Blije kijkers in het echt ontmoeten

Fans van Ties Granzier konden tijdens de Meet and greet op
de foto met hun idool.

Fans van Ties Granzier konden tijdens de Meet and greet op de foto met hun idool.© Jean-Pierre Jans

Tientallen populaire YouTubers, onder wie de Limburgers Dylan Haegens, Ties Granzier en Colin Wijnholds, ontmoetten zaterdag duizenden huilende, schreeuwende en van top tot teen trillende fans.

Nick Bruls

Met de rug tegen de kluisjes geleund zitten vijf meiden van een jaar of veertien het gezicht te poederen. Daarna volgt een laag gloss op de lippen en wordt gecheckt of tussen de tanden nergens een restje eten is verdwaald. Want stel je eens voor: die vrijgezelle YouTuber ziet je wel zitten. Kun je moeilijk met een bleek koppie rondlopen. Maar de concurrentie is moordend. Westergasfabriek, Amsterdam. De Gashouder op het terrein is volgelopen met drieduizend voornamelijk vrouwelijke fans die hun idool willen ontmoeten. Het festival Veed is daar samen met de later in de maand geprogrammeerde Dutch YouTube Gathering de ideale gelegenheid voor. Tientallen bekende en minder bekende online videomakers zijn present. De sterren van nu maken reacties bij hun publiek los zoals Doe Maar en de Back- street Boys dat in hun tijd deden. Alleen: als zo’n voormalige popster zich deze zaterdag in de menigte zou begeven, zou hij gefrustreerd naar huis gaan. Niemand herkent hem. Onder de YouTubers ook een aantal Limburgers. Venraynaar Dylan Haegens (23 jaar, 677.000 abonnees) bekijkt de krioelende massa pubers vanaf het hoge vipdeck. Met een rood hoofd van de inspanning vangt hij petjes, signeert die en gooit ze weer terug. Een piepjonge beginnende vlogger met de naam ‘Joppieboy’ heeft de security omzeild en vraagt lief of Dylan wat wil zeggen op zijn kanaal. Dylan doet dat. „Normaal zie je alleen reacties onder een video, nu ontmoet je de blije kijkers in het echt. Dat is leuk. Het Justin Bieber-effect is bizar. Gillen, huilen... Je probeert met zo veel mogelijk fans te praten en op de foto te gaan.”

Normaal zie je alleen reacties onder een video, nu ontmoet je de blije kijkers in het echt.

Haegens is daarin echter beperkt. „Voor de grote namen is vrij door de zaal lopen niet mogelijk. Te gevaarlijk, zeggen ze.” Voor die gevallen heeft Veed georganiseerde, maar daarom niet minder hysterische meet-and-greets in een ander gebouw gearrangeerd. Met rijen als in de Efteling. Iedere YouTuber is daar een uur lang paraat. Ook de uit Linne afkomstige Ties Granzier (16), goed voor ruim 330.000 abonnees. Hij wordt ongemakkelijk van de aandacht. Als de beveiliging gedoseerd weer een groepje uitgelaten fans op hem loslaat, trekt een meisje een volle sprint richting de blonde Limburger. Ties snapt net op tijd: deze ‘Dafne Schippers’ wil geknuffeld worden. Een ander wenst een kusje op de wang. De tafel voor hem raakt steeds voller met cadeaus, die na het uur in een grote blauwe zak verdwijnen. Een tiener uit Middelburg heeft een handtekening van Ties. Een meisje uit Enschede geeft zwaar opgewonden haar vriendinnetje een high five. Er vloeien tranen. Zo dicht waren ze nog nooit in de buurt van Ties, hun idool. Vragen naar het waarom is zinloos. Ze happen naar adem en kunnen geen volzin meer produceren. Alleen wat losse flodders: ‘grappig’, ‘leuk’ en ‘knap’. Eigenschappen waarmee Ties meisjes aan het huilen maakt. „Ja”, zegt hij vol ongeloof. Een diepe zucht, een slok water. „Ik weet het”, realiseert hij zich droogjes.

Ze happen naar adem en kunnen geen volzin meer produceren. Alleen wat losse flodders: ‘grappig’, ‘leuk’ en ‘knap’.

Wie een beetje succesvol is op YouTube, verdient een aardige cent aan advertentie-inkomsten, sponsoring en fanproducten. Wat het precies oplevert, weten de makers al lange tijd knap geheim te houden. Het doet aan de populariteit niks af. De gekte rondom de vaak nog erg jonge personen kent geen maat. „Oh my God!”, zegt een haast hyperventilerend meisje na haar ontmoeting met haar idool. „Ik maakte een grapje en hij lachte!” Haar vriendinnen lachen mee, maar enige jaloezie valt ook te bespeuren. Thuisblijvers worden per WhatsApp op de hoogte gebracht. Op dit succes kun je als tienermeisje jaren teren. Voor iedereen die buiten de generatie valt, is het lastig te snappen wat zo leuk is aan de video’s. Enzo Knol doet tot in het oneindige verslag van wat hij doet op een dag. Haegens maakt lijstjes van bijvoorbeeld meest sexy beroepen of manieren hoe je uit de klas gestuurd kunt worden. Ties geeft commentaar terwijl hij een game speelt of doet op grappige wijze collega’s na. Ze scoren daar kijkcijfers mee waar tv-zenders jaloers op zijn. Het slaat aan, omdat de jeugd zich erin herkent. „Ze zijn een spiegel voor jongeren. En door hun bekendheid maken ze ook toffe dingen mee”, legt Rik Spruijt van onderzoeksbureau Youngworks uit in De Volkskrant. Daardoor is het platform de laatste jaren uitgegroeid tot een serieuze entertainmentindustrie. En daar hoort een grootse fanmeeting bij.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee