Wilt u rood, wit... of blauw?

© ANP

© ANP

© ANP

thumbnail:
thumbnail:
thumbnail:

Blauwe wijn dreigt de terrashit van 2016 te worden. De hippe 25-plusser wordt er graag mee gezien. Revolutie in wijnland, of een vluchtige trend?

AD

Een geintje?
Toen hij er twee maanden geleden voor het eerst van hoorde, dacht Remco Moll dat zijn wijnleverancier een geintje maakte. ,,Blij dat ik toch naar hem geluisterd heb’’, vertelt de eigenaar van grand café 7080 in Almere. ,,Vijftien procent van de wijntjes die ik nu verkoop, is blauw. Gek gezicht, natuurlijk. Maar iedereen heeft het er over.’’


"De laatste weken gaat het met pallets tegelijk de deur uit."

Horecakenners tippen het als de terrashit van deze zomer. Importeur Vincent Janssen van wijnhandel Wijny beleeft al een ‘hele fijne zomer’ dankzij de Passion Blue Chardonnay, vertelt hij. ,,De laatste weken gaat het met pallets tegelijk de deur uit. Wij moesten ook aan het idee wennen, maar die kleur blijkt voor mensen echt een meerwaarde. Het ziet er gewoon vet uit. En de wijn is nog goed ook.’’

Zet je op verkeerde been
Blauwe wijn, legt Janssen uit, speelt met je hersens. ,,Hij zet je op ’t verkeerde been. Je verwacht mierzoet, want het lijkt eerder op sportdrank dan op wijn. Maar dan proef je - en krijg je een droge Chardonnay, heel aromatisch. Die verrassing werkt.’’ De kleur komt van anthocyaan, een natuurlijke kleurstof uit de schil van blauwe druiven, die witte wijn omtovert in blauwe. Janssen: ,,Puur natuur, dus. Dat moeten we wel aan iedereen uitleggen. Het is niks chemisch.’’

Innovatie
De trend is overgewaaid uit Spanje, waar blauwe wijn al aan een opmars bezig is. Ook een ander Spaans merk, Gïl, probeert zich inmiddels in Nederland op de markt te zetten. Het drinken van Gïl, ronkt het persbericht, gaat over veel méér dan het drinken van blauwe wijn alleen. ,,Je drinkt innovatie. Je drinkt creatie. Je overtreedt de regels, en maakt je eigen regels. Omdat het leven over vrijheid gaat.’’

"Volstrekte onzin. Hoe verzin je zoiets"

Wijnkenner Nicolaas Klei krijgt er jeuk van, die ronkende marketingteksten. Blauwe wijn: hij wil het niet eens proberen, zegt de man achter de wijnrubriek in deze krant. ,,Volstrekte onzin. Hoe verzin je zoiets? Als het maar opvalt, daar gaat het tegenwoordig over. Vorige zomer wilde men ons ineens massaal aan de cider hebben, ook zoiets. En dan hebben een paar mensen een hele lucratieve zomer.’’


Geen blijvertje?
De trend is belangrijker geworden dan de kwaliteit, stelt Klei bitter vast. En als de marketing goed is, werkt het nog ook. ,,Niet dat dit een blijvertje wordt, hoor. Voor één zomer kan het werken. En ook dat kan ik me in dit geval amper voorstellen. Wie wil er nou iets blauws drinken?’’

Voor de hippe 25-plusser
Het antwoord, volgens café-eigenaar Moll: de ‘hippe 25-plusser’. ,,Die is nieuwsgierig, die durft te proberen. Nu is de vraag nog of ze het blijven bestellen, of dat het een gimmick blijkt die we volgend jaar vergeten zijn. Dat kan alleen de tijd uitwijzen.’’ Importeur Vincent Janssen durft dat ook nog niet te zeggen - maar voorlopig doet hij uitstekende zaken. Strandtenten, cafés en zelfs welnesscentra willen zijn blauwe Chauvignon hebben. ,,Natuurlijk is die blauwe kleurstof bedoeld om op te vallen. Je proeft er niks van. Maar het werkt wel. Anders had u me niet gebeld.’’ 

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal