‘Apocalyptisch’ treinongeluk stelt Belgen voor raadsel

Print
‘Apocalyptisch’ treinongeluk stelt Belgen voor raadsel

Afbeelding: ANP

Een menselijke fout, blikseminslag of sabotage door stakend spoorwegpersoneel? België tast in het duister over de oorzaak van het treinongeval, waarbij drie doden vielen.

Eén van de 36 gewonden van het treinongeluk tussen Namen en Luik ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis. Een passagierstrein met 40 inzittenden knalde zondagavond met vermoedelijk 100 kilometer per uur op een goederentrein met 2800 ton kalksteen.

,,De eerste wagon werd volledig opengereten, dat geeft een idee van de impact”, zegt burgemeester Francis Dejon van het nabijgelegen Saint-Georges-sur-Meuse. Hij spreekt van ‘apocalyptische’ beelden en vraagt zich af wat er met de treinbestuurder, één van de dodelijke slachtoffers, kan zijn gebeurd: ,,Als hij al heeft geremd, dan pas op het laatste moment.”

Onderzoek van zowel justitie als de spoorwegen dat nog weken, zo niet maanden kan duren, moet uitwijzen hoe de twee treinen op hetzelfde spoor konden belanden op elkaar konden inrijden.

Spoorwegbeheerder Infrabel bevestigde maandag al snel na het drama getuigenissen van omwonenden dat er eerder op de avond een blikseminslag op technische installaties van het spoor was geweest, maar de seininstallaties zouden op het moment van de botsing alweer normaal hebben gefunctioneerd. Eén van de opties die Infrabel nadrukkelijk niet uitsluit, is sabotage door stakend spoorwegpersoneel.

De afgelopen weken hebben we regelmatig voorwerpen op de rails gevonden

Spoorbedrijf en bonden, vooral in Franstalig België, liggen al weken met elkaar overhoop, met een reeks reguliere en wilde stakingen als gevolg. ,,De afgelopen weken hebben we regelmatig voorwerpen op de rails gevonden”, aldus Joël Bouffioux van Infrabel op de Franstalige publieke tv.

Christian Martin, secretaris van de Franstalige spoorbond, vindt dat een ‘gewaagde veronderstelling’, die ‘van weinig respect getuigt voor zowel de slachtoffers als het spoorpersoneel dat straks de trein moet bergen’. Hij verwijt de overheid een veel te trage invoering van automatische spoorbeveiliging, die volgens hem pas in 2025 is voltooid. Tot een versnelde invoering daarvan werd besloten in 2010, toen bij een botsing tussen twee passagierstreinen vlakbij Buizingen 19 doden vielen.

Op vrijwel dezelfde plek waar zondagavond de treinen botsten, pal langs de Maasoever, botste ook in 2008 al een passagiers- op een goederentrein, toen met een veertigtal gewonden, van wie twee ernstig. Bij het treinongeval zondagavond vielen 27 lichtgewonden, die in een veldhospitaal en een naburig klooster werden opgevangen. Negen zwaarder gewonden werden naar diverse ziekenhuizen overgebracht.
ernstig.

Eerdere treinongevallen in België:
4 mei 2013: Giframp na ontsporing goederentrein bij Wetteren (Gent), 1 dode, 2.000 mensen geëvacueerd.
15 september 2010: Treinbotsing bij Arlon, 23 lichtgewonden.
15 februari 2010: Treinbotsing bij Halle/Buizingen net onder Brussel, 19 doden en 162 gewonden, van wie 11 zwaar.
19 november 2009: Trein ontspoord in station van Mons, 1 dode, 1 zwaargewonde.
3 juli 2008: Treinbotsing op bijna dezelfde plek als zondagavond, 40-tal gewonden, twee ernstig.
27 maart 2001: Frontale treinbotsing bij Pécrot (Waals Brabant), 8 doden, 12 gewonden.
5 oktober 1991: Ongeluk met toeristische trein bij Luik, 7 doden, 30 gewonden.
13 juli 1982: Trein bij Aalter mist stopsignaal en botst op bus, 5 doden, 30 gewonden
27 juni 1976: Trein op traject Amsterdam/Brussel/Parijs ontspoord door wisselprobleem, 11 doden, 38 gewonden
15 augustus 1974: trein ontspoord op traject Charleroi/Brussel/Antwerpen, 18 doden, 48 gewonden
25 maart 1969: frontale treinbotsing bij La Louvière, 9 doden, diverse gewonden.
11 oktober 1967: 11 doden en diverse gewonden bij treinramp bij Luik.