De Gotthard Basistunnel is vrijwel geheel volgens plan in zeventien jaar tijd voor de prijs van 11 miljard euro gemaakt. Zwitserland heeft alles zelf betaald en is apetrots op het resultaat. De opening is een grote nationale gebeurtenis. Het bouwwerk bestaat in feite uit twee met elkaar verbonden tunnels met elk één spoor. Ze is een belangrijke schakel in wat de 'vrachtcorridor Rotterdam - Genua' wordt genoemd. De Nederlandse minister Melanie Schultz van Haegen is onder de genodigden.

Duitse en Italiaanse spoorwegprojecten die moeten aansluiten op de nieuwe lijn door de Alpen liggen nog erg ver achter op schema, maar dat drukt de feestelijke stemming in Zwitserland niet. De eersten die de tunnel door mogen rijden zijn woensdag duizend Zwitserse burgers. De hoogwaardigheidsbekleders moeten hen voor laten gaan. De opening is aan beide kanten van de tunnel, in Duits-sprekend Erstfeld aan de noordkant en bij de Italiaans-sprekende dorpen Bodio en Pollegio aan de zuidkant. De federale spoorwegen gaan uit hun dak met festiviteiten in het kader van de 'Gottardo 2016' tot en met 5 juni op een hele reeks stations in het hele land.

Lees hier hoe de nieuwe Gotthardtunnel van belang kan zijn voor de economie van Limburg en probeer de krant digitaal vier weken gratis.