Ook een meester in het verdedigen

De Formule 1 kent Max Verstappen van zijn vele inhaalmanoeuvres; van zijn tomeloze aanvalsdrift. In Canada liet de Red Bull-coureur gisteren zien ook een meester in het verdedigen te zijn. Hij dreef er WKleider Nico Rosberg mee tot wanhoop.
Print

Twee weken geleden in Monaco leidde zijn ongebreidelde scoringsdrift nog tot een voortijdig einde. Er werd her en der pittige kritiek geuit op de Limburger, die zijn aanvalsdrift volgens sommige insiders niet voldoende kon beteugelen. Max Verstappen, dat is immers de man waarvoor iedereen op het puntje van de stoel gaat zitten om hem te zien inhalen. Dat deed hij in Montreal gisteren nauwelijks. Daarvoor in de plaats voerde Verstappen een masterclass verdedigen op. De veel snellere Nico Rosberg probeerde hem in de slotfase aan alle kanten te passeren, maar telkens weer viel de deur in het slot. Een podiumplaats zou een terechte beloning zijn geweest, maar daarvoor pakte de strategie van Red Bull Racing met twee pitstops niet goed uit.

De glimlach van Christian Horner, dat vileine lachje vanaf de Red Bullpitmuur, zei alles over de status van Max Verstappen. De vol attaquerende Nico Rosberg in zijn superieure Mercedes was zojuist voor de tweede keer door de 18-jarige het bos in gestuurd. Het glimlachje van de teambaas was er een van her- en erkenning. Horner weet duivels goed wat Verstappen in zijn mars heeft; daarom heeft hij hem vorige maand overgeheveld van Toro Rosso naar Red Bull Racing. De Engelsman wist ook donders goed dat zijn pupil de vierde plaats niet zonder slag of stoot prijs zou geven, ook al heet op dat moment de opponent Nico Rosberg. Vandaar dat lachje. „Ik weet het, zo kent niet iedereen hem. Maar Max heeft laten zien dat hij een complete coureur is.” 

"Max heeft laten zien dat hij een complete coureur is"

Verstappen werd bij terugkeer van de tv-interviews uitgebreid gecomplimenteerd door de teamleden met zijn optreden. Vooral zijn vinnige optreden in de duels met Rosberg kwam aan de orde. „Ik ben tot het uiterste moeten gaan, want hij was veel sneller.” Dat hij de Duitser in de chicane tot een fout dwong, waardoor Rosberg een spin maakte, leidde volgens Verstappen in de auto tot een glimlach. „Ik remde al echt op de limiet, dus ik wist dat wat hij wilde mis zou gaan.” 

Wie ook een glimlach niet kon onderdrukken was Helmut Marko. Achter de teamgarage trok de man die Max Verstappen op zestienjarige leeftijd een Formule 1-contract liet tekenen Jos Verstappen letterlijk aan zijn jasje. „Niet slecht voor een jeugdige puber”, verwees de Oostenrijker naar een opmerking van Mercedes-baas Toto Wolff, die eergisteren Verstappen bestempelde als een weliswaar snelle, maar nog niet helemaal rijpe coureur. „Daar zal hij nu wel anders over denken”, prees Marko de rijstijl van de Red Bull-jongeling.

 

Verstappen wist dat zijn verrichtingen na het echec in Monaco, waar hij drie keer de vangrail raakte, met argusogen bekeken zouden worden. Uitgerekend in Canada, waar muren en vangrails op veel plaatsen zo vervaarlijk dicht bij het asfalt gepositioneerd zijn, moest de Red Bullcoureur het slechte rapportcijfer van de laatste race weggummen. Moeite om de gedachten aan Monaco te wissen had Verstappen naar eigen zeggen niet. „In het karten was het eigenlijk niet anders; je moet door. Het verschil is alleen dat in de Formule 1 meer mensen toekijken. Mijn eerste opdracht was uiteraard om niet opnieuw in de muur te belanden.” 

Nochtans heeft het Circuit Gilles Villeneuve een betonnen wand van grote faam: de Wall of Champions, een scherprechter waar triomfen in een handomdraai in tragedies kunnen eindigden. Vijf keer reed er zelfs een wereldkampioen zijn bolide tijdens de Grand Prix aan gort, vandaar de naam. Probleem is dat een zachtzinnige benadering van de Wall of Champions onmogelijk is. 
Een beetje Russisch roulette dus. De Red Bull-coureur slaagde glansrijk voor het examen ‘uit de muur blijven’. 

Waar het stokte in de race was de strategie. Red Bull hoopte met Verstappen en Ricciardo met één pistop het einde te halen, maar die vlieger ging niet op. Al snel bleek het tweede setje banden (zacht rubber) niet bestendig genoeg om ongeschonden de finishvlag te halen. „Dat was jammer, want door mijn goede start had ik anders zeker het podium gehaald”, wist Verstappen. Het gevoel het onderste uit de kan te hebben gehaald overheerste uiteindelijk echter. „Meer zat er absoluut niet in.” 


 

 

Elke GP kans op 100 euro!

Speel gratis mee met het Formule 1-spel

Voorspel bij elke Grand Prix de uitslag en maak kans op mooie prijzen. De 1e plaats is goed voor 100 euro, de 2e plaats is 50 euro en 3e plaats is 25 euro.

> delimburger.nl/f1