Guido zoekt internationaal succes

Print
Guido zoekt internationaal succes

Guido en Wendy Dieteren eerder deze maand bij de première van de musical De Tweeling. Afbeelding: Marcel van Hoorn

De Markt van Kerkrade vormt op 13 augustus het decor voor een internationale tv-registratie van een concert van Guido’s Orchestra. Guido wil niet alleen de weg vinden naar Duitsland en Engeland, nee ook China, Japan en Zuid-Amerika zullen er aan moeten geloven.

Guido Dieteren, naamgever en leider van Guido’s Orchestra, viel al nooit te betrappen op een gebrek aan energie. Maar deze week zou zelfs hem niet in de koude kleren kunnen gaan zitten. Hij geeft „een belangrijke persconferentie”, zoals hij het op dinsdag zelf aankondigt bij TV Limburg. Hij moet even per trein op en neer naar München - het grondpersoneel op de Duitse luchthavens staakt - voor een bespreking met partner Bunte Entertainment Verlag GmbH. Verder zit hij dus dinsdag in de studio bij TV Limburg en vindt hij tijd om nog snel de krant telefonisch te woord te staan. „Vannacht om vier uur moet ik thuis vertrekken om rond vijf uur in Aken op de trein te springen.”

De bespreking in Zuid-Duitsland en de persconferentie hebben nadrukkelijk met elkaar te maken: gisteren kondigde de violist aan dat hij en zijn orkest op 13 augustus een groot concert gaan geven op de Markt in Kerkrade. Hij trekt daarbij alle registers open, zowel technisch, muzikaal, als op het vlak van gastartiesten. „Het moet er heel internationaal uit gaan zien. We werken met veertien camera’s, een crane (een camera op een lange, flexibele arm) en een steadicam. Die laatste volgt bijvoorbeeld de artiesten als ze van het podium af gaan of juist er vanaf de Markt op komen”, vertelt Dieteren. Hij wil namelijk ten volle gebruik maken van de ambiance die de Markt biedt. „En muzikaal gaan we dingen uitvergroten, zodat de kijker ziet dat het niet uit een theater komt. Denk bijvoorbeeld aan een omvangrijke groep trommelaars in een percussiestuk. Dit wordt voor onze doelgroep het mooiste zomeravondconcert ooit.”

Tijdens het concert zal de orkestleider zijn aankondigingen in drie talen doen, terwijl die later nog in acht andere talen worden vertaald. Onder meer voor China, Japan en de Zuid-Amerikaanse landen. Dieteren, en in zijn slipstream echtgenote en zangeres Wendy Kokkelkoren, werkt al enige jaren aan een doorbraak in Duitsland. „Stukje voor stukje bouwen, bouwen, bouwen”, zegt hij daar zelf altijd over. Om de weg naar het Duitse publiek enigszins te effenen zullen in Kerkrade onder andere de populaire Oostenrijkse zanger Hansi Hinterseer en boyband VoxxClub als ‘special guest’ optreden. Het spreekt voor zich dat zij live worden begeleid door The Worlds No 1 Poporchestra, zoals Guido’s Orchestra zonder vorm van valse bescheidenheid wordt genoemd in het persbericht waarin het concert in Kerkrade wordt aangekondigd.

Wij gaan swingen

In hetzelfde persbericht meldt Guido Dieteren dat het concert een eigentijdse versie van de bekende Engelse Night of the Proms moet worden. Is dat muzikaal gezien niet een ietwat te grote broek aantrekken? „Ik bedoel met die uitspraak dat het concert het chique gevoel van de proms moet krijgen, maar dat het wel eigentijds moet zijn. Wij gaan swingen.” Dieteren stapt niet alleen in dit project. Hij heeft zich verzekerd van de beste begeleiding. Zo is één van de mensen die aanwezig zijn bij het gesprek in München Werner Kimmig. Dat is de man achter de shows van Duitslands ‘heisseste Sängerin’ Helene Fischer, maar zijn bedrijf is ook verantwoordelijk voor de registratie van onder meer de uitreiking van de televisieprijs Bambi. Via hem is het orkest uitgenodigd ook weer op te treden in de bekende zomer tv-show Immer wieder Sonntags. „Duitse uitgevers steunen ons, er zitten goede sponsorpakketten rond het orkest. Nee, er is geen sprake van enig risico gezien de enthousiaste reacties”, aldus Dieteren.

Om de Duitse markt ter wille te zijn, heeft Dieteren Duitse hits opnieuw gearrangeerd. Zoals de megahit van Nena Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann. Via Mojo en Marco Borsato heeft Dieteren contact kunnen leggen met de beste mensen op het gebied van radio, televisie en pers. „De wereld vraagt om studio-opnames die op de achtergrond op hetzelfde volume kunnen worden gedraaid. Ik zelf hou meer van live. En ook Duitsland wil concerten”, zegt hij. „Dit concert moet de klapper worden. Niet alleen in Duitsland, maar het moet ook de markt in andere landen openbreken. Ik ga niet voor niets uren in die trein zitten. Overigens ging ik vroeger alleen naar dat soort besprekingen, nu zijn we met z’n vijven. Dat legt meer gewicht in de schaal. Door het grote team en de gegroeide ervaring ervaar ik ook veel minder stress. Ik kan me zo meer focussen op de inhoud. Ondanks die uitgebreide begeleiding beslis ik op muzikaal vlak alles zelf.”