Facebook en de media: een haat-liefde verhouding

Print
1Limburg is donderdagavond de magische grens van 100.000 Facebook-likes gepasseerd. In amper twintig maanden tijd is het gezamenlijke nieuwsplatform van L1 en De Limburger uitgegroeid tot een van de best bezochte digitale nieuwskanalen van Nederland.

Landelijk is in likes per inwoner alleen de Amsterdamse tv-zender AT5 groter. Dat is goed nieuws, want Facebook biedt media zoals 1Limburg veel voordelen. Maar ook hoofdbrekens.

Jongeren
Facebook is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot een niet te negeren speler in de nieuwsbranche. Vooral onder jong publiek is het aandeel van mensen die Facebook als belangrijkste bron van nieuws zien enorm gestegen. Uit het recent gepubliceerde Digital News report 2016 van het Reuters Institute, dat wereldwijd 50.000 mensen ondervroeg over hun nieuwsconsumptie, blijkt dat 46% van de respondenten social media gebruikt als nieuwsbron.

Tot een jaar of drie geleden was Twitter het dominante kanaal. Die tijd is voorbij, Twitter speelt nog altijd een belangrijke rol, maar wordt voor nieuws vooral door politici, journalisten en andere ‘heavy users’ gebruikt. De groep die Facebook als hoofdkanaal gebruikt is inmiddels een stuk groter.

Social media
In Nederland is dat beeld niet anders dan in de rest van de wereld. Ruim een derde van de door Reuters ondervraagde Nederlanders zegt Facebook te gebruiken als nieuwskanaal. De cijfers van 1Limburg sluiten hier goed bij aan. De 100.000 mensen die de berichten van 1Limburg op Facebook volgen, zijn goed voor ongeveer 40 procent van het verkeer op 1Limburg.nl. Twitteraars nemen zo’n 8 procent voor hun rekening en een kleine 2 procent komt via Whatsapp binnen. De 1Limburg-website wordt maandelijks via deze social mediakanalen 2,5 miljoen maal bezocht.

Het is, zoals ook Reuters vaststelt, vooral jong publiek dat binnenkomt: de meerderheid zit in de categorie 20-40 jaar. En waar het Twitter-publiek van 1Limburg wordt gedomineerd door mannen, hebben bij de Facebook-volgers vrouwen de overhand.

Vergrijzing
Deze mensen zijn voor onze moederbedrijven L1 en Media Groep Limburg/De Limburger gewenst publiek. Het kijk- en leespubliek van omroep en krant vergrijst. De krant ligt alleen nog bij opa en oma op de keukentafel en thuis wordt ’s avonds naar Nu.nl gekeken in plaats van L1 NWS op tv. Met 1Limburg zijn we erin geslaagd weer in beeld te komen bij deze groep.

Daarmee is helaas nog niet gezegd dat we ook een hernieuwde relatie hebben opgebouwd. Het Facebook-publiek is vluchtig: de gemiddelde bezoeker is na minder dan een halve minuut weer bij 1Limburg vertrokken. Genmiddeld brengen bezoekers al lezend en doorklikkend zo’n twee minuten op de website door.

Massaal gedeeld
En niet alles wat 1Limburg te bieden heeft valt bij Facebookers in de smaak. Vooral berichten met een hoog viral-gehalte doe het goed, met als absolute topper het bericht over de carnavalstweeling uit 2015. Het artikel over de vrouw uit Vaesrade, die tijdens het Auw Wieverbal nog stond te hossen en een dag later beviel van een tweeling, werd massaal gedeeld op Facebook en door meer dan 750.000 mensen bekeken.

Ook berichten die appelleren aan het Limburg-gevoel scoren goed, en onderwerpen die ontroering wekken. Zoals de oproep die we in december plaatsten over de verloren knuffel Apie van de eenjarige Laurens uit Maastricht: 126.000 maal bekeken. Verder kan alles over het weer, ongelukken, overvallen en schietpartijen rekenen op de warme belangstelling van het Facebook-publiek.

Geheimen
Serieuze onderwerpen zoals de affaire Van Rey of de Limburgse Syriëgangers doen het veel minder goed op Facebook. Het Facebook-algoritme helpt daar ook niet in mee. Hoewel Facebook angstvallig geheim houdt hoe dat algoritme werkt, is wel duidelijk dat je berichtgeving bij minder volgers onder de aandacht worden gebracht wanneer je vaak slecht scorende artikelen plaatst. Feitelijk word je dus gestraft als je het journalistieke belang voorrang geeft, en wanneer je weet dat het onderwerp minder dan gemiddeld zal scoren.

Top 10 Facebook berichten 1Limburg (bereik)

  1. Auw Wief bevalt van tweeling: (761.856)
  2. Wateroverlast door extreme regenval: (620.285)
  3. Vriendinnetje Lot (5) maakt Domien wakker: (388.291)
  4. Volgende week 10 centimeter sneeuw: (381.918)
  5. Bejaard stel  met scootmobielen over A79: (378.453)
  6. Lot, de ster van Serious Request, is weer thuis: (314.969)
  7. Vrolijk weerzien van Lot en Domien: (308.343)
  8. Krijg jij ook geen genoeg van Lot?: (293.670)
  9. BL-ers vragen aandacht voor Serious Request: (288.445)
  10. Duitse komiek in tank bezet Heerlen en Kerkrade: (286.464)

Daar komt bij dat Facebook geen medium is dat journalistieke uitgangspunten hanteert, zoals recent nog bleek toen enkele anti-islam cartoons na de aanslagen van Brussel werden verwijderd. Daarmee werd klip en klaar duidelijk dat bij Facebook het eigen belang boven het maatschappelijk belang van berichtgeving gaat.

Vissen
Om die reden zien we Facebook bij 1Limburg vooral als middel om weer in beeld te komen bij publiek dat buiten het bereik van omroep en krant is geraakt. We hebben een hengel uitgegooid en hebben beet. De uitdaging is dit publiek weer fan te maken van nieuws uit eigen regio. Daarbij moeten we ook naar onszelf kijken. We zijn ons er heel goed van bewust dat we presentatie, onderwerpkeuze en toonzetting zullen moeten aanpassen als we door een breed publiek gehoord willen blijven worden.

Het uiteindelijke doel is weer een langdurige relatie aan te gaan. Voor De Limburger gaat dat nog iets verder dan voor L1. De krant legt zich meer en meer toe op onderzoek en duiding. Vrijwel alle grote misstanden die zich de afgelopen decennia in Limburg hebben voorgedaan, zijn door de redactie van De Limburger aan het licht gebracht. De journalisten die daarvoor verantwoordelijk zijn, worden nu nog betaald door de abonnees en adverteerders van de papieren krant, maar dat worden er elk jaar minder.

Geld
Willen we zorgen dat ze hun werk kunnen blijven doen, dan zullen daar vervangende inkomsten uit digitale activiteiten voor terug moeten komen. De grootste uitdaging waar we voor staan is het jonge publiek waarmee we via Facebook in contact zijn gekomen, uiteindelijk zoveel te bieden dat het bereid is die bijdrage te leveren. Het begin is gemaakt.

Rob van Well is als manager digitaal van MGL/L1 verantwoordelijk voor 1Limburg en Delimburger.nl.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje