Op de kop ga je pas nadenken

Print
Op de kop ga je pas nadenken

Een voertuig besturen vergt concentratievermogen. Afbeelding: Mijntje Wismans

Brabander - Appende automobilisten, roekeloze tractorrijders, multitaskende truckers, scheurende e-bikebejaarden, fietsers met oortjes - over de gevaren in het verkeer.

Martie Aarts is een boerenzoon. Hij kent zijn pappenheimers. Een tractor mag maximaal 25 kilometer per uur rijden, maar vaak worden snelheden bereikt tot wel 60 kilometer. „Vooral jongeren rijden vaak vol gas. Ze beseffen niet dat een tractor een moordwapen is.” Hij is een groot voorstander van het verplichte rijbewijs voor tractorbestuurders vanaf zestien jaar, dat vorig werd ingevoerd. Natuurlijk, het is zijn broodwinning. 

Aarts is eigenaar van de Tractor Academie, die rijlessen aan tractorbestuurders geeft. Zijn doel is vooral om ongevallen te voorkomen. 
Ter illustratie: in Nederland komen per jaar gemiddeld vijftien mensen om bij ongelukken met landbouwvoertuigen. „Veel jongeren hebben alleen maar gefietst voordat ze een grote tractor onder hun kont krijgen. Ze kennen de regels niet en rijden te hard.” 
Martie Aarts staat met een tractor en aanhanger op het Schouwburgplein in Venray, waar een verkeersmarkt wordt gehouden door bewoners van de wijk Landweert. Verkeersschool De Bruijn houdt er een verkeersquiz. De verslaggever beantwoordt vier van de tien vragen goed. „Je mag maar één vraag fout hebben van het CBR”, vertelt Petra de Bruijn. Ze kan zich wel voorstellen dat de kennis van een vijftigplusser niet meer up-to-date is. Bovendien zijn sommige regels krom. Zo ben je niet verplicht een gevarendriehoek in de auto te hebben. Als de knipperlichten echter niet werken, dan is er maar één geldig alternatief: de gevarendriehoek. 

Veel jongeren hebben alleen maar gefietst voordat ze een grote tractor onder hun kont krijgen

De Bruijn vraagt of ik interesse heb om een ritje met een instructeur te maken. „Om te kijken of er zaken te verbeteren vallen.” Midden op het plein staat Veilig Verkeer Nederland met een kantelsimulator. Bezoekers kunnen in een auto stappen die vervolgens op de kop wordt gehangen. Het doel: de automobilist wijzen op het belang van de veiligheidsgordel. Die gordel moet niet te slap zitten, anders klap je met je hoofd naar voren bij een botsing. Hij moet niet te hoog zitten, anders snijdt die je in de hals. En hij moet niet te laag zitten, anders glijdt die van de arm. Aldus Aart de Heer. Als je ondersteboven hangt, moet je eerst de benen tegen het dak plaatsen, jezelf omhoog duwen en de gordel losmaken. „Als je je benen niet onder je lichaam plaatst, val je met je volle gewicht op je hoofd.” 

De Heer vertelt dat veel vrachtwa- genchauffeurs geen gordel dragen. „Dat zien ze als een belemmering van hun bewegingsruimte. Ze rijden vaak met de voeten op het dashboard, met de cruise control aan. Ze zijn vooral bezig met bellen en de administratie bijwerken.” 
De VVN’er heeft nog wel een tip: de ResQme. Gereedschap om te ontsnappen uit een auto. Een combinatie van een ruitentikker en gordelsnijder, in de vorm van een sleutelhanger. Het district Limburg van Veilig Verkeer Nederland heeft een eigen kraam in Venray. Bezoekers mogen een enquête invullen over afleiding in de auto. Neem je de telefoon in de auto op? Ehh.. ja. Maar meestal bel ik handsfree. Stel je de navigatie in tijdens het rijden? Ja. Fout, fout, fout, zie ik de mevrouw van VVN denken. Toch krijg ik een sleutelhanger, pepermuntjes (‘BOB blijft fris’) en een alcoholvrij drankje. 

Ze rijden vaak met de voeten op het dashboard, met de cruise control aan. Ze zijn vooral bezig met bellen en de administratie bijwerken

René Verheggen legt ondertussen uit dat gedragsbeïnvloeding speerpunt van beleid is. Om tegelijkertijd te concluderen dat de politie slecht handhaaft. Niet op te hard rijden of door rood rijden. Niet op bellen of appen in de auto. Tegen hufterig gedrag wordt evenmin opgetreden. Verheggen verbaast zich over het gemak waarmee jonge fietsers hun leven in de waagschaal stellen. Door een slechte verlichting, door met zijn drieën naast mekaar te fietsen, door met oorjes muziek te luisteren of te bellen. 
Maar ook ouderen tarten hun lot. Waar ze normaal gewend zijn met een snelheid van 12 tot 15 kilometer per uur te rijden, willen ze met een elektrische fiets ineens tweemaal zo hard racen. Ofschoon hun reactievermogen is afgenomen en hun kennis van de verkeersregels steeds meer hiaten vertoont. Dat is haast vragen om ongelukken, meent Verheggen. Alles bij elkaar vindt hij het niet vreemd dat het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar steeg naar 621. 
 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →