Vooral dat laatste is de echte openbaring. Lekker rijden zonder het altijd aanwezige achtergrondgeluid van een benzinemotor. Het geeft je meteen ook het prettige gevoel van schoon.

Een auto die je aan het denken zet, misschien laat het effect van een paar dagen Tesla rijden zich zo nog het beste vertalen. Waar ik normaal al achter het stuur zit, vraag ik me nu af of dat wel nodig is. De kilometers zitten voortdurend in je hoofd. Hoe ver kom ik?

De eerste dag vind ik dat storend, maar in retrospectief ben ik dankbaar voor het verkregen inzicht in mijn rijgedrag. Ik pak te makkelijk mijn (benzine)auto en ben met al die korte stukjes voor vooral kleine boodschappen een te grote vervuiler.

Prik
De actieradius van de Tesla is heel behoorlijk. Afhankelijk van je rijstijl kun je er zo’n 350 kilometer mee toe. Dan moet de elektrische wagen aan de stroom. Aan de krachtstroom thuis, of via een omvormer gewoon in het reguliere stopcontact naast je broodrooster. Voorwaarde is dan wel dat het stopcontact zich binnen vijf meter van de geparkeerde Tesla bevindt. Als enige beschikt het merk exclusief voor zijn rijders op zeven locaties in Nederland over zogeheten ­superchargers. Je lege accu is er in pakweg anderhalf uur weer rijklaar. In Limburg is Urmond plaats van handeling. Bij de acht mega-batterijen op de parkeerplaats van motel Van der Valk is het een komen en gaan van ‘lotgenoten’. Ik combineer het opladen met een avondmaal.

De snelle acceleratie van de wagen met 370 pk's vergroot de x-factor

Rebel
Schoon, maar niet te braaf. De Tesla is een rebel en koestert dat imago. De snelle acceleratie van de wagen met zijn 370 pk’s vergroot de x-factor verder. Op de snelweg tik ik de 100 aan in luttele seconden. Het gevoel is vergelijkbaar met een ritje in de achtbaan. Ook als die vaart maakt, word je wat dieper in je stoel gedrukt. Door de soepele versnelling van de auto is inhalen een makkie. Niks geen gehannes met schakelen, zoals iedere elektrische auto is ook de Tesla een automaat. Even het ‘gaspedaal’ aanraken en iedereen heeft het nakijken.

Het design geeft de auto karakter. Minimalistisch, maar vol gadgets. De sleutel - een zwarte miniatuur Tesla in een leren hoesje - en de auto reageren op elkaar zodra je binnen pakweg een armlengte afstand bent. De auto is instapklaar zodra de verzonken, zilverkleurige handgrepen elegant naar buiten schuiven.

Met 90.000 euro op de oprit slaap ik de eerste nacht licht

In de wagen gaan alle foefjes schuil achter een touchscreen van A3-formaat dat is geïntegreerd in het dashboard. Alles in deze Tesla S 85 is te bedienen met een tip van je vinger. Het zonnedak swipe je open en dicht. Zo eenvoudig kan luxe zijn.

De auto begeestert en niet alleen mij. Ik verplaats me gedurende drie dagen in gezelschap. Collega’s, man en zonen laten zich geen rit ontzeggen. Met 90.000 euro op de oprit slaap ik de eerste nacht licht. Maar de Tesla is ‘onsteelbaar’, zeggen Chris Heiligers en Erik Theunissen van EC-rent.

Trend
Het tweetal uit Simpelveld en Heerlen verhuurt Tesla’s aan ondernemers en particulieren. Ze hebben daarmee een trend te pakken, zeggen Heiligers en Theunissen, want de auto’s staan nauwelijks stil.

Nu nog leasen ze twee wagens, maar om het jonge bedrijf een impuls te geven willen ze ook een of twee Tesla’s crowdfunden. „Deelnemers investeren in een groene onderneming en krijgen als ik kijk naar de huidige markt straks een net rendement terug”, zegt Heiligers. Het duo mikt op klanten die het milieu belangrijk vinden én van auto’s houden. „Mensen denken nog steeds dat het niet samengaat, maar de Tesla is een volwaardig alternatief voor benzine- of dieselwagens.” Of er ook nadelen aan de Tesla kleven? „Met nieuwe parkeergarages en de Mc Drive heeft ’ie wat moeite”, klinkt het lachend.

Meer over de Tesla in De Limburger en Limburgs Dagblad van zaterdag.