Op het oog mooi, maar zeer onveilig

© Rob Oostwegel

Een voormalig autobedrijf in Swalmen heeft op grote schaal ‘levensgevaarlijke’ auto’s verkocht. Voor de RDW is het aanleiding om keuringen snel aan te scherpen.

Eric Seuren

Ongelofelijk geraffineerd, maar levensgevaarlijk. Zo beschrijft Ab van Ravestein, directeur van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, de handelwijze zoals die vermoedelijk door een voormalig autobedrijf in Swalmen is uitgevoerd.

Het bedrijf verkocht van 2012 tot en met 2015 ruim honderd auto’s die bestonden uit meerdere voertuigen en soms zelfs gestolen auto-onderdelen. Daarbij was er in een aanzienlijk deel van de gevallen ook geknoeid aan de kooiconstructie van de auto.

WeggeslepenGeen enkele koper - onder wie zelfs een paar erkende autodealers - die het zag. De plekken waar de vervangen onderdelen waren vastgezet, waren zorgvuldig weggeslepen en tot in de puntjes gelakt. Zelfs de RDW, die import- en schadeauto’s dient te keuren voor ze de Nederlandse weg op mogen tuinde er telkens weer in. Met alle risico’ van dien, concludeert de RDW achteraf. Van Ravestein:

„Omdat er in de kooiconstructie van auto’s geslepen en gelast is, zijn de auto’s zeer onveilig geworden. Bij een aanrijding is niet te zeggen wat er op die punten had kunnen gebeuren. Ze kunnen scheuren of sneller kreuken met dramatische, misschien zelfs dodelijke, gevolgen.”

Op een terrein bij de RDW in Elsloo staan alle onderzochte auto’s van het autobedrijf in Swalmen. foto Rob Oostwegel

Onbruikbare autoEen van de gedupeerde kopers, die anoniem wenst te blijven, realiseert zich dat ook. „Ik prijs me gelukkig dat ik in een auto reed die veilig was.” Desondanks heeft ook de Roermondse een onbruikbare auto. „Het carrosserienummer ontbreekt. Dus er moet volgens de RDW een peperdure, nieuwe carrosserie op. Zoveel geld heb ik niet en op wie ik dat geld kan verhalen is ook de vraag.”

Ze hoopt op coulance van de RDW, want die heeft in haar ogen steken laten vallen door de gebreken pas te ontdekken nadat de politie verleden jaar een inval deed en ontdekt werd dat er gestolen auto-onderdelen en ondeugdelijk herstelde auto’s op het terrein stonden.

ControleOok Ludo Hameleers, advocaat van het Swalmense autobedrijf, vindt dat gegeven zeer opmerkelijk. „De RDW dient schade- en importauto’s tot in detail te controleren en te keuren. Dat is dus blijkbaar niet gebeurd.”

De RDW vindt zichzelf niets te verwijten. Volgens de rijksdienst zijn de eerdere controles goed uitgevoerd, maar is er bij de bewuste auto’s geen reden geweest om naar zwakke plekken in de veiligheidskooi te kijken. Van Ravestein vindt de zaak wel aanleiding om de keuringen te gaan aanscherpen. Bijvoorbeeld met steekproefcontroles waarbij auto’s door het röntgenapparaat gehaald worden. Die maakt lasplekken zichtbaar. „Daarvoor zullen dan wel regels aangepast moeten worden. Hoe snel dat gaat, weet ik niet, maar ik wil hier zo snel mogelijk actie in.”

ReparatiesWat de eigenaar van het Swalmens autobedrijf ondertussen boven het hoofd hangt, is nog ongewis. Diens advocaat, Hameleers, wil inhoudelijk nog niet reageren op het RDW-onderzoek. „Dat wil ik eerst bestuderen. Mijn client heeft de reparaties niet zelf gedaan, maar laten doen door andere bedrijven.”

De politie is nog bezig met het strafrechtelijk onderzoek. Dat moet daarna voorgelegd worden aan het openbaar ministerie. In totaal werden afgelopen jaar zeven mensen aangehouden in de zaak. „Die zijn allemaal in voorlopige vrijheid gesteld in afwachting van het besluit straks van de officier van justitie”, zegt een woordvoerder van de politie.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee