Hard spel om trein en bus

Print
Hard spel om trein en bus

Afbeelding: MGL

Lang ging het hard tegen hard tussen provincie en vervoerder Veolia. Gisteren werd de strijdbijl begraven. Na wat beloftes over en weer koos Veolia eieren voor zijn geld. Nu moet concurrent Arriva aan de bak om in december klaar te zijn.


Jazeker, het is nog haalbaar om in december 2016 alles klaar te hebben, verzekert Arriva-directeur Anne Hettinga. De Fries daalde gisteren af naar het Limburgse gouvernement om eindelijk de overwinning te kunnen vieren. 
‘Zijn’ Arriva mag vijftien jaar lang het regionale bus- en treinvervoer in Limburg regelen. Een overwinning die hij voor de poorten van de hel weg heeft moeten slepen. Het is uiteindelijk een combinatie van politieke en zakelijke powerplay die leidde tot deze uitkomst, die uiteindelijk toch nog eerder kwam dan verwacht. Veolia trok alle registers open om het vervoer in Limburg te behouden. Het ging daarbij hard tegen hard. Dat leidde tot verstoorde verhoudingen met de provincie en pesterijen over en weer. Voorbeelden? 

Het vervoerbedrijf haalde nieuwe bussen weg uit Limburg, greep alle mogelijke juridische procedures aan om het Limburg zo lastig mogelijk te maken. Bezwaren werden op het laatste moment ingediend, om tijd te rekken. De provincie mepte hard terug door te dreigen met schadeclaims.Was het immers niet oud-Veoliadirecteur René de Beer die belangrijke informatie naar de NS had gelekt waardoor de Limburgse aanbesteding mislukte en Arriva uiteindelijk de klus kreeg? En dat rijden met verouderde bussen, was dat niet tegen de afspraken in de concessie? Limburg dreigde acht ton boete op te leggen. Volgens de overlevering was het Veolia dat voor de druk zwichtte en naar de provincie stapte om de zaak op te lossen. Er kwam een deal, maar het bleef tot het laatste moment onzeker of iedereen akkoord zou gaan. 

De afspraken zijn nu helder. Veolia helpt Arriva zo veel mogelijk bij de snelle overgang naar de nieuwe concessie. Ook de overgang van het personeel verzorgen de twee zo veel mogelijk samen. Veolia mag in ruil met de oude bussen blijven rijden, en wordt daar niet voor beboet door de provincie. De provincie zal ook geen schadeclaims indienen tegen Veolia. In ruil gaat het bedrijf door met het inzetten van extra treinen op de Maaslijn van Roermond naar Nijmegen. Die treinen staan niet in de concessie, maar Veolia levert ze toch. Als bedankje krijgt Veolia eind dit jaar de prestatiebonus van 1,2 miljoen euro die de provincie, vanwege alle ruzie, het liefst had beperkt. 

Anne Hettinga van Arriva kan de champagne ontkurken

En Arriva? Dat bedrijf belooft dat in december alle nieuwe bussen en treinen klaar zijn voor de Limburgse klus. Al is ‘nieuw’ een relatief begrip. De zestien dieseltreinen van Veolia op de Maaslijn, neemt Arriva over tot de elektrificatie van die lijn is afgerond in 2020. De treinen worden gestript en in nieuwe stijl opgebouwd. Zo zullen de gehate driezitsbanken verdwijnen, verzekert directeur Hettinga. Het bedrijf huurt nog zeven extra treinen in om de drukte in de spits op te vangen. 
In totaal moeten er 34 nieuwe treinen komen. Die worden nu door treinenbouwer Stadler in Hongarije, Polen en Zwitserland gefabriceerd. 

En ze zijn volgens Hettinga dus gegarandeerd op tijd klaar. De eerste wordt in juni geleverd. Een opluchting voor de provincie, die niet zit te wachten op een herhaling van het drama van tien jaar geleden. Toen startte Veolia noodgedwongen met oude rammelende NS-treinen, omdat de nieuwe niet bijtijds besteld hadden kunnen worden. 

Venlo krijgt bij de start van de nieuwe concessie vijftien elektrische bussen. Binnen drie jaar zullen ook in Maastricht dertig elektrische bussen rijden, meldt Arriva. Het is de bedoeling dat in 2025 alle 250 Limburgse bussen elektrisch rijden. Daarmee is tegen die tijd het volledige Limburgse ov emissievrij. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck is het bijzonder dat ook bussen in het buitengebied volledig elektrisch worden.