Chauffeurs Wismans werken onder erbarmelijke omstandigheden

© mgl

© MGL

thumbnail:
thumbnail:

Kamerlid John Kerstens (PvdA) kondigt mondelinge kamervragen aan over de uitbuiting van Filipijnse truckers waarover deze krant vandaag bericht.

Sjors van Beek

Het Venlose transportbedrijf Martin Wismans BV laat Filipijnen onder erbarmelijke omstandigheden werken voor 690 euro netto per maand. Ook krijgen de chauffeurs opdracht de rust- en rijtijden wet te negeren. De mannen hebben nergens accommodatie en verblijven weken achtereen in hun cabines, zo blijkt uit onderzoek van deze krant en de FNV. Voor vakbond FNV reden voor aangifte op basis van ‘uitbuiting dan wel mensenhandel’. De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) is inmiddels een onderzoek naar Wismans gestart, bevestigt de woordvoerder. De Inspectie Leefomgeving en Transport is onlangs ook al binnengevallen, na signalen van de FNV over de Filipijnse chauffeurs. De leiding van de firma Wismans geeft, ondanks meerdere verzoeken, geen reactie.

Voor de Venlose onderneming rijden momenteel elf Filipijnse chauffeurs, die ver onder het Nederlands minimumloon betaald krijgen. Schades en boetes worden ingehouden op hun salaris. De Filipino’s worden via diverse brievenbusfirma’s in Slowakije ingeschakeld voor Wismans. In de Slowaakse hoofdstad Bratislava zit al drie weken een nieuwe ploeg Filipijnse chauffeurs klaar om aan de slag te gaan voor de Venlose transporteur. Zo lang ze niet rijden, krijgen ze geen loon, vertellen de mannen. Deze krant sprak met een aantal van hen. „Wij zijn een wegwerp-artikel”, zeggen ze. „Maar we hebben geen keus. We kunnen alleen overleven en knokken. Onze families hebben het geld nodig.”Namens de vakbond FNV heeft Edwin Atema de zaak onderzocht: „Qua lonen en de manier waarop de mensen worden behandeld, is dit het meest exotische en schrijnende geval dat we ooit hebben gezien. Met de info die we nu hebben, is dit opgezet enkel en alleen om de chauffeurs hun rechten af te nemen en als verlengstuk van hun contactsleutel voor een Nederlands bedrijf te laten rijden. In alles, sociaal en economisch, zijn ze geketend aan hun vrachtwagen. De FNV kan geen andere conclusie trekken dan dat we hier te maken hebben met het strafrechtelijk uitbuiten van mensen ofwel mensenhandel. De FNV vindt dit zo’n schrijnende zaak dat we aangifte gaan doen.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal