Kabelbaan over Maas in Venlo, goed idee?

Print

Afbeelding: Harry Lucker

Venkoelen - Venlo krijgt een kabelbaan over de Maas die jaarlijks 600.000 mensen moet gaan vervoeren. Althans als het aan het gemeentebestuur ligt. Naar het voorbeeld van Koblenz. De Limburger vroeg haar lezers of dat een goed idee was. Hieronder de antwoorden.

Het kostenplaatje is te hoog. Laatst stond in uw krant een berekening. Nou dan gaat het iemand veel geld kosten. En vergelijken met Koblenz? De kabelbaan daar is wel heel wat anders als een kabelbaan van Venlo naar Blerick. Nee ik vind het maar niks. Maar de politiek beslist. Dus niets in te brengen.

M. Savelkouls

Wij hebben grote bedenkingen tegen het plan voor een kabelbaan in Venlo. Onze twijfels zijn gebaseerd op de volgende argumenten. Koblenz (dat blijkbaar voor Venlo als voorbeeld dient) ligt in een toeristisch gebied van Duitsland met de Mosel en Eifel, Venlo niet. De kabelbaan in Koblenz voert naar een heuvel met een imposant monument. Alleen al de heuvel op de andere oever van de Rijn is een uitdagend bezoek waard vanwege het uitzicht, hier hebben we dat niet. Is het Kazernekwartier ook aantrekkelijk voor toeristen uit bijvoorbeeld Duitsland? Daar hebben ze toch ook zelf wel dergelijke voorzieningen? Wij geloven niet dat er zoveel extra bezoekers naar Venlo komen. We kennen nog het debacle van de Floriade. Vraag een toerist nu maar eens of hij nog weet waar de laatste Floriade is gehouden. De exploitatie van een kabelbaan lijkt ons niet goedkoop. Aan beide oevers dient een bemand station te zijn. Een kabelbaan is volgens ons lang niet altijd te gebruiken vanwege atmosferische omstandigheden zoals harde wind, sneeuwval en vorst. In het artikel staat dat de commerciële exploitant in Koblenz de kabelbaan niet het gehele jaar rendabel krijgt. Venlo denk dat wel? Hoeveel bezoekers krijgt Venlo in de winter ten opzichte van de zomer? Er zullen nog veel meer argumenten zijn die tegen een kabelbaan zijn. Als inwoners van de gemeente Venlo zijn we bang dat we straks weer voor de tekorten op gaan draaien en dat als we al gebruik zouden willen maken van de kabelbaan  die we zelf betaald hebben, dat we dan ook nog in de rij moeten staan om een kaartje aan te schaffen dat natuurlijk alleen maar duurder gaat worden.

Familie Tuenter, Blerick

Hoeveel financiële miskleunen wil het Venlose college zich nog veroorloven? Binnen enkele jaren na de realisatie is dit een nog grotere strop dan de Floriade, Havenkwartier en het nieuwe Gemeentehuis.

Bert Maas

Met genoegen heb ik kennis genomen van de uitnodiging om het hart te luchten over de plannen voor het kazerneterrein in Blerick, meer specifiek de plannen voor de aanleg en exploitatie van een kabelbaan. Vanwaar dit genoegen vraagt u zich waarschijnlijk af? Dat zal ik u vertellen. Met interesse heb ik enkele weken geleden de uitgebreide verslaggeving in deze krant over het definitieve plan voor het kazerneterrein en omgeving gelezen. Het is immers niet niks dat er na een dusdanig lange periode van overleg, discussie en gesteggel eindelijk een plan op tafel ligt waarmee iedereen, althans de meerderheid, tevreden lijkt. Hoewel het een mooi initiatief is om de voorgestelde combinatie van leisure & pleasure aan te bieden op deze mooie en historische locatie, moeten er naar mijn idee toch wat vraagtekens worden geplaatst bij het achterliggende plan. Met name bij de gestelde doelstellingen qua bezoekersaantallen. Het verbaast me dan ook dat ik ten aanzien van de in de plannen opgenomen prognoses nog maar weinig kritische geluiden heb gehoord. Want is het niet zo dat wanneer plannen voor een verder prima initiatief (al zijn er betere initiatieven denkbaar, maar dat is een ander en nog langer verhaal) worden gebaseerd op volslagen onrealistische cijfers, de heren plan- en beleidsmakers er  goed aan doen even terug te keren naar de tekentafel om de plannen bij te stellen? De kans om dit op voorhand te doen en zo een ‘tweede Floriade’ te voorkomen is er immers nog. Het lijkt me dan ook verstandig dat de betrokken deskundigen en planmakers dit eerst doen. Voor dit nog te plannen overleg durf ik gerust een tip te geven: stel de verwachtingen qua bezoekers licht bij, maar ook weer niet te licht. Een prognose die de jaarlijkse bezoekersaantallen van Toverland overstijgt en die van de Efteling benadert, lijkt me nu niet meteen de beste raming om dit soort plannen op te baseren. Ongeacht hoe mooi de realisatie van dit prachtige project ook op de erelijstjes van de betrokkenen zal prijken, doe me een lol en denk er eens serieus over na. Dan kunnen we het daarna eventueel nog een keer over de kabelbaan hebben.

B. Jacobs

Met een kabelbaan voorzie ik allerlei problemen; mechanische, weersomstandigheden, kosten. Daarom ben ik vóór een vaste voetgangers- en fietsverbinding tussen de twee gebiedsdelen, zoals in Maastricht. Daar kun je toch ook iets heel moois, bijzonders van maken?

Marianne Martens

Geen kabelbaan maar een brug lijkt mij een betere optie. Kunnen de Venlose en Blerickse mensen die vaker 'rondje brug' lopen dit ook nog eens afwisselen. Bij een brug hoef je niet in de rij te staan voor een overtocht. Venlo is geen Koblenz; deze steden kun je niet met elkaar vergelijken.

Rini Gatzen-Verbunt

Als Blerickenaar geboren en getogen in een ‘spoorgezin’, wil ik het volgende voorstellen. We hebben in Blerick een aantal unieke objecten die op een aantrekkelijke manier met elkaar verbonden kunnen worden. De wagenwerkplaats is een spoorwegmuseum. Het Floriadeterrein ligt aan een fietssnelweg en spoorverbinding. We hebben het Kazernekwartier met zijn nieuwe invulling en parkeermogelijkheden. Het gerenoveerde station Venlo met de nieuwe weg ontsluiting en bereikbaarheid. Het nieuwe stadskantoor op een zichtlocatie, de mooiste toegang tot Venlo centrum. De rails liggen er al, er is een exploitant en kan morgen starten. Alle benoemde objecten kunnen verbonden en bezocht worden door de inzet van unieke treinstellen. Het zet Venlo nog meer als logistieke hotspot op de kaart. Met een nieuw imago; Venlo verbinden verblind.

Jan Winter, Hout-Blerick

Een kabelbaan over de Maas is het slechtste idee dat bedacht is rond het Kazernekwartier. Het lijkt wel of het gezonde verstand helemaal zoek is bij diegenen die menen te moeten bepalen wat goed is voor Venlo, inclusief de Venlose raadsleden die voor zijn. Het beperkt vrijheid van overgang van en naar Venlo en je moet er nog voor betalen ook. Het terugverdienmoment ligt veel verder weg dan wordt gepresenteerd. Mensen uit de regio zullen de brug blijven gebruiken en het zal snel blijken dat dit een desinvestering is. Maak een goede parkeergelegenheid met fiets- en wandelovergang waar men vrij kan oversteken zoals het de mensen uitkomt. Als dit voor de Venlose gemeenschap betekent dat dit iets extra's kost dan moet dat maar, het heeft een betere toegevoegde waarde voor uitbreiding van het Venlose centrum. Het moet eindelijk eens afgelopen zijn met onzinnige besluitvorming in onze stad.

John Cartigny, Blerick

Dit plan moet direct naar de prullenbak.  Er komt geen unieke verbinding, maar opnieuw een unieke kostenpost voor de belastingbetaler. In Koblenz gaat de kabelbaan naar een berg met natuurschoon, in Venlo naar een hippiemarkt voor handgemaakte potjes en thuis geteelde groenten. Een brug is de enige logische verbinding die ook in de toekomst aan de begroting blijft knagen.

Lou Kamm, Venlo

Het artikel over de kabelbaal over de Maas heb ik met wat ongeloof  gelezen. De gemeente ziet dit als een attractie en vergelijkt dat met Koblenz, naar mijn mening een lachertje.  Ik zie de kabelbaan over de Maas als een transportmiddel om van A naar B te gaan om te gaan winkelen. De inwoners van Venlo zullen er hopelijk wel een keer gebruik van maken.  Men moet in Koblenz  gebruik  gemaakt hebben van de kabelbaan, een gebeurtenis dat tevens een attractie  is. De grote afstand, de hoogte, het uitzicht van de bedrijvigheid op het water de twee rivieren die een worden en het uitzicht boven op de vesting  eveneens met veel bezienswaardigheden . 

Cor. Vranken, Blerick

Het idee voor een kabelbaan is werkelijk  de dwaasheid ten top. Maar het is makkelijk geld uitgeven als het van een ander is. Ik kan u garanderen dat hier geen exploitant voor te vinden is. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een Venlonaar er gebruik van zal maken. Dus we zullen het moeten hebben van de toeristen. De gemeente hoeft zich toch niet bezig te houden met attracties voor toeristen ? Als de gemeente toch geld  (van een ander ) wil uitgeven dan heb ik wel een paar suggesties, waar alle inwoners van Venlo plezier van hebben namelijk een parkeergarage en een zwembad. Maar laten we eerlijk zijn als ik met mijn huishoudgeld omga als de gemeente met ons gemeenschapsgeld, dan kom ik zwaar in de problemen.

Mevr. Kwakkernaat.

De kabelbaan heeft alleen  kans van slagen als de te af te leggen afstand voldoende is. Het beste is diagonaal over de Maas, met als startpunt (Venlose kant) de parkeerplaats nabij "Petatte Wiel ", aan de Maaskade.

H. Eichholtz.

Eerst even de cijfers over bezoekersaantallen. Ik meen me te herinneren, dat er bij het blootleggen van de ‘Fortwallen’ ook veel bezoekers zouden komen. Nou, ik woon al vijfenveertig jaar in Boekend en ben uiteraard wezen kijken. Je moet al een grote archeologische inslag hebben, als je dat na twee bezoeken nog interessant vindt. Je komt er slechts een enkeling tegen. Zo zie ik óók de berekende cijfers van de kabelbaanbezoeken. De Venlonaren en inwoners van de regio zal na enkele keren óók uitgekeken zijn. Wat overblijft zijn de bezoekers aan het Venlose centrum die géén goede parkeerplaats kunnen bemachtigen in de binnenstad. Bezoekers van het Kazernekwartier rijden al direct naar de parkeerplaatsen in Blerick. Hierbij geloof ik niet, dat ik echt pessimistisch denk. Verstand gebruiken is in deze beter dan blind optimisme.

Hay Theeuwen, Boekend

Laat de kabelbaan maar komen, hebben we weer een attractie erbij. Maar niet van het kazerneterrein in Blerick, dat is altijd Venlo's grond gebied geweest al ligt de kazerne aan de andere kant van de Maas. Ik heb het uw redactie al tig keren uitgelegd maar het helpt niets. Ikzelf heb 21 jaar met plezier in Blerick gewoond en woon nog met meer plezier in de binnenstad van Venlo.

Mariet Mulder-Willers, Venlo

 

Het gaat nu echt beginnen. Er komt (althans als het aan B en W ligt) een kabelbaan over de Maas. Zitten we hier op te wachten? Qua infrastructuur is een kabelbaan volstrekt overbodig. Op korte afstand bevinden zich immers al een verkeersbrug met aan weerszijden voetpaden (en aan een kant een fietspad) en een spoor-fietsbrug. Er zijn andere, veel goedkopere opties. Een goede busverbinding bijvoorbeeld. Een meer verrassende optie zou een voet-fietsveer zijn. Niet alleen de kabelbaan is overbodig, maar  feitelijk ook alles wat op het kazerneterrein gepland is. Bowlingbaan, indoorspeeltuin, bioscoop. Het is er allemaal en wel op een steenworp afstand. Een jaarronde hippiemarkt is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onhaalbaar. Gevestigde regionale ondernemers wegconcurreren omdat er per se iets ontwikkeld moet worden op het Kazerneterrein geeft geen pas. Geef ruimte aan ontwikkelingen waar behoefte aan is die betaalbaar zijn zonder sloten gemeenschapsgeld. Zomerkampen voor scholen en scoutingverenigingen, een mega-kermis, een ijsbaan om maar enkele voorbeelden te noemen. Gemeenteraad durf nee te zeggen tegen de huidige plannen. We zijn al 3,5 jaar aan het trekken aan een dood paard. Het heeft geen zin.

G. Cornelissen, Venlo

Onzin zo'n kabelbaan. Volgens mij is gemeenschapsgeld voor de gemeenschap. Dus een loop- fietsbrug waar iedere Venlonaar en de bezoeker van Venlo gratis gebruik van kan maken. Daar heeft de gemeenschap wat aan.

Hennie Gordebeke

Ik vind het een onzinnig idee voor onze stad, wij zijn niet te vergelijken met Koblenz, waar je een heel ander uitzicht op de omgeving hebt, met veel historie en daardoor ook veel toerisme. Daar is de kabelbaan een echte toeristische attractie, terwijl het hier in Venlo een gewone verbinding is over de Maas en daarom nooit rendabel te krijgen. Als er een ondernemer is die dit wil doen oké, maar geen gemeenschapsgeld aanbesteden.

Frits Roest.

Dat het kazerneterrein ontwikkeld wordt,  vind ik prima. Laat oude elementen zichtbaar blijven. Er is al zoveel gepraat over vele zakken vol geld. Maar ik vind dat er geen kabelbaan moet komen, de oversteek is niet de moeite, dit is alleen een paradepaardje voor Venlo. Er is al een prachtige stadsbrug, bouw daar een stuk aan vast dat afbuigt langs de Maas naar het Fort voor fietsers en voetgangers.

Angèle van Hugten, Velden

Een absurd en idioot plan dat belachelijk veel belastinggeld kost. Deze onzin was allemaal niet nodig geweest als ze enkele jaren geleden het Outlet Center naar Venlo hadden gehaald. Laat de gemeente maar investeren in de dorpskernen in plaats van alles  kapot te maken.

Peter Willems

Een kabelbaan over de Maas? Hartstikke leuk voor toeristen. Maar de inwoners van Venlo hebben hier weinig aan. Toeristen die het te duur vinden om met de kabelbaan naar Venlo te gaan, zullen de al overvolle fiets- spoorbrug nemen. Hoewel je hier niet mag lopen, gebeurt dit nu ook al vaak, met als gevolg gevaarlijke situaties en vele valpartijen. Het aantal wandelaars op deze brug zal na de ontwikkeling van het kazerneterrein aanzienlijk toenemen. Deze fietsbrug is in de vijftiger jaren van de vorige eeuw in gebruik genomen toen de fietssturen nog smal waren, er nog geen pizza-koeriers af en aan reden, er nog geen scootmobielen bestonden en wandelaars de borden “verboden voor wandelaars” nog respecteerden. Kortom, deze fietsbrug voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en is gewoon gevaarlijk. Een nieuwe, brede fiets- voetgangersbrug lijkt mij, zeker na de ontwikkeling van het kazerneterrein, eigenlijk wel een must voor een goede logistieke verkeersafwikkeling. Is er daarnaast nog geld over voor een toeristische kabelbaan? Dan is dat meegenomen. Maar gemeente, ben praktisch en verlies vooral niet het belang van de inwoners van onze eigen stad uit het oog.

Stan Vrients

De jaarlijkse onderhoudskosten worden geschat op 1 miljoen euro. Daar komen nog personeelskosten en afschrijving bij. Mensen die parkeren op het kazerneterrein mogen gratis met de kabelbaan. Ruim 1 miljoen moet opgebracht worden door mensen die alleen de kabelbaan gebruiken. Dat moeten er ruim 300.000 zijn per jaar om uit de kosten te komen. Lijkt me moeilijk om dat te halen. Wanneer geen exploitant gevonden wordt dan komen de kosten voor rekening van de Venlose gemeenschap. Als de investeerders het idee hebben dat de kabelbaan winstgevend geëxploiteerd kan worden dan zouden ze dat zelf wel doen. Daar zijn het slimme investeerders voor. Dat ze het niet doen is ook slim. Er komen twee erg lelijke gebouwen bij; de in- en uitstapstations. Die komen in een omgeving waarvoor de gemeente al jaren haar best doet om die er aantrekkelijk uit te laten zien. Het zal gevaarlijk druk worden op de huidige fietsbrug naast het spoor. Voetgangers, fietsers, scooters zullen er in veel grotere aantallen van gebruik maken dan nu het geval is.

 Arno van Remortel, Venlo

Opnieuw stort de gemeente Venlo zich in een onzekere geld verslindende onderneming. Precies zoals bij de Floriade zijn alle zekerheden opgebouwd uit verwachtingen die met geen enkel bewijs worden gestaafd Dat de kabelbaan in Koblenz rendeert wil nog lang niet zeggen dat het hier ook gebeurt. En als de investeerders zo zeker weten dat het rendabel is vind ik het slechte ondernemers, dan pak ik de winst zelf en geef die  niet aan anderen. Waar Burgemeester, wethouders en de raad sterk in zijn is het geld uitgeven van anderen, want een fiasco verhalen ze op de belastingbetaler.

H.J.Vrijdag, Venlo

Mensen gaan in de rij staan voor concertkaartjes van de Stones, Bruce Springsteen of soortgelijke coryfeeën. In de rij aan de kassa, voor een ijsje in de zomer, bij de pinautomaat, uitverkoop bij Bijenkorf of V&D, bij het Rijksmuseum. Naar de wc met carnaval, bij het Empire State Building, bij de ballenbak van Ikea met regenweer, voor de nieuwe iPhone, in Zuid-Afrika om te stemmen, in vluchtelingenkampen voor eten en drinken, voor het Alhambra in Granada of voor een nieuwe, supervette mega- attractie in een pretpark. Maar of mensen in de rij gaan staan voor een kabelbaan die je in slakkentempo naar de overkant brengt? Misschien de eerste weken. Dan is de nieuwigheid er vanaf voor al die  ‘miljoenen’ mensen. Gemeente Venlo, luister eens één keer naar gewone mensen met boerenverstand. Gebruik de investeringskosten van 10 miljoen, die je never nooit terugverdient, en de jaarlijks 1 miljoen euro exploitatiekosten om stoepen en straten, waar nu het onkruid welig tiert en zwerfvuil in blijft hangen, schoon te maken. Bouw een nieuwe loopbrug die het centrum van Venlo verbindt met het Kazernekwartier.  Een schone stad is goedkoper en vele malen aantrekkelijker voor bezoekers (én inwoners) dan een ‘ouderwetse’ kabelbaan.

Ruth Schouwenberg- Dings, Tegelen

Als je het financieel plaatje van het waarborgen van de veiligheid en onderhoud rondom de voorgestelde kabelbaan  optelt bij de kosten van het aanleggen en onderhoud  van een groot parkeerterrein dan ben je niet klaar met een bijdrage van vier euro per persoon. Daarbij staan mensen niet graag lang in de rij om de oversteek te maken in de cabines van de kabelbaan. Dat leidt onherroepelijk tot groot verlies voor de investeerders (onder andere de gemeente Venlo). Daarom van mijn kant laatste voorstel in deze: zet hop-on-hop off-bussen in en laat die vanaf de resten van het oude  Fort Sint Michiel  rijden over de stadsbrug  naar verdere Venlose bezienswaardigheden en tot slot de bezoekers uitstappen in  de aantrekkelijke Einkaufs-stad.  En voor al die Duitsers die sneller willen shoppen zet een veerpontje in dat beide Maasoevers verbindt. Met die vier euro parkeergeld kun je makkelijk een ingehuurde veerman betalen. En beste raadsleden vergelijk het ‘nobele’ Venlose initiatief niet met een grote stad als Koblenz waar een heuse kabelbaan geëxploiteerd wordt.

Hans Huijs, Blerick

Stapt de gemeenteraad weer blindelings in een fiasco? Het is maar zeer de vraag of een kabelbaan rendabel is en blijft. Kijk eens naar het resultaat inzake de Floriade. Een fiets-  loopbrug is volgens mij duurzamer en goedkoper. Zelfs de huidige Maasbrug is goed te gebruiken om  op het kazerneterrein te komen. Aan geld verkwisten heeft niemand iets. Het geld kan beter besteed worden aan een viaduct of onderdoorgang bij de Vierpaardjes. Ook kan het geld goed besteed worden aan een fatsoenlijke wegverbinding tussen Tegelen en Venlo. Te denken valt aan de niet aangelegde Guliksebaan. Succes.

Geert Hermans

Een kabelbaan in Venlo is een belachelijk idee. Niet haalbaar om het redelijk bezet te houden en een ritje is een keer leuk maar dan heb je het gehad. De prijs voor een overtocht moet praktisch voor niks zijn wil men er gebruik van kunnen en willen maken Een fiets-wandelbrug zoals in Maastricht is een vele betere optie. Probeer er uit te springen met duurzamere projecten. Een kabelbaan is een lachertje.

Bay Gubbels

Een kabelbaan  over de Maas zou inderdaad hartstikke leuk en mooi  zijn. Gezien de kosten van zoiets groots, lijkt me dit echter geen verstandige zet voor de gehele gemeente. Er is nog zoveel meer en veel noodzakelijker dan deze kabelbaan. Te denken valt aan een fatsoenlijke en veilige fiets- voetgangersbrug voor de  inwoners van Venlo. Zij maken  hier nota bene dagelijks gebruik van en mag dat dan ook alsjeblieft kosteloos? Dan ligt er ook nog het plan om het Kazernekwartier te Blerick  op te knappen, daar is toch ook geld voor nodig. Als het mijn beurs was, zou ik eerst naar de behoeften kijken van mijn eigen inwoners.

Gouwke Pijnenburg,  Blerick

Herinnert u zich nog de campagnes bij de gemeenteraadsverkiezingen....."Na veel aandacht voor stenen gaan we ons nu vol richten op de mensen, op de Venlonaren". En wat zien we; het gaat alleen maar weer over stenen, over prestigeprojecten en luchtkastelen. Raadslid Martin Camp van de VVD zegt: "Als we dit niet doen, lopen we het risico dat anderen er met dit plan vandoor gaan." Wat een aanname. Als dat zo zou zijn zou ik zeggen laat die anderen dat dan maar gauw doen, maar ik vrees dat niemand dat risico wil lopen. Het idee van Ineke Hendrickx lijkt realistischer; een brug, maar waar naartoe? Naar het fort, waar straks net als bij de Luif niets meer van te zien is? Een referendum onder de Venlose bevolking zou misschien een idee zijn. En openheid van cijfers, want ik vraag me wel eens af wat dat kazernegebeuren tot nu toe heeft gekost?

Henk Mulder, Venlo

Een kabelbaan kan een positief beeldmerk worden voor Venlo, maar als er minder bezoekers komen dan de geplande 600.000 en er jaarlijks geld bij moet, dan kan het een lelijk negatief beeldmerk worden waarvan Venlo er al teveel heeft. Er is te positief toegerekend naar het noodzakelijk aantal bezoekers. Belangrijk is om de besluitvorming over de kabelbaan los te koppelen van het besluit over Het Fort van Venlo. Een betere verbinding tussen binnenstad en Het Fort van Venlo kan op korte termijn worden gerealiseerd door het huidige fietspad aan de spoorbrug uitsluitend voor voetgangers toegankelijk te maken en liefst nog iets te verbreden en te verfraaien. De fietsers kunnen via de stadsbrug worden geleid door het voetpad aan de noordzijde in te richten als fietspad. Op het smalste punt bij de aansluiting Maasbrug  op de  Professor Gelissensingel kan de meest noordelijke rijstrook voor auto’s worden ingericht als fietspad. De overgebleven tweede rijstook voor het rechtdoorgaande autoverkeer richting Blerick kan buiten de huidige verkeersregeling om permanent groen krijgen; dit is vergelijkbaar met de huidige situatie op de kruising Prof. Gelissensingel met de Tegelseweg, maar dan zonder overstekende fietsers. Vervolgens kan de besluitvorming over de kabelbaan plaatsvinden, maar dan als zelfstandige attractie en in ‘rustiger vaarwater’. Overigens: in De Limburger wordt gesproken over een kabelbaan van 450 meter lengte. Gemeten vanaf de kruising Peperstraat – Maaskade is dat hemelsbreed tot op de Garnizoensweg vóór de huidige ingang van het Kazerneterrein. Van daaruit is het nog ruim 300 meter lopen dwars over het parkeerterrein naar het geplande Leisuredome, geen leuke wandeling.

Geert Rutten, Venlo

Het is absurd om de situatie te vergelijken met Koblenz, hier is het mijn inziens wel een attractie  Deze gaat naar het hoogste punt van de bergtop, met een geweldig uitzicht. Tevens worden op dit hoogste punt congressen georganiseerd , optredens verzorgd en dergelijke waar de kabelbaan  de enige snelle verbinding is. Deze uitgangspunten gelden voor Venlo natuurlijk niet, we zijn niet overtuigd dat in Venlo sprake is van een attractie waar je een simpel ritje in een gondel van vier minuten met een uitzicht dat je ook vanaf beide kades hebt. Zelfs de kabelbaan in Koblenz komt financieel niet uit, die van Venlo dus helemaal niet.  Na een keer met de kabelbaan te zijn gegaan is het nieuwtje ervan af en neemt men de brug. Ga nu eerst het Fort van Venlo bouwen en dan op basis van de bezoekersaantallen kijken of er behoefte is aan een kabelbaan. In de tussentijd zou ik een veerpont, of liever nog een Hovercraft voertuig (is veel ruiger!) inzetten voor deze overtocht.

B. Collin

Het vergelijk met Koblenz slaat compleet de plank mis. Heeft men zich wel goed laten voorlichten?  Koblenz heeft een topattractie op 600 meter hoogte wat heeft Venlo? Waarom geen brug naast de spoorbrug en als er dan toch een kabelbaan moet komen laat dat dan geheel voor rekening van de exploitanten komen zonder garantie van de gemeente. Het gaat immers nog altijd om geld van de burgers van Venlo. Neem een voorbeeld  aan Horst aan de Maas. Bouw een zwembad op het Kazerneterrein met een ligweide voor 's zomers en tevens de jachthaven erbij die toch verplaatst gaat worden.

Peters

Ik heb met enige, zo niet grote verbazing gelezen over de inschattingscijfer van het te verwachten jaarlijkse aantal bezoekers aan het nieuwe leisure dome te Blerick. 5 miljoen binnen een afzienbaar aantal jaren, als impact ook naar de binnenstad toe. Als frequent bezoeker van en begeleider binnen de historische middeleeuwse stad Brugge in West-Vlaanderen ken ik het aantal jaarlijkse bezoekers aldaar. Vrij regelmatig verdeeld over 12 maanden en komend vanuit alle hoeken van de wereld: 5 miljoen! Daarbij het feit, dat de start van het toerisme aldaar dateert vanaf ±1870, lijkt me de schatting voor onze mooie stad enigszins optimistisch, zo niet onrealistisch.

P.J.A.M. Bors

De oplossing ligt dichterbij als men denkt. Het veerpont Broekhuizen-Arcen is aan vervanging toe. Waarschijnlijk is ze tegen die tijd voor de schrootprijs op te halen. Deze pont zou nog jaren voor een perfecte oeververbinding kunnen zorgen tussen Venlo en Blerick. Niet voor alle verkeer deze keer, maar alleen voetgangers en fietsers. Zet boven het dek zonnepanelen en vervang de dieselmotor door een elektromotor en je vaart nog milieu vriendelijk ook. Bijkomstig voordeel is dat de passagiers droog blijven bij slecht weer. Als je de pontveer ook nog bemand met vrijwilligers kun je het te betalen bedrag voor de overtocht minimaal kunnen houden.(zou zelfs gratis moeten kunnen). Ook de geleidingsketting zal meer dan lang genoeg zijn omdat de Maas bij ons in Broekhuizen waarschijnlijk breder is dan bij Venlo-blerick. Een win-win-situatie dus.

Twan Hoeijmakers.

Een van de initiatiefnemers van het Fort van Venlo verliet 15 juni jl. demonstratief het Venlose stadhuis. Raadsleden hadden kritische vragen gesteld over het ‘Kazerneplan’. De man was in zijn wiek geschoten. Hoe kon dit? De zaak was toch al beklonken met B en W?

College en consortium (de initiatiefnemers) willen vóór het zomerreces het ‘ja-woord’ voor een Leisure Dome en een Authentic Foodmarket. Komt er geen groen licht, dan dreigt het consortium voor de zoveelste keer de stekker eruit te trekken. Het doet denken aan Rupsje Nooitgenoeg.

B en W hebben zich (door deze druk?) laten overhalen een garantstelling van 28 miljoen euro af te geven, waardoor het consortium spotgoedkoop kan lenen. B en W accepteren dat het consortium ‘0’ eigen vermogen inbrengt in plaats van de 13,5 miljoen die het door de gemeente ingehuurde adviesbureau Montesquieu raadzaam vindt. B en W hebben zich een ‘eigen risico’ van 4,5 miljoen laten aftroggelen en miljoenen aan subsidie voor de restauratie van het fort en cradle to cradle. B en W hebben tenslotte beloofd te zorgen voor parkeervoorzieningen en een oeververbinding met de binnenstad, in de vorm van een kabelbaan (bouwkosten 10 miljoen). Voorgaande blijkt uit stukken die openbaar zijn, maar een deel is (hoezo?) geheim: wellicht zijn nóg meer cadeaus uitgedeeld. Conclusie: het consortium heeft ‘slim’ geprofiteerd van de slappe knieën van het college dat per se ontwikkelingen op het Kazerneterrein wil; risico’s zijn voor een onevenredig deel op de gemeente afgewenteld.

De Kazerneplannen worden in het gemeentehuis voortdurend door de spreekwoordelijke roze bril bekeken. Het Spaanse fort is gered, heet het, terwijl het feitelijk gebruikt wordt als goedkoop fundament voor nieuwbouw. 13.000 bezoekers per dag gaat het Fort trekken, de bioscoop 500.000 per jaar en de kabelbaan 600.000, wordt geroepen. Luchtfietserij op hoog niveau. Zeker wat betreft de kabelbaan… Die van Koblenz is een succes, juichen raadsleden. Ze vergeten dat Venlo en Koblenz onvergelijkbare grootheden zijn en het landschap bij de Duitse stad oneindig spectaculairder is. (De kabelbaan in Koblenz rekent bovendien niet 4,00 maar 9,00 euro voor een retourtje.)

Als de raad instemt met de plannen, worden vele miljoenen gemeenschapsgeld verkwanseld. Het is nóg niet te laat. Raadsleden, neem je controlerende taak serieus en neem een afgewogen, op feiten gebaseerde beslissing. Doen jullie dat niet, dan zadelen jullie deze stad op met een loden last!

Paul Seelen  

Als rasechte Veldenaar ben ik trots op mijn woonplaats, die tegenwoordig helaas al deel uit moet maken van de gemeente Venlo. Dat woord “helaas” zou er niet moeten zijn maar is met name de laatste jaren ontstaan. De laatste jaren kan ik me alleen maar meer schamen en ergeren om deel uit te maken van deze gemeente en verlang ik terug naar de tijd dat we nog niet aan Venlo verbonden waren. Enkele jaren geleden kwam het hele Floriadeverhaal op gang en kon ik me al niet voorstellen dat alle beloftes waar gemaakt konden worden en begrijp ik niet hoe er op basis van een éénmalig evenement zoveel geld geïnvesteerd kan worden zonder enige garanties voor de toekomst. Nu is het het Fort Venlo, de gemeente Venlo lijkt gestopt te zijn met het steunen van ondernemers, mensen die dag in dag uit al hun energie en geld in hun bedrijf steken om hun hoofd boven water te houden, zeker in deze tijden van de enorme internet-concurrentie. Ik volg al lang het verhaal rondom Taurus waarbij het niet denkbaar is dat er films gedraaid worden op een kilometer of 3 vanaf Venlo omdat dit schadelijk zou zijn voor de Bioscoop in Venlo, een begrijpelijk verhaal (ook al was de goedkeuring hiervoor al ooit gegeven) totdat het belachelijke plan gepresenteerd werd waarin een complete Leisure Dome gebouwd gaat worden nota bene in het centrum van Venlo op nog geen 500 meter van de “stadsbioscoop”. Hebben we nog geen bowlingbanen, bioscopen en restaurants en weekmarkt of zitten deze zo vol gepropt dat deze er noodzakelijk nóg meer bij moeten komen? Nee, er is na het Mikwe debacle weer een nieuw luchtkasteel bedacht waarin geld gepompt gaat worden, misschien dat de gemeente Venlo zijn naam beter kan gaan wijzigen in Attractiepark Venlo? Een kabelbaan? Waarom? Een brug is al overdreven genoeg, er liggen al 2 bruggen waarover je naar het centrum van Venlo kunt. Een daarvan is prima geschikt om te lopen, fietsen of rijden. Maak – als je dan toch vervoer wilt regelen naar het centrum vanuit het kazerneterrein - een bus-pendeldienst welke op een neer rijdt, vraag daar desnoods een of twee euro voor en die hele kabelbaan hoeft er niet te komen. Of moet die kabelbaan er komen om publiek te trekken? Met andere woorden, toeristen die nu niet komen, komen wel als we een kabelbaan bouwen? Dan laat die kabelbaan weg, streep de kosten tegen de opbrengsten weg en ondersteun financieel en emotioneel de ondernemers die nu al moeten vrezen voor concurrenten welke een plek krijgen in het nieuwe Fort Venlo. Huur panden als gemeente en laat beginnende ondernemers voor een fractie van de huur de leegstaande panden als winkels gebruiken met een proefperiode en eventueel vervolgcontract, de kosten zullen nooit het bedrag en risico van een kabelbaan behalen én stimuleren de binnenstad positief.

René Geelen

De kabelbaan met die van Koblenz vergelijken is natuurlijk waanzin. Ik begrijp ook niets van het kazerneplan, wat stelt het op de keper beschouwd voor?? Leisure, hertje stad is er niet gelukkig mee. Los eerst oude schulden Floriade af. Maak regelmatig putten langs de wegen schoon zoals dit vroeger gebeurde zodat niet na ieder bui overal water blijft staan op de wegen. Zo zijn er nog legio zaken op te lossen die geld kosten VOOR het kazerne-plan.

Ger Pleunis

Rond de kabelbaan over de Maas bestaan vele vragen. Is die kabelbaan nu een transportmiddel of een attractie? Als de initiatiefnemers persé een verbinding met de binnenstad willen, geeft dat aan dat er te weinig amusement komt op het Kazerneterrein. Als er in Koblenz € 12,00 wordt gevraagd en in Venlo € 3.50, dan voel je op je klompen aan dat het moeilijk zal worden om zonder subsidie een exploitant te vinden. Wel of geen subsidie? Moet de baan al gebouwd worden voordat er een exploitant is gevonden?

Op het kazerneterrein kun je voor  € 4.00 parkeren en kun je gratis met de kabelbaan heen en terug, maar waarschijnlijk alleen de chauffeur van die auto? Als de rest van de inzittenden moet betalen, zal de animo om naar de binnenstad te gaan een stuk minder zijn. Maar als je de auto in Venlo parkeert, mag je dan ook gratis naar Blerick?

Waarvoor dient nu deze kabelbaan? Voor de binnenstad of het Kazerneterrein?

Peter Verhagen

Woensdag is het Go/No Go voor de ontwikkelingen op het kazerneterrein. Het college vond het een goed plan om het als een hapklare brok de gemeenteraad voor te schotelen. Financiële constructie met de verkoop van een A-locatie voor een habbekrats van 5,5 miljoen, met een garantiestelling voor een lening van 28 miljoen aan de ondernemers en een kabelbaan cadeau.

De attractiewaarden moet niet alleen een garantie geven voor het aantal bezoekers voor de nieuw te starten onderneming Leisuredome Venlo maar ook nog eens koopcentrum Venlo. Venlo gaat in de lift. De attractie waarden is van dergelijke invloed dat men van heinde en ver naar Venlo wil komen. Het lijkt mij dat er dan wel heel veel wordt opgehangen aan een kabelbaan. Ik vrees dat de kabel niet stevig genoeg zal zijn. Sensationelere attracties zijn legio voorhanden in de attractieparken.  Ze wordt hooguit 50 mtr hoog en een kleine 400 mtr lang. 200mtr over de parkeerplaats en 200 mtr over water. Wat is er nu te zien vanuit de gondel? Te laag om het grote geheel te zien en te kort om je om er überhaupt van te kunnen genieten. Voor zover de meerwaarde van een attractie.

Dus uiteindelijk moet ze gaan dienen als functionele verbinding van het Einkaufs publiek met de boodschappentassen en de buggy’s en bezoekers die een bezoek niet kunnen weerstaan om speciaal naar Venlo te komen voor een niet te weerstane Leisuredome. Een functionele verbinding met beperkte openingstijden en ondanks dat moet ze 0-0 rendabel worden. Dit lijkt mij een uitdaging om het voor elkaar te krijgen. 

Venlo is bereidt om hier 10 miljoen voor neer te tellen met bindende afspraken waaruit blijkt dat het gewoon een Venloos pakkie-an wordt. Voor welke ontwikkeling dan ook voor het gebied is wel een verbinding nodig en dan lijkt het mij als inwoner van Venlo dan ook als meest voor de hand liggende mogelijkheid een brug die 24/7 beschikbaar is voor iedereen. Er is nog ruimte tussen de spoorbrug en stadsbrug! De stadbrug zou verbreed kunnen worden met een grote rotonde beneden aan de Blerickse kant met een afrit tussen de bruggen naar de Venrayseweg. De ontsluiting van het hele gebied is aan de Venrayseweg en niet op de Kazernestraat, hierdoor is een ongelijkvloerse rotonde op de Eindhovenseweg overbodig.

Als Venlo zich echt op de kaart wil zetten, dan moeten ze zelf investeren in Fort Sint Michiel als historisch toeristische kapstok voor heel Limburg. Een waardige culturele en toeristische ontwikkeling die de moeite waard is om naar toe te komen en zich op een ander publiek te concentreren als het echte Einkaufs publiek.  Hiermee krijgt Venlo een nieuw impuls een ander dan waar het sinds te 60’ger jaren onder gebukt gaat.

Bernie van Knippenberg

Venlo is momenteel ‘in de ban van een kabelbaan’. Wat is er aan de hand? Tegenover het centrum van de stad, aan de overkant van de Maas ligt een het ‘kazerneterrein’. Een ‘campusachtig’ terrein met gebouwen die deels een monumentenstatus hebben. Onder het terrein, en al deels blootgelegd, ligt een nog monumentaler oud Spaans fort uit de zeventiende eeuw.

Dit terrein krijgt een nieuwe bestemming: “Over enkele jaren zal er een ontspannen, maar ook bedrijvige sfeer hangen in het KazerneKwartier, met voor ieder wat wils. In een parkachtige setting maak je een wandeltochtje rondom de grachten en muren van het mooie Fort Sint Michiel waarna je een lekkere picknick hebt met zicht op de prachtige Maas. De kinderen ravotten, en hebben plezier van al hetgeen er te doen is. Of je ligt heerlijk met vrienden in het gras, genietend van een ijsje en het ruisen van de bomen,” in goed Nederlands Leisure and Pleisure genoemd. Winkeliers in de Venlose binnenstad zien die plannen ook zitten als er maar een ‘goede’ verbinding komt met de binnenstad. Dan komen die vele bezoekers wellicht ook even winkelen. Nu kun je het terrein via het fietspad langs de spoorbrug bereiken of per auto, fiets en te voet via de stadsbrug. Beide bruggen liggen direct naast elkaar en raken de zuidkant van zowel het stadscentrum als het kazerneterrein. Een eenvoudige en zeer goedkope oplossing zou zijn, het fietspad langs de spoorbrug, die het dichts bij beiden ligt, ‘om te bestemmen’ tot een voetgangersbrug.

Maar nee, dat is niet genoeg. Er moet een nieuwe verbinding komen. Een derde brug op steenworp afstand of: een kabelbaan. Een leuk en nieuw idee, vele steden hebben mooie bruggen, daarmee kun je je niet onderscheiden, een kabelbaan wel. De gemeenteraad is in meerderheid voor een kabelbaan. Een belangrijk argument voor de kabelbaan is dat je die kunt exploiteren en als het goed gaat kan ze zichzelf zo betalen. Dat kan met een brug niet. Die ligt er en dan kan iedereen erover.

Waarom zou je een brug niet kunnen exploiteren? Noem het een tolbrug, tolwegen zijn er al en als het met een weg kan, waarom dan niet ook met een brug? Probleem is dan alleen dat de twee andere bruggen gratis zijn. Bij een kabelbaan ligt dat anders, dat is een attractie en daarvoor wordt wel betaald, zo is de redenering. Als bezoeker van het ‘leisure and pleisure park’ kun je gratis mee, als je tenminste met de auto komt en een parkeerkaartje koopt, zo is de idee.

Waarom zou je de kabelbaan moeten ‘exploiteren’? Waarom niet ‘gratis’? Scheelt kassapersoneel en infrastructuur, maakt de attractie, de stad en het ‘leisure and pleisure park’ nog aantrekkelijker. Natuurlijk is niets gratis, maar als je het voor een doelgroep verstopt in het parkeertarief, waarom dan niet een halve euro ‘opcenten’ op alle parkeertarieven? In een kleine verhoging van pecariobelasting, dan betalen degenen die profiteren, de winkeliers en horeca? Of is dat een brug te ver?

Frans Kuijpers

Met belangstelling hebben wij de publicaties over de kabelbaan, die het kazerneterrein in Blerick moet verbinden met de Venlose binnenstad en de daarmee gepaard gaande exorbitant hoge investering van om en nabij de € 10 miljoen, gevolgd. Voor een aanzienlijk kleiner bedrag is het ons inziens mogelijk een veerdienst te exploiteren.

Terugkijkend op het 650-jarig bestaan van Venlo was er destijds één attractie die veelvuldig is bezocht: de veerpont, die de verbinding verzorgde tussen de Venlose kade en het Blerickse kermisterrein. In 10 dagen tijd werden er ruim 100.000 personen overgezet.

Met een Floriade - die ons met een behoorlijke schuld heeft opgezadeld - nog vers in het geheugen menen wij, dat alternatieve mogelijkheden eerst eens voldoende moeten worden onderzocht alvorens over te gaan tot een “attractie” waarvan het maar de vraag is wat die op termijn voor Venlo zal brengen. Daarover willen we graag meedenken.

Ton Paulus Veerbedrijf BV

Mijn visie over het Kazerneplan wil ik graag met alle Venlonaren delen. Bedenk dat alle alternatieven meer gaan kosten. 

Hoe origineel ben je als je jaren, nee decennia nodig hebt om een goede bestemming te vinden voor een plak grond met zowel onder als boven het maaiveld bijzondere stenen? Het is ook niet zo handig als een gemeente grondposities inneemt en die voor te veel geld aan zijn activa toevoegt. Je vervolgens lekker rijk rekenen en dan bij een zoektocht naar exploitatie het niet rendabel kunt krijgen. Met leedvermaak zijn we getuigen van een onbeheersbare klucht. Niets lukt. Voetbalstadions geven zichzelf een rode kaart en casino’s durven de gok niet aan. En Joost mag weten wat er allemaal nog meer geflopt is. En wat blijft er over? Een mega-bioscoop om een Venlose durf-ondernemer te ruïneren, of om een Veldense ondernemer te laten zien dat het toch echt wel mogelijk is om een bios-vergunning te krijgen. O ja en een heuse kabelbaan! Wauw, daar zitten we met z’n allen echt om verlegen. Ik stel voor om die kabelbaan op Stalberg te laten beginnen dan kunnen we in de wintermaanden lekker met de ski's via de Karel van Egmond de Majjem over. Lijkt me leuk om te apres skiën, met zicht op de Venlose sky line. Uniek he? Nou nee. In 1970 was er al een heuse kabelbaan door de winkelstraten van Rotjeknor. En weet je waarom deze niet meer over de Coolsingel zwabbert? Hij was niet rendabel! Joh…., en dan is er in Venlo een ondernemer die teveel hamburgers met hormonen heeft gegeten, die er wel heil in ziet. Natuurlijk wel via een heel slimme vangnet-constructie. Bijna net zo'n slimme constructie als van een Amerikaanse franchise-organisatie. In America is alles groot behalve de cradle to crawlde-prullenbakken. En dus Venlonaren denk niet zo bekrompen, trek de beurs en denk groot. 

Je mag toch hopen dat de Venlose Raad bij de les is en kiest voor een verantwoord avontuur. Niet nog meer winkels, bioscopen of horeca, geen leegstand of gesubsidieerde kunstenaarsholletjes. 

Wat is dan mijn visie? Maak op het Kazerneplan een mooi zorgcomplex.  Renoveer de gebouwen tot mooie appartementen, te gebruiken voor bejaarden. Bejaarden die de hulp nodig hebben van de Venlose Raad. Omringd door een mooi ruim park, waar elke Venlonaar van kan genieten. Laat de Venlonaren het zorgcomplex runnen en stel geen duur betaalde bestuurders aan. Voor je het weet zit je anders weer in een da(e)lzicht. Maak binnen het complex wel twee gesloten afdelingen. Een voor dementerende Venlonaren die op een geniale manier Venlo hebben opgebouwd. Daarnaast ook een afdeling voor onnozele investeerders en bestuurders die even van het padje zijn.

Kom nu niet aanzetten dat mijn plan niet rendabel is. Wedden dat ook ik erin slaag het op papier sluitend te krijgen.

Joop Voesten

Ik vind een kabelbaan over de Maas niet bij het stedje Venlo passen!

Omdat de investeringskosten van 10 miljoen mijns inziens beter besteed kunnen worden. Bijvoorbeeld het schoonhouden van de stad en het onderhouden van de parken/. Dit zou een mooi plan/project zijn waarbij (langdurige) werklozen, andere uitkeringsgerechtigden of gewoon vrijwilligers aan het werk te zetten. Dat zou een win/win situatie zijn. Wat wel bij Venlo past is een fiets/voetveer.

Het afgelopen jaar was ik met mijn gezin in Deventer, gelegen aan de IJssel. In principe een soortgelijke situatie als in Venlo. Wij konden daar gratis parkeren en tegen een betaalbaar tarief met een voet/fietsveer over. Ook nog eens een leuke happening en ook hierbij denk ik weer aan het ook inzetten van (langdurige) werklozen, andere uitkeringsgerechtigden of gewoon vrijwilligers/gepensioneerden. Hier de site van het fiets/voetveer in Venlo.

Karin Verkoijen

In de krant van woensdag een uitgebreide voorbeschouwing op de beslissende raadsvergadering.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje