champignonroomsaus, een gerecht dat normaal niet op de kaart staat” en er niemand kwam. „Geen telefoontje, geen e-mail niks.” 

Ik ben nu zover dat je dan niet bij mij kunt reserveren

Peter en Gemma Magné zitten er wat verslagen bij in hun restaurant. „Tja, wat kun je eraan doen?” Toen Peter paaszondag de balans van die dag aan het opmaken was en hij vier keer ‘niet gekomen’ moest noteren, besloot hij er een paar zinnen aan te wijden op Facebook met het idee: misschien zet ik iemand aan het denken. De volgende ochtend, hij was nog maar net wakker, hadden al meer dan honderd mensen gereageerd. Ze vonden vooral dat Peter ‘de namen van die schoften openbaar moest maken’. „Dat gaat me te ver.” 

Maar wat kun je wel doen? Magné, die in het bestuur zit van Horeca Nederland afdeling Maastricht/ Heuvelland, zegt dat het probleem daar regelmatig ter sprake komt. „Niemand heeft een oplossing. Ik vraag tegenwoordig bij reserveringen wel altijd het telefoonnummer, maar dat wil niet iedereen geven. Ik ben nu zover dat je dan niet bij mij kunt reserveren.” Een telefoonnummer is overigens nog geen garantie, zegt hij. „Als mensen niet komen, bel ik meestal na een halfuurtje om te vragen wat er aan de hand is. Of ze nemen niet op, of ze zeggen dat er iets tussen is gekomen. Maar niet op het idee komen om even te bellen...” 

In Café 1900 ligt naast de telefoon een lijst met tientallen namen van mensen die ooit na een reservering niet kwamen opdagen. Als die bellen, zit de zaak ‘vol’. „Het is niet anders, ik moet dat doen om mezelf te beschermen.” Een aanbetaling of creditcardgegevens vragen, vindt Magné niet bij zijn zaak passen. Het jaagt ook klanten weg. 

In Venlo heeft Mark de Jong van hotel-restaurant Van der Valk ‘bijna dagelijks’ te maken met gereserveerde tafeltjes die leeg blijven. Het probleem is toegenomen, constateert ook hij. „Een kwalijke zaak. Wij zijn nog een groot bedrijf, dat wel iets kan opvangen, maar bij kleine restaurants scheelt een no-show behoorlijk in de dagomzet. En ze blijven met de producten zitten.”

Wegblijven zonder bericht komt bij alle restaurants voor

Ook Van der Valk noteert telefoonnummer of mailadres van degene die reserveert. Een jaar of tien geleden gebeurde dat nog niet. Was ook niet nodig. Het bedrijf stuurt ook vaak een bevestiging van de reservering. „Dan zeggen ze toch minder snel af.” Komen mensen toch niet opdagen en is het druk in de zaak, dan gaat de tafel na een halfuur gewoon naar een ander. Bij populaire evenementen zoals de Silvesterparty vraagt Van der Valk mensen vooraf te betalen. „Ja, daar kwamen de eerste keer wel wat vragen over.” 

Wegblijven zonder bericht komt bij alle restaurants voor. Beluga, het sterrenrestaurant in Maastricht, noteerde vorige maand tijdens de kunst- en antiekbeurs Tefaf maar liefst 74 no-shows. „Nu was er tijdens de beurs genoeg belangstelling om die tafels weer te vullen maar ik vind het wel ongelooflijk”, zegt eigenaar Hans vanWolde. Hij kan er maar niet aan wennen dat gereserveerde tafels regelmatig leeg blijven. „Ik snap dat niet. Je moet bij mij vaak maanden van tevoren reserveren. Daar moet je je toch enorm op dat bezoek verheugen. Dan kan het toch niet zo zijn dat je niet komt?” Om zoveel mogelijk no-shows te voorkomen, vraagt ook Beluga e-mailadressen en telefoonnummers. 

Mensen krijgen een week voor hun reservering een herinneringsmail en een paar dagen later nog een sms. „Als ze toch niet verschijnen, bellen we ze. Een rekening sturen kan niet, terwijl we wel kosten hebben gemaakt. ‘We hebben echt afgebeld’, hoor je dan vaak en dan weten ze niet meer wie ze aan de lijn hebben gehad. Hun namen komen dankzij ons digitale systeem op de zwarte lijst. Voortaan worden ze geweigerd.” 

Van Wolde verwacht dat je in de nabije toekomst in elk geval bij de duurdere restaurants alleen nog kunt reserveren als je je creditcardgegevens achterlaat. „Als je dan niet komt opdagen, kunnen we in elk geval onze kosten afschrijven. Want het gaat hier natuurlijk wel om onze business.” 

Reageren? m.evers@mgl.nl 


 

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje